vineri, 20 ianuarie 2017
joi, 12 ianuarie 2017
În atenția noului guvern - o propunere de strategie de
guvernare pentru telecomunicații
4. Administrarea activelor de telecomunicații ale
statului
România deţine operatori de telecomunicaţii, fiind repezentată în
administrare de diferite ministere: Telekom (RomTelekom, Cosmote),
Radiocomunicaţii, administrate de către MCSI, Telecomunicaţii CFR administrată
de Ministerul Transporturilor, sau Teletrans care aparţine de Ministerul
Energiei. MCSI mai are în portofoliu și Poșta Română. Administrarea acestor active
a fost o problemă în aproape toate guvernările: rezultate financiare nu prea
bune, poziţii de piaţă slabe, scăderea valorii de piaţă, etc. Noua guvernare ar
trebui să reconsidere modul în care administrează aceşti operatori pentru a-i
transforma în competitori puternici pe o piaţă tot mai competitivă şi matură.
1. Mărirea valorii de piaţă a operatorilor de
telecomunicaţii
Ministrul ”telecomunicaţiilor” ar trebui să aibă în vedere mărirea valorii de piaţă a operatorilor
RomTelekom (Telekom), Radiocomunicaţii, etc., pe care statul român îi deţine.
Valoarea de piaţă a unei companii reflectă calitatea procesului de administrare,
prestaţia administratorilor. In ţările cu economii de piaţă, poate cel
mai important rol al administratorilor unei companii este să-i crească valoare
de piaţă, fiind demişi daca nu reuşesc. Valoarea de piaţă este, deci, o măsură
a calităţii reprezentării statului în administrarea acestor societăţi,
rezultatele de până acum cerând o abordare profesionistă. În consiliul de
administraţie (RomTelekom, Cosmote, etc.) statul român ar trebui reprezentat de
cei mai buni experţi, specialiști, personalități chiar, capabili(e) să
înţeleagă afacerea şi industria şi să aibă o viziune asupra acesteia şi a
strategiei de dezvoltare. La o mare companie precum (Rom)Telekom, o personalitate
precum Daniel Dăianu, pentru a da doar un exemplu. O valoare de piaţă mare
înseamnă un operator cu o poziţie puternică pe piaţă şi încasări mari la
vânzarea acestuia. Finanțarea dezvoltării afacerilor, care a afectat negativ evoluția
din ultimii ani a unora dintre operatori deținuți de statul român, ar trebui să
fie, deasemenea, luată în considerație cu prioritate.
2. Listarea operatorului Telekom/RomTelekom
În toamna anului 2013, guvernul României
începea a patra tentativă pentru a vinde pachetul pe care statul român îl mai
deținea în operatorul RomTelecom, 45,99%, după alte trei tentative eșuate în
2005, 2008 și 2010. A fost angajat consilierul juridic (Bulboacă și Asociații),
a fost angajat și consorțiul (Swiss Capital, UBS,Mușat și Asociații, BT
Securities) care să realizeze vânzarea pachetului. Până în august 2014 și apoi finele anului 2015 acest
consorțiu trebuia să fi prezentat o propunere pentru vânzarea optimă
(maximizarea valorii) a pachetului - listare la bursă sau vânzare directă,
fuziune RomTelekom - Cosmote înainte de vânzare. Până acum nimic!. Cum
consorțiul angajat cu vânzarea pachetului avea tot interesul să-l vândă pentru
a-și încasa onorariul, se pare că guvernul se desparte greu de participația pe
care o deține în RomTelekom. Este adevărat că nici condițiile nu sunt cele mai
bune și mă refer mai ales la performanțele operatorilor.
Ar trebui reluată listarea operatorului
RomTelecom/Telekom, selectarea consultantului fiind deja făcută. În paralel
ar mai putea fi făcut ceva, pentru mărirea valorii de piaţă a
operatorului.
