miercuri, 28 iulie 2021

 

Provocările pe temen mediu ale telecomunicațiilor noastre

 

Săptămâna trecută am avut o discuție antrenantă și intersantă cu domnul George Buhnici, un cunoscut promotor al noilor tehnologii.

Înregistrarea discuției se poate găsi la

https://buhnici.ro/de-ce-suntem-codasi-la-5g-secretele-operatorilor-nicolae-oaca-igdlcc-e109/

 

sau la https://www.youtube.com/watch?v=xU5Xbhj3lro&t=169s , unde puteți și comenta.

A fost o discuție care a trecut în revistă problemele majore ale telecomunicațiile noastre, uneori cu incursiuni în telecomunicațiile mondiale sau în macroeconomie, pentru o mai bună înțelegere, abordând, printre altele:

- telecomunicațile - motor al dezvoltării economice,

- rolul tehnologiei 5G în preconiztul salt digital și economic al României,

- rolul competiției în asigurarea unor servicii de calitate la prețuri adecvate puterii de cumpărare a româniloe

- un posibil scenariu de consolidare pe piața noastră a serviciilor de telecomunicații urmare a vânzării fostului RomTelecom către Orange România,

- impactul concentrării pe piața furnizării de echipament de telecomunicații (urmare a legii 5G) asupra pieței de furnizare a servicilor de telecomunicații,

- ... 

Concluzia acestei discuții ar putea fi provocarea adresată telecomunicațiior noastre pe termen mediu de dubla concentrare de pe piața furnizării de echipament și de pe piața furnizării servicilor de telecomunicații. De modul cum vor reuși să o gestioneze autoritățile, ANCOM mai ales, depinde viitorul telecomunicaților noastre, al digitalizării și al dezvoltării economice.  Fără înțelegerea guvernanților va fi foarte dificil...   

Vor reuși guvernații să privească dincolo de provocările momentului și să gândească și acționeze  pe termen mediu și lung? Dificil de crezut .. 

luni, 19 iulie 2021

 

ANCOM trebuie să fie autoritate de reglementări

și nu colector de bani pentru bugetul statului!  

Consultarea ANCOM pentru licitația de frecvențe

 

Joi 1 iulie 2021, ANCOM lansa în consultare publică documentația pentru alocarea spectrului radio disponibil in benzile de 800 MHz, 2600 MHz si 3400 – 3600 MHz.

https://www.ancom.ro/ancom-propune-alocarea-spectrului-radio-disponibil-n-benzile-de-800-mhz-2600-mhz-537i-3400-3600-mhz-_6360

Nu este vorba de mult amânata licitație 5G, prin care ar trebui să se aloce spectru în benzi noi de frecvențe 5G (700MHz, 3,xGHz), ci de vânzarea spectrului rămas de la alocările anterioare (licitația 4G, ...).

De ce nu avem încă licitație 5G? Pentru că încă nu s-a transpus în plan local Codul European al Comunicațiilor Electronice, ...

Câteva constatări desprinse din documentația licitației:

 

Lipsește stimularea roamingului național și găzduirea operatorilor de rețele mobile virtuale

Nu am găsit în documentație măsuri pentru păstrarea competiției - roaming național și găzduirea operatorilor de rețele mobile virtuale (reducerea valorii scrisorii de garanție bancară, ...), care se regăseau în documentația licitației 4G din 2012, când nu se vorbea de vânzarea fostului RomTelecom. Acestea ar putea stimula competiția ușurând intrarea de noi operatori: de rețele mobile virtuale, sau de rețele mobile, Radiocom, de exemplu, mai ales dacă ne pregătim de dispariția fostului Cosmote Romania, ce ar urma după achiziția fostului RomTelecom de către Orange Romania. 

 

Dețineri maxime de spectru cam mari

Deținerile maxime de spectru pentru benzile oferite sunt cam mari și par o pregătire pentru o piața cu trei operatori și nu patru cât avem astăzi. De exemplu, deținerea maximă de spectru în benzile sub 1GHz la viitoarea alocare a benzii de frecvențe de 700MHz prin licitația 5G este prea mare -  2x30 MHz - permițând doar trei operatori. Se are în vedere oare doar trei operatori pentru piața noastră? Se are în vedere dispariția fostului Cosmote Romania? Normal ar fi o deținere de maximun 2x25 MHz, care ar permite unui al patrulea operator să achiziționeze spectru la un preț rezonabil...

 

Cine ar putea participa?

Prin modul cum este planificată licitația marii operatori Orange, Vodafone nu pot participa la licitația pentru spectrul din banda de 800MHz dacă un alt operator o va face, deoarece deținerile de spectru ale acestora în benzile sub 1GHz sunt de 2x20MHz. Ar putea deci participa fostul Cosmote (oare va participa?), RCS&RDS și Radiocom, dacă ministrul și conducerea companiei se hotărăsc să facă ceva pentru operator pentru a-i schimba soarta.

