marți, 24 noiembrie 2020

 

Telecomunicațiile,

oaia neagră a (programului de guvernare) PNL

 

Joi 19 noimbrie 2020 PNL a prezentat programul său guvernare pentru perioada 2020-2024, https://dezvoltam-romania.ro/, un document voluminos, 339 pagini, în care ”telecomunicațiile” se regăsesc doar într-o pagină și jumătate, la pg. 134-135.

Fără a avea pretenția de a-l fi citit în întregime, programul de guvernare PNL mi se pare un amalgam de abordări, stiluri simțindu-se lipsa unui coordonator, care să-i dea o abordare unitară. Fiecare a contribuit cu ce l-a dus capul și cum l-a dus capul! De exemplu, la capitolașul ”telecomunicații” avem doar generalități, nimic concret, pe când la alte capitole abordarea este diferită. Astfel, programul pentru Poșta Română, care are la dispoziție două pagini (135-137) este mai detaliat, mai aplicat - se prezintă proiecte majore în executie sau în pregătire, dându-se valori pentru investițiile preconizate și surse de finanțare, măsuri pentru redresarea și eficientizarea companiei, prezentându-se bugete și surse de finanțare. Un fel de plan de restructurare a companiei. Pentru transportul rutier sau feroviar se prezintă în detaliu proiecte cu valori pentru investiții, dar fără termene, companii cu planuri de redresare, etc. Nu aceiași abordare am avut pentru ”telecomunicații” unde sunt câteva companii deținute de stat - SN Radiocomunicații, fostul RomTelecom, INSCC.   

 

Așa cum am mai spus-o, citind programul de guvernare pentru telecomunicații am avut o mare decepție, confirmare, dar și un șoc.

Mi se confirma faptul că PNL nu are specialiști în telecomunicații, afirmație pe care o susțin de peste un an de când PNL a desființat ministerul telecomunicațiilor.

Decepția a fost provocată de modul cum au fost tratate telecomunicațiile în programul de guvernare liberal - multe banalități, generalități. Deh, lipsa de specialiști în telecomunicații!    

Șocul a fost provocat de titulatura sub care s-a prezentat sectorul - Infrastructura de comunicații! Făcea parte dintre-un capitol mare (pg. 111-137) dedicat infrastructurilor (drumuri, poduri, feroviar, metrou, porturi, naval, aerian, ...), un amalgam de abordări; generalități, viziuni, planuri dezvoltare sectorial sau de companii. În total, doar o pagina și jumătate pentru telecomunicații, din păcate fără multă substanță.

Mi-este greu să calific prestația sau grija față de un sector care ar trebui să accelereze digitalizarea Românie, revenirea din criză și care bate pasul pe loc de ceva vreme.

 

Ce se propune pentru ”telecomunicații”?

După un început cu generalități (bla, bla-uri) sunt prezentate pe mai puțin de o pagină obiectivele propuse - direcții strategice:

- asigurarea condițiilor optime pentru ... introducerea tehnologiei 5G, respectând principiile memorandumului dintre România și SUA pentru combaterea riscurilor de securitate cibernetică generate de furnizorii 5G fără a se da detalii despre licitația 5G, despre actualizarea Strategiei 5G pentru România elaborată sub stresul OUG114/2018, despre modul în care se va asigura securitatea rețelelor 5G, despre condițiile optime: ghișeul online unic autorizare infrastructuri, proiecte pilot, angajamentul executivului în utilizarea serviciilor 5G, stimularea financiară, etc.

- stimularea adoptării tehnologiilor 5G, respectiv extinderii zonelor deservite la nivel national, fără a spune cum, când? Operatorii noștri deja au lansat încă din 2019 servicii 5G folosind spectrul avut la dispoziție. Ajutorul pe care l-ar fi putut da ministerul fiind neblocarea licitației 5G, nerestricționarea unor fabricanți. Sau, poate angajamentul executivului în utilizarea serviciilor 5G, stimularea financiară a proiectelor pilot 5G cu diferite obiective (oraș inteligent, medicină, transport, etc. Nimic concret - sume, surse finanțare, termene.