Reluarea procesul
investițional înainte de listare - dezvoltarea rețelelor LTE și fibră
Și fostul RomTelekom și fostul Cosmote Romania au aceiași problemă -
investițiile scăzute din ultimii câțiva ani, care au făcut ca rețelele fixe
(fibră optică) și mobile (LTE) să nu aibă acoperiri competitive. Rețeua de
fibră optică RomTelekom (2 milioane locuințe planificate pentru finele anului
2016) este mai puțin dezvoltată decât rețeua UPC Romania sau RCS&RDS. Rețeaua
LTE a fostului Cosmote este mai puțin dezvltată decât rețelele LTE ale operorilor
Orange și Vodafone. Și, colac peste pupăză, s-a încercat îndreptarea acestei
greșeli cu o altă greșeală și mai mare - oferirea accesului la rețeaua fixă
RomTelekom operatorului Orange România contra accesului la rețeaua mobilă a
acestuia. La licitația de spectru din 2012 Cosmote a achiziționat doar un bloc
de 2x5MHz în banda de 800MHz. Cauza comună a acestei probleme de dezvoltare a
rețelelor este subfinanțarea, o legătură putându-se face și cu problemele din
ultimii ani ale companiei mamă OTE și ale Greciei. Dezvoltarea rapidă a
rețelelor de fibră optică și mai ales LTE este o condiție esențială pentru
revenirea operatorului, pentru creșterea valorii de piață a acestuia.
Accelerarea fuziunii operatorilor RomTelekom şi Cosmote
Romania
Ministrul ar trebui să ceară accelerarea fuziunea operatorilor Telekom/RomTelekom, în
care România deţine 45,99% şi Telekom Mobile/Cosmote România, în care RomTelekom
deţine 30%, înainte de listarea Telekom/RomTelekom. Aceasta înseamnă
transformarea a doi operatori, Telekom/RomTelecom şi Telekom Mobile/Cosmote,
fiecare cu aceiași problemă - investițiile - şi fiecare acţionând de ceva vreme
tot mai concertat într-o piaţă din ce in ce mai convergentă şi mai competitivă,
ajunsă la maturitate, într-un operator puternic capabil să concureze cu
Vodafone şi Orange şi să recâştige poziţia de lider.
Ministrul ar trebui să nu recomande
vânzarea întregului pachet deţinut de stat, după modelul Franţei sau
Germaniei, unde statul deţine încă o poziţie minoritară confortabilă în
structura acţionariatului. Vânzarea ar putea fi făcută prin listare duală (bursa
din Bucureşti şi din Germania sau Franța, de exemplu) oferta publică iniţială
putând însemna vânzarea unui pachet de 15-25%, în funcţie de context până în
anul 2020.
Se va vinde totuși un pachet de 15-25% din participația
statului român în RomTelekom până în 2020?
3. Listarea operatorului Poșta Română
Poșta Română este
un operator deasemenea cu probleme, unele venind din trecut, mai ales dintr-o
administrare defectuoasă. Procesele de restructurare, de diversificare a
activităților au condus la o relativă stabilizare în ultima vreme. Ar trebui
continuat ținând seama de marele și poate unicul atu în România al acestei
companii - o rețea de distribuție de mare capilaritate, cu adevărat națională
care ajunge peste tot în România, prin care operatorul poate să vândă aproape
orice. S-ar putea adăuga la portofoliu, de exemplu, servicii de comunicații mobile
prin crearea unui operator de rețea mobilă virtuală. Și multe alte servicii.
Listarea
companiei la Bursa din București s-ar putea face după rezolvarea acestor
probleme, probabil în anul 2018 sau 2019, prin vânzarea unui pachet minoritar
important.
4. Restructurarea și reluarea privatizării operatorului S.N.
Radiocomunicaţii
În anul 2000
Radiocomunicaţii a început procesul de privatizare, proces întrerupt imediat
după alegerile din acel an, deşi se ajunsese într-un stadiu avansat şi s-au
făcut plăţi către consultant, ABN Amro Securities, care terminase raportul
asupra companiei. Din 2001 procesul de privatizare a tot fost amânat, motivul
invocat fiind nevoia de a avea o bază puternică de clienţi, care nu s-a putut
realiza din cauza unei administrări defectuoase.
Cu o evoluţiei
modestă în ultimii ani, Radiocomunicaţii stagnează având nevoie de un partener
strategic, care să o restructureze, să o repoziţioneze. Operatorul are o
licenţă WiMAX (tehnologie care a pierdut lupta cu LTE) a cărei utilizare nu prea
pare a fi lucrativă. Nici retransmiterea posturlor naționale de TV și radio în
întreaga țară, rațiune de a fi a operatorului, nu merge prea bine, Radiocomunicații
punând România în situația de a nu respecta acordul internațional privind
trecerea la Tv digitală. Ar trebui reluat
procesul de selectare a consultantului financiar printr-o licitaţie
internaţională. În paralel ar trebui accelerat procesul de restructurare
a operatorului, cu scopul de a-i creşte valoarea de piaţă. Spuneam cândva că,
înainte de privatizare operatorul ar trebui reorganizat separând partea care
reprezintă interesele statului (transmiterea programelor TV, radio) de cea care
se adresează pieţei fiind activităţi cu investiţii şi eficienţe diferite.