Pentru banda 3,4-3,8GHz nu sunt probleme deosebite, deținerea maximă de 150MHz nu se regăsește la niciunul dintre potențialii competitori, astfel că RCS&RDS poate achiziționa spectru pentru a nu subînchiria de la Radiocom.

Dacă condițiile (prețuri de pornire, plata taxelor, ...) vor fi adecvate contextului actual, ar fi de așteptat participarea tuturor operatorilor, un semn de întrebare fiind la fostul Cosmote.

 

Obligații de acoperire

Dat fiind condițiile inadecvate contextului actual (prețuri de pornire mari, plata taxei, legea 5G, ...) nu ar trebui sa existe obligații de acoperire, ci recompense pentru asumarea unor acoperiri: reduceri (%) din valoare la anumite acoperiri, după modelul NKOM:

https://www.commsupdate.com/articles/2021/06/10/nkom-finalises-terms-for-upcoming-5g-spectrum-auction/

Ca atare, procedura descrisa la cap. 4.1.1 din Caietul de sarcini ar trebui să aibă încă o fază, a treia, în care să li se ofere participanților posibilitatea de a a-și asuma obligații de acoperire voluntară (din Anexa 1) în schimbul reducerii taxelor de licențiere.

 

Prețuri de pornire cam mari!

1. Fiind vorba de spectru rămas de la licitații mai vechi ar trebui ca prețul de pornire să fie la același nivel (proporțional cu numărul de ani) pentru ca operatorii care cumpără acum să nu fie dezavantajați sau avantajați competitiv față de cei care au cumpărat acum câțiva ani. De exemplu prețul de pornire pentru blocul de 2x5 MHz din banda de 800MHz oferit acum pentru 7 ani și 3 luni (1 ianuar 2022 - 5 aprilie 2029) a fost stabilit la 22 milioane; la licitația din 2012 același bloc fiind oferit pentru o perioadă de 15 ani la €35 milioane. După acest criteriu ar rezulta un preț de pornire de €35 x 7,25/15= €16,9 milioane și nu €22 milioane, valoare cam mare în contextul actual.    

2. Indicatorul €/MHz/locuitor/an analizat în Nota de fundamentare, începând cu pagina 8, nu ia în considerare diferențe economice dintre țările analizate - PIB/locuitor sau utilizatori și venit mediu/utilizator. Astfel, în tabelul de la pg. 8, ultima coloană prezinta valori pentru indicatorul €/MHz/locuitor/an pentru diferite țări și diferite alocări de spectru care sunt dificial de comparat ținând seamă de faptul că indicatorii macroeconomici (PIB/locuitor, venit mediu/utilizator, salariu mediu net) sunt diferite în țările considerate. Un bloc de 2x5MHz va produce (prin rețeaua realizată) venituri mai mari în țări cu PIB/locuitor, venit mediu/utilizator, salariu mediu mai mari decât în țări cu valori mai mici și din acest motiv licențele costă mai mult în acele țările cu putere de cumpărare mai mare și trebuie ținut seama de aceasta. De exemplu, în cazul Italiei, vânzarea în 2011 a 60 MHz pentru 17 ani în banda de 800MHz a adus €2962 milioane rezultând €0,0489/MHz/an/locuitor. În România la licitația din 2012 s-au obținut €175 milioane pentru 50MHz și 15 ani, explicația trebuind căutată în veniturile mai mici pe care aceste frecvențe le pot genera în România, țară cu salariu mediu mult mai mic decât Italia. Pentru a le transpune în plan local (românesc) trebuie să ținem seama de indicatorii economici (PIB/locuitor, venit/SIM) ai României și ai țărilor din tabel. Pentru simplificare vom lua în considerare PIBul țărilor considerate: Italia a avut în 2011 un PIB de €27030/locuitor, iar România €6350/locuitor.

https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/sdg_08_10/default/table?lang=en

Ca atare indicatorul transpus la Romania ar trebui să aiba valoarea 0,0489*6350/27030 = €0,0113/MHz/an/locuitor. Cam mare diferența, pentru că și indicatorii macroeconomici sunt diferiți! Pentru corectitudine ar trebui ca la tabelul respectiv să mai fie adaugată incă o coloană care să prezinte valorile transpuse pentru România, valori afectate cu raportul PIBurilor sau al veniturior medii/SIM. Raționamentul este valabil pentru orice bandă de frecvențe și, ca atare, noua coloană ar trebui să apară în toate tabelele, iar analizele, considerațiile și concluziile ar trebui făcute, trase folosind aceste valori transpuse în plan local din noua coloană.