- adaptarea cadrului juridic național și elaborarea de strategii sectoriale pentru implementarea in siguranță a tehnologiilor de comunicații ale viitorului; Probabil că s-a referit la strategia națională pentru securitatea cibernetică a noilor rețele 5G, care ar trebui să fie prezentată înainte de licitația 5G: o agenție națională responsabilă pentru securitate cibernetică, (monitorizare securitate rețele 5G): CERT.ro, de exemplu și măsuri pentru prevenirea și detectarea atacurilor cibernetice, cele preconizate de CE, de exemplu. https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/cybersecurity-5g-networks-eu-toolbox-risk-mitigating-measures. Agenția națională ar trebui să fie cea care să decidă asupra problemelor de securitate cibernetică, luând măsuri în funcție de gravitatea incidentelor

Restul prevederilor sunt generalități

- creșterea gradului de integrare și convergență dintre infrastructura de transport și infrastructura de comunicații electronice, inclusiv prin operaționalizarea conceptului de autostrăzi 5G; Bla, bla. Mai întâi ar trebui să avem infrastructură de transport adecvată (suntem ultimii la autostrăzi în UE, etc.), și să nu mai amânăm licitația 5G. Sper să nu se dorească să așteptăm construirea infrastructurii de transport !

- intensificarea participării și intărirea rolului Romaniei in cadrul unor formate internaționale de cooperare in vederea dezvoltării unor noi proiecte de infrastructură de comunicații electronice, inclusiv 5G, tehnologii cloud, tehnologii satelitare, sisteme inteligente de transport; Bla, bla. Ce ar putea să facă ministerul de vreme ce licitația 5G se tot amână din anul 2018 !

- consolidarea capabilităților naționale și cerințelor de securitate in domeniul comunicațiilor electronice in scopul protejării lanțurilor de aprovizionare și creșterii rezilienței infrastructurilor existente. Bla, bla. Strategia națională pentru securitatea rețelelor 5G?

- stimularea și promovarea cercetării, dezvoltării și inovării in domeniul comunicațiilor electronice și, in special, in domeniul 5G; Bla, bla. Cercetare în domeniul 5G??? Este o asumare ambițioasă dacă avem în vedere că la conducerea singurului institut de cercetări în comunicații, INSCC, a fost numit(ă) un doctor în filosofie!

- consolidarea parteneriatului dintre autorități și sectorul privat pentru dezvoltarea și implementarea unor proiecte de infrastructură de comunicații electronice de interes național; Să se fi referit la proiecte pilot 5G? Sau la digitalizarea orașelor țării (orașe inteligente)?

- eficientizarea activității intreprinderilor publice din subordine prin imbunătățirea guvernanței corporative; Bla, bla. Să se fi referit la faptul că de acum se vor trimite în consiliile de administrarea ale companilor deținute de stat numai profesioniști ? Nu clientela politică ! Așa cum Poștei Române i s-a acordat două pagini, i se putea acorda măcar o jumătate de pagina problemei vânzării fostului operator RomTelecom și a înrăutățirii competiției în cazul achiziției de către Orange cu impact major pe termen lung asupra tarifelor. Sau, SN Radiocomunicații, operator care ar putea rămâne fără obiectul muncii dacă se consideră că programele naționale pot fi transmise național mai ieftin prin alte medii (cablu, Internet, rețele mobile). Sau poate se are în vedere angajarea prin concurs a unui director cu expertiza specifică la INSCC în locul filosofului care il conduce !    

-dezvoltarea rețelei de radiodifuziune digitală terestră. Probabil nu se știe că avem o rețea națională care trebuia digitalizată până în 2015, dar care nu știu dacă mai are utilitate de vreme de recepția programelor se face în peste 99% din gospodăriile țării prin alte medii. Decizia pe care ar trebui luată ar trebui să ia în considerație eficiența economică: costul operării unei astfel de rețele naționale față de recompensarea celor puțini care nu recepționează programele naționale (serviciu universal) 

 

Ce nu găsim în strategia de guvernare PNL pentru telecomunicații?

- reînființarea ministerului ”telecomunicațiilor”, pentru a revitaliza activitatea. Plasarea telecomunicațiilor într-un minister al transporturilor, minister mare, greoi, rușinea guvernărilor postdecembriste (ultimii în Europa la km autostradă, primii la accidente pe autostrăzi, trenuri cu viteze de acum un secol, etc.) s-a dovedit a fi o greșeală fatală. O industrie extrem de activă într-un minister anchilozat! Rezultatul - blocaj aproape total.  

