Noile tarife de interconectare cu rețele de comunicații
mobile și ”revoluţia in telcomunicaţii”
Ziarul Finaciar publica în numărul
său din 31 martie 2014, cu o zi înainte de intrarea în vigoare a noilor tarife
de interconectare, un articol care avea în titlu ”revoluție în telecom”.
Entuziasmul articolului se baza pe reducerea relativ mare, de la c€3,07/minut
la c€0,96/minut, adică cu circa 69%, de la 1 aprilie 2014 a tarifelor de
terminare a convorbirilor în rețelele mobile. Procentual este o valoare mare, cauzată
de unele întârzieri în punerea pe costuri a terifelor de interconectare cu
rețelele de telefonie mobilă. Aplicarea noilor tarife era un act de intrare in
normalitate a României, care avea tarife de interconectare cu rețelele mobile
mai mari decât media UE deși economic suntem cu mult sub media UE.
Poate declanșa și realiza această
etapă în punerea pe costuri a tarifelor de interconectare cu rețelele mobile
”revoluția în telecom” clamată de articol?
Trebuie spus că aceste valori pentru
tarifele de interconectare cu rețelele mobile se aplica numai în relațiile
dintre operatori. Adică operatorii își vor deconta traficul terminat în rețelele
mobile la noul tarif de c€0,96/minut, reducându-și astfel cheltuielile. Pentru
ca aceste reduceri de tarife să aibă un impact și asupra societății ar trebui să
fie transferate imediat în tarifele cu care operatorii vând serviciile de
telefonie mobilă utilizatorilor finali, adică minutul de convorbire terminat în
altă rețea mobilă să fie mai scump doar cu circa c€1 decât minutul terminat în
rețeua de origine. Câtă vreme tansferul reducerii către utilizatorul final nu
se realizează, ”revoluția” se va simți doar în contul de profit și pierderi ai operatorilor
de comunicații mobile.
Conform Ziarului Financiar din 14 august 2013, Orange, Vodafone, Cosmote şi RCS&RDS şi-au
asumat în faţa Consiliului Concurenței obligaţia de a avea în ofertă planuri
tarifare pentru toate categoriile de clienţi care să includă minute de apeluri
către orice reţea. Era rezultatul unei investigații declanșată cu doi
ani în urmă de către Consiului Concurenței, investigaţie ce avea în
vedere un posibil abuz de poziţie dominantă al fiecărui operator în propria
reţea. Cei patru operatori
practicau tarife diferenţiate de terminare a apelurilor în funcţie de originea
acestora, diferenţa
dintre tarifele apelurilor iniţiate şi terminate în aceeaşi reţea şi cele terminate
în alte reţele fiind excesivă, potrivit Consiliului Concurenței, ducând
la prejudicierea utilizatorilor care vor plăti tarife mai mari şi putând astfel
”afecta mediul concurenţial prin limitarea dezvoltării reţelelor mai mici,
menţinerea artificială a cotelor pe piaţa de retail, afectarea migrării
utilizatorilor către alte reţele“. Începerea ”revoluției” este, deci,
condiționată de modul cum își vor respecta operatorii de comunicații mobile angajamentele
de a transfera către utilizatorii finali aceste reduceri și de modul cum va
monitoriza Consiliul Concurenței respectarea acestor angajamente.
Presupunând că această reducere a tarifelor s/a
transferat către utilizatorul final al serviciilor de telefonie mobile, tot nu
putem spune că aveam o ”revoluție în telecom”. Tarifele de interconectare cu
rețelele mobile sunt încă mari și mult mai mari decât cele pentru rețelele
fixe, astfel că asistăm în continuare la subvenționarea telefoniei mobile,
afacere încă în dezvoltare, de către telefonia fixă, afacere aflată în partea
descendentă a ciclului de viață.
Telefonia mobilă a fost lansată la
începutul anilor 90’, la câţiva ani după primele mişcări de liberalizare a
telefoniei fixe din SUA şi Anglia, dar înainte de liberalizarea din Europa. Nu
s-a considerat necesară reglementarea acestei noi pieţe fiind socotită
competitivă, având mai mulţi competitori. Aceasta a făcut ca tarifele să fie
stabilite de către operatori, care speculând marele avantaj al telefoniei
mobile, mobilitatea, au impus tarife mari, atât în interiorul reţelei, dar mai
ales în afara ei.
Tarifele de interconectare cu
reţelele mobile au fost mult prea mari de la început şi deabia în ultimii ani
au intrat în vizorul Comisiei Europene printro schemă de reducere în timp. Înca din 2004 atrăgeam atenţia
că tarifele de interconectare cu reţelele mobile ar trebui să fie mai mici
decât cele în reţelele fixe şi că telefonia fixă, o afacere în stagnare,
subvenţiona telefonia mobilă prin aceste tarife mari.
Autoritatea de reglementare, ANCOM,
ar trebui sa intervină accelerând punerea pe costuri a tarifelor de terminare
în reţelele mobile aşa cum fac ţările UE. De exemplu, conform Scoreboard 2013, tariful de terminare în Franţa era de c€0,84/minut,
faţă de c€3,07/minut în România anului 2013 și chiar c€0,96/minut de acum, deşi
PIBul/locuitor sau puterea de cumpărare la noi este mult mai mică decât în
Franţa. Cu c€3,07/minut, România se situa peste media UE25 de c€2,33/minut.