Prin urmare valoarea de €0,0156/MHz/an/locuitor propusă de ANCOM pentru banda de 800 MHz pare cam mare. Ținând seama de faptul că România are unul dintre cele mai mici PIBuri din Europa, probabil că o valoare sub €0,01/MHz/an/locuitor ar fi mai adecvată, rezultând pentru blocul de 2x5MHz un preț de pornire sub 15 milioane. O analiză detaliată pentru toate țările din tabel va putea furniza o valoare mai precisă.

Raționamentul trebuie aplicat și la celelate benzi de frecvențe oferite spre vânzare, 2,6GHz și 3,4-3,6GHz pentru a determina valori corecte și adecvate României de astăzi.

3. Contextul actual este mult mai complicat, a se citi nefavorabil operatorilor, decât cel din 2012. Acum avem legea 5G care interzice fabricanții chinezi de la furnizarea de echipament de telecomunicații, inclusiv 5G și cere scoaterea echipamentului acestora deja instalat. Scăderea competiției pe piața funizării de echipament (rămân doar Ericsson, Nokia, ...), cheltuielile cu înlocuirea echipamentului vor duce la costuri, investiții mai mari, livrare echipament mai greoaie, tarife mai mari, adopția greoaie a serviciilor, într-o piață sensibilă la preț dintr-o economie în dezvoltare. În aceste condiții entuziasmul operatorilor în achiziționarea de spectru va cam scădea, iar pentru a păstra interesul condițiile de acordare a frecvențelor (prețuri de pornire, plata taxă, etc.) ar trebui să fie adecvate contextului.

 

Plata taxelor de licență în 15zile ca pe vremea lui Vâlcov???

Anunțul ANCOM m-a șocat, amintindu-mi de vremurile pe care le credeam apuse, în care persoane nepricepute, politicieni, se amestecau în telecomunicații: plata taxelor de licentă in termen de 15 zile, nu ani??? Termenul de 15 zile a rămas de pe vremea ”eminenței cenușii” a PSD, Darius Vâlcov, care prin OUG114/2018 voia 1miliard din licitația 5G și alte 2 miliarde din frecvențele 3G. Din tensiunile create atunci s-au pierdut 6 luni, timp suficient pentru ca licitația 5G să nu mai aibă loc în anul 2019 intervenind între timp memoramdumul Romania-SUA. În acest an 2021, după ce guvernul interzice fabricantii chinezi (costuri investiționale mai mari) prin legea 5G, acum îi mai și obligă pe operatori nu să investeasca in rețele ci in ...guvern, plătind taxele in 15 zile!

Amintesc celor care poate nu știu: scopul licitațiilor de frecvențe este de a construi rețele de telecomunicații performante și nu de a alimenta bugetul statului. Ca atare, un termen de plată egal cu durata licenței ar fi rezonabil. Șapte ani în cazul benzii de 800MHz. 

Se pare că spiritul lui Darius Vâlcov încă mai bântuie prin guvern. Cine o fi noul ”Vâlcov” ? Ministrul Cercetării ? Ministrul Finanțelor ? Primul ministru ? Probabil ministrul finanțelor, de vreme ce a fost demis !

 

Trebuie să amintim guvernanților că ANCOM are rolul de a stimula dezvoltarea de rețele de telecomunicații adecvate timpului (acoperire, viteza, etc.), competitia și nu de a strânge bani pentru bugetul statului. Iar condițiile oferite prin documentația licitației (prețuri de pornire, plata taxelor, acoperire, ...) nu duc la stimularea dezvoltării de rețele performante.    

Sumele în joc nu sunt mari 73 milioane – este vorba de un principiu, al independenței autorității, pentru eficiența activității ei.

luni, 5 iulie 2021

 

În atenția primului ministru, Florin Cîțu

 

Vânzarea RomTelecom este contra interesului național!

 

În 16 iunie 2021 Comisia Europeană a publicat Notificare prealabilă a unei concentrări -cazul M.10153 – Orange/Telekom Romania Communications

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.C_.2021.231.01.0005.01.ENG&toc=OJ%3AC%3A2021%3A231%3ATOC

prin care anunță că a primit o notificare în legatură cu achiziția fostului RomTelecom de către Orange și solicita observații la tranzacția notificată.

 

Domnule prim ministru,

încă mai aveți ocazia să reparați greșeala fatală a guvernului anterior care, neînțelegând ce face, a fost de acord cu vânzarea fostului operator RomTelecom către Orange România deschizând calea spre dispariția unui mare operator de pe piața noastră, Telekom România, prin posibila achiziție ulterioară a fostului Cosmote de către un operator existent pe piață, RCS&RDS. Astfel pe termen lung pe piața noastră ar putea exista doar trei operatori Orange, Vodafone și RCS&RDS. Efect imediat - achiziția va consolida o poziție dominantă pe piața noastră: Orange - 50% cotă de piață după venituri, care ar trebui să alerteze Consiliul Concurenței și ANCOM și să blocheze tranzacția.