- păstrarea comptitivității pieței, de vreme ce ministerul transporturilor, în calitate de administrator al activelor de telecomunicații, este de acord cu achițiția RomTelecom. Vânzarea pe bucăți - afacerea de comunicații fixe, RomTelecom, către Orange România și afacerea de comunicații mobile, Cosmote Romania, unui operator de comunicații mobile din România, RCS&RDS, de exemplu ar duce la dispariția de pe piață a unui operator de comunicații, rămânând doar TREI: Orange, Vodafone și RCS&RDS. S-ar crea o concentrare puternică pe piața ”telecomunicațiilor”, care va afecta puternic românii prin cresterea puternică a prețurilor. Cu efecte ireversibile! După achiziție și fuziune prin absorbție, ar putea urma, pe termen mediu (doi, trei ani), creșteri serioase (două cifre) ale tarifelor cu amănuntul pentru serviciile de telecomunicații. O soluție la https://nicolaeoaca.blogspot.com/2020/11/

- refacerea Strategiei 5G pentru România, elaborată sub stresul OUG114/2018 a lăcomiei guvernului, care vedea în licitație doar o sursă de bani pentru buget. Ar trebuie rescrisă pentru a avea în vedere reducerea decalajului digital al țării: a se vedea DESI2020.

- deblocarea licitației 5G, care se tot amână din anul 2018. Ce va întreprinde guvernul pentru a-i convinge pe operatori să cumpere licențele oferite?

- condiții optime pentru implementarea tehnologiei 5G: strategia națională pentru securitatea rețelelor 5G, ghișeul online unic autorizare infrastructură, supot financiar pentru proiecte pilot 5G (orașe inteligente, sănătate, transport, etc, finanțare, surse, temene), stimularea adoptării noilor servicii 5G, etc.

- cum se va face administrarea activelor de telecomunicații pentru redresare? Se va continua cu trimiterea de clientelă politică în consiliile de administrare? Va căpăta Radiocom un nou imblod adăugând linii noi de afaceri în locul difuzării programelor naționale? 5G, de exemplu? Sau, operator de turnuri? Va căpăta INSCC o utilitate practică pentru ministerul telecomunicațiilor? Va achiziționa statul român RomTelecom pentru prezervarea competiției?

- denominarea în lei a tarifelor din comunicații mobile. Telecomunicațiile românești sunt marcate de o anomalie încă de la lansarea telefoniei mobile - denominarea în EURO a tarifelor pentru serviciile de comunicații mobile, în timp ce, preponderent, salariile românilor sunt denominate în lei, moneda națională. Costurile serviciilor de comunicații mobile variază o dată cu paritatea monedei naționale, iar în momentele de criză, cum este acum, când moneda națională se depreciază românii plătesc mai mult pentru aceste servicii la aceleași salarii. O analiză detaliată la https://nicolaeoaca.blogspot.com/2020/01/14_9.html?m=0

 

Ce am găsit în planul de guvernare PNL la capitolașul ”telecomunicații” mă face să cred că vom continua să NU avem un minister al ”telecomunicațiilor” în cazul în care PNL va forma noul guvern și că harababura din ”telecomunicații” ar putea continua.

vineri, 20 noiembrie 2020

 

Programul de guvernare PNL 2020-2024
pentru telecomunicații

 

Vineri 20 Nov 2020 am început să mă uit peste programul de guvernare PNL în telecomunicații

https://dezvoltam-romania.ro/ , pg. 134-135

și am avut o mare decepție, confirmare, dar și un șoc


Mi se confirma faptul că PNL nu are specialiști în telecomunicații, afirmație pe care o susțin de peste un an de când PNL a desființat ministerul telecomunicațiilor.

Decepția a fost provocată de modul cum au fost tratate telecomunicațiile în programul de guvernare liberal - multe generalități ...     

Șocul a fost provocat de titulatura sub care a fost prezentat sectorul - Infrastructura de comunicații! Făcea parte dintre-un capitol mare (pg. 111-137) dedicat infrastructurilor (drumuri, feroviar, metrou, porturi, naval, aerian, ...), un amalgam de abordări; generalități, viziuni, planuri dezvoltare sectorial sau de companii,

În total o pagina și jumătate. (Relevant este faptul că Poștei Române i s-au alocat două pagini (pg-135-137, prezentându-se diferite proiecte, etc.). Mi-este greu să calific prestația sau grija față de un sector care ar trebui să accelereze digitalizarea Românie, revenirea din criză.

Ce am găsit în planul de guvernare PNL mă face să cred că vom continua să nu avem minister al telecomunicațiilor în cazul în care PNL va forma noul guvern.

Sper să pot reveni cu o analiză mai detaliată a strategiei propuse pentru telecomunicații