Paradoxal este că tarifele de terminare în reţelele mobile sunt de câteva ori
mai mari decât cele în reţelele fixe (scăzute și ele de la c€0,67 la c€0,14/minut).
Astfel, c€0,5/minut ar putea fi tariful de terminare în reţelele mobile din
România anului 2014.
Numarul mare de SIMuri tradus printr-o
penetrare mare, peste 100% cum este în Romania şi în alte ţări, nu ar trebui să
fie un motiv de mândrie naţională, ci dimpotriva ar trebui socotit un eşec al
pieţei de vreme ce românii plătesc mai mult pentru telefonia mobilă având două
sau chiar trei telefoane mobile conectate în diferite reţele pentru a evita
marea taxă vamală dintre reţele numită tarif de interconectare cu reţelele
mobile. Nu acelaşi lucru se întâmplă în telefonia fixă unde tarifele rezonabile
de terminare nu îi fac pe români să aibă mai multe telefoane fixe, deşi sunt
mai multe reţele de telefonie fixă. Situaţia amintește de SUA de la inceptului
anilor '80, inainte de liberalizare, cand americanii plateau US$1 miliard/an
mai mult din cauza tarifelor prea mari ale monopolistului AT&T şi care se
regăseau în produsele şi serviciile de la acea vreme.
Conform ANCOM, la
mijlocul anului 2013 erau 22,6 milioane SIMuri active la o populaţie de 20
milioane, astfel că s-ar putea presupune că circa 15% dintre acestea sunt
pentru evitarea acestei suprataxe. Ar putea rezulta că, din cauza acestor
tarife mari, româniii plătesc cu circa 10%, sau €200-250 milioane pe an mai
mult decît ar trebui. De fapt, un studiu KPMG din toamna trecută arăta că prin
reducerea tarifelor de interconectare cu rețelele mobile propusă de ANCOM în
august 2013 de la c€3,07/minut la c€0,86/minut, România ar plăti cu €206 milioane/an mai puțin pentru aceste servicii.
Tarifele de interconectare mari
corelate cu tarife foarte mari spre alte reţele, în anumite condiţii, au făcut
”captivi” clienţii de telefonie mobilă, rezutând o anomalie: circa 85% din
trafic se termină in reţeaua mobilă care l-a generat. România are patru reţele
naţionale de telefonie mobilă care nu prea comunică între ele!
Pentru a avea ”revoluție în telecom”
ar fi necesar ca aceste rețele de comunicații să comunice între ele, dar și
alte măsuri care să conducă la libertatea de mișcare a utilizatorului final.
Ar trebui interzisă codarea telefoanelor mobile. Cu
excepţia unui operator, restul operatorilor de telefonie mobilă oferă telefoane
codate în reţeaua proprie astfel că nu pot fi folosite în alte reţele dacă nu
sunt decodate. De ce telefonul mobil pe care-l cumperi cu plata în rate în cadrul
unui abonament pe 1 sau 2 ani este codat? O casă pe care o cumperi cu plata în
rate nu este “codată” - o poţi folosi cum doreşti: poţi locui in ea, o poţi
închiria sau vinde. Pe când la un telefon mobil cumpărat in rate (cu contract
care prevede obligaţii) nu ai deplinătatea uzufructului: eşti obligat sa-l
foloseşti numai intro reţea, deşi este al tău. La telefonia fixă
niciun operator care oferă telefoane nu le codează. De ce operatorii mobili
trebuie să cheltuiască în plus pentru a coda telefonul şi a limita astfel folosirea
unui produs pe care consumatorul îl plateşte integral pe durata contractului?
Pachetul de reglementări al Comisiei
Europene din dec. 2009, printre altele, limita durata contractelor pe care le oferă operatorii de telecomunicaţii
la 24 luni, dar prevede şi faptul că operatorii trebuie să ofere consumatorilor
şi contracte cu o durată maximă de 12
luni. Și noul pachet de reglementări susține micșorarea duratei contractelor la
un an. La noi, operatorii oferă, preponderent, contracte cu durata de doi an,
fapt ce limiteaza libertatea de mișcare a utilizatorilor finali.
În fine, de ce tarifele sunt denominate in
Euro, când moneda naţională este leul, contabilitatea în România se ţine in
lei, iar românii, consumatori ai serviciilor de telecomunicaţii, sunt plătiţi
in lei? Merele, roşiile, chiar şi cele importate, au preţuri în lei. De ce unii
operatori denominează tarifele în Euro făcând imprevizibile uneori cheltuielile
cu telecomunicaţiile mai ales în perioade de turbulenţă a pieţelor valutare?
Toate acesea influenţează
mobilitatea şi capacitatea de alegere şi decizie a consumatorului, care se vede
limitat de multe ori în alegerea pe care trebuie să o facă şi care plăteşte mai
mult decât ar trebui. Un rol important in această ”revoluție în telecomunicații”,
au de jucat ANCOM şi Consiliul Concurenţei, care ar trebui să analizeze cu
atenţie modul în care aceste anomalii afectează concurenţa în telecomunicaţii
şi mai ales utilizatorul final și să reacționeze.
”Revoluția în telecomunicații” va
reuși doar dacă românul utilizator al comunicațiilor mobile va avea în buzunar numai un singur telefon mobil, așa cum are, dacă mai are, un singur telefon fix acasă!