Sursă: Ministrul Finanțelor, autorul

Prin această tranzacție s-ar compromite și competiția pe piața furnizării de servicii și rețele de telecomunicații, alături de deja compromisa competiție pe piața furnizării de echipament de telecomunicații prin legea 5G - legea 163/2021. Astfel, indexul Herfindhal Hirschman pentru piața furnizării de servicii și rețele de telecomunicații ar crește puternic la peste 3700, peste dublul valorii recomandate pentru o piața competitivă - 1800.

Sursă: autorul

 

Condițiile vânzării – secrete!!!

Multe întrebări referitoare la tranzacție au rămas fără răspuns din partea celor care administrau fostul RomTelecom în numele statului român - fostul minister al transporturilor și comunicațiilor. Motivul - ”datele şi informaţiile privitoare la acest proces sunt strict confidenţiale”, potrivit răspunsului biroului de presă al ministerului din 18 noiembrie 2020. Ciudată motivare - strict secretă administrarea activelor de telecomunicații ale statului! Probabil pentru a ascunde ceva: nepricepre sau ...

Iată câteva dintre necunoscutele tranzacției aprobate în mare taină de guvernul anterior, liberal:

- în această tranzacție a fost consiliat statul român de vreo firmă de consultanță? Dacă da, care? Ar fi curios, ca să nu zic dubios ca reprezentanții statului român să nu fi avut un consultant, cum de regulă se procedează în cazul achizițiilor în care fiecare parte are consultantul său, după cum bine știți domnule prim ministru. Cum ar fi fost apărate interesele statului fără un consultant? Nu cred că primul ministru de atunci sau ministrul transporturilor și comunicațiilor să fi fost mari finanțiști: să fi lucrat la o bancă de investiții sau firmă de consultanță, sau măcar aibă ceva pregătire (CFA, MBA, etc.) pentru a nu fi avut nevoie de un consultant. Și chiar dacă aveau expertiza ...

- cum se va materializa achiziția fostului RomTelecom? Va fi absorbit de Orange Romania? Sau, va continua să existe? In primul caz, ce pachet de acțiuni va deține statul român în compania rezultată în urma fuziunii? Cum va fi reprezentat statul român în noua entitate și ce puteri ar putea avea?  

- fostul RomTelecom deține 30% din fostul Cosmote, astfel că prin achiziția sa de către Orange, ultimul va deveni acționar într-un operator concurent. Cum se va rezolva acest conflict de interese? 

- ce se va întâmpla cu fostul Cosmote? Va fi vândut? De ce s-a permis devalizarea fostului Cosmote prin trecerea a peste jumătate din clienții cu abonament, cei mai valoroși, la RomTelecom, adică la Orange? Pentru a grăbi eșecul operatorului Cosmote și a se găsi ulterior un motiv pentru a fi vândut? Către RCS&RDS, de exemplu. În urma trecerii a 0,9 milioane clienți cu abonament,  fostul Cosmote ar mai rămâne cu circa 2 milioane clienți cartele preplătite și 0,8 milioane clienți cu abonament într-o piață cu 22,4 milioane SIMuri active, prea puțin pentru a rezista mult timp.

Sunt întrebări ale căror răspunsuri ar putea arăta dacă tranzacția a fost sau nu în interesul statului român. Probabil că nu a fost în interesul țării, de vreme ce s-au refuzat răspunsuri.

Sunt răspunsuri care nu au fost date, probabil, pentru a ne pune în fața unui fapt împlinit! Românii merită transparență, după cum spuneați domnule prim ministru la televiziunea națională.

 

Domnule prim ministru Florin Cîțu!

Vânzarea fostului operator RomTelecom ar deschide calea spre dispariția unui mare operator și, deci, la o piață cu doar trei operatori, adică o competiție mai slabă, tarife mari mari, decalaj digital,... A se vedea cazul Franței din anul 2004 și cel recent al Australiei https://telecoms.com/510228/tpg-takes-umbrage-at-acccs-mobile-pricing-claims/

Este contra interesului național!

Apoi, aprobarea tranzacției de către guvernului anterior  și lipsa transparenței, a răspunsurilor la întrebările de mai sus (așteptate de la anunțarea tranzacției în 9 noiembrie 2020) ar trebui să vă facă circumspect și să cereți blocarea tranzacției pentru a nu fi pus în fața unui fapt împlinit și a nu fi părtaș la o tranzacție contra intereselor României.

Sunteți finanțist și înțelegeți mult mai bine impactul tranzacției decât autorii greșelii.

 

Domnule prim ministru! Nu periclitați viitorul telecomunicațiilor noastre pentru a nu periclita viitorul economie naționale