Înainte de aceasta ar trebui făcut însă altceva.
Crearea unei noi entităţi din Radiocomunicaţii - pas premergător privatizării
Radiocomunicaţii are personal care se ocupă cu instalarea
de echipamente radio (antene, radiorelee, turnuri, etc.) pentru nevoile
proprii, fiind dificil de obţinut contracte de la ceilalţi operatori de
telecomunicații competitori. Externalizarea acestei activităţi şi a
personalului prin crearea unei noi entităţi cu obiect de activitate instalarea
şi operarea echipamentelor radio (antene, turnuri, etc.), prezintă unele
avantaje:
- fiind o companie specializată
şi nu un operator cum este Radiocomunicaţii, poate aborda operatori de
comunicaţii mobile (Vodafone, Orange, Telekom Mobile, RCS&RDS), sau de
comunicaţii fixe (Telekom, UPC, furnizori de Internet, etc.) oferindu-le
servicii de instalare, întreţinere şi operare a echipamentelor de
telecomunicații.
- noua entitate ar putea intra şi
în administrarea turnurilor cu antene, afacere care este posibil să apară pe
termen mediu și în România ca urmare a maturizării pieţei comunicaţiilor
mobile, fază în care reducerea costurilor impune externalizarea activităţilor
care nu sunt de bază.
- ar creşte eficienţa, cifra de afaceri şi valoarea de
piaţă a operatorului Radiocomunicaţii.
Prin crearea unei astfel de
entităţi s-ar putea evita concedierile ce pot apare în urma preluării
operatorului, prin privatizare, de către un partener strategic pentru care
instalarea de echipamente nu este o activitate de bază.
Primul client al noii entităţi va
fi chiar Radiocomunicaţii care îi va asigura contracte pentru câteva luni,
urmând să devină independentă prin atragerea de contracte din piaţă.
Noua entitate se va crea prin
detaşarea angajaţilor şi a activelor aferente activităţii, care se constituie
aport la capital. Acţionar în noua entitate poate fi Radiocomunicaţii, eventual
și statul român.
5. Administrarea unitară a activelor de telecomunicaţii deţinute de stat
Noul ministru ar trebui să propună primului
ministru ca administrarea tuturor activelor de telecomunicaţii să se facă de
aceiaşi autoritate, de exemplu ministerul ”telecomunicaţiilor”. Ar trebui cerut
transferul administrării operatorilor
Telecomunicaţii CFR şi Teletrans, de la ministerele respective la MCSI,
care are în administrare şi alţi operatori, sau la o entitate specializată.
Deşi rezultatele MCSI în administrarea operatorilor de stat nu sunt deosebite,
este bine ca administrarea tuturor activelor de telecomunicaţii să se facă de către
aceiaşi autoritate, expertiza în telecomunicaţii a celor două ministere nefiind
deosebită. Sau, administrarea acestor active s-ar putea face de către un fond
deținut de stat, transferând toate acțiunile acestui fond.
Telecomunicaţii
CFR si Teletrans administrează reţele de fibră optică pe baza cărora oferă
servicii unui grup restrâns de utilizatori, astfel că nu se folosește întreaga
capacitate de transmisie și majoritatea veniturilor provin de la companiile
mamă,. Restructurarea acestora, adică transformarea administrării unor infrastructuri de telecomunicaţii în
afaceri, este un proces complex care ar trebui făcut rapid, de exemplu prin
privatizare. Atragerea unor parteneri strategic, prin vânzarea unui pachet de
control şi nu întregul operator, ar accelera evoluţia
operatorilor, acesta aducând pe lângă expertiza căpătată pe pieţe liberalizate,
accesul la finanţare. Prezenţa fondurilor de investiţii în structura
acţionariatului ar putea fi o garanţie a creşterii valorii operatorului pe
termen mediu.
marți, 3 ianuarie 2017
Un minister pentru ECONOMIA DIGITALĂ!
Desi a fost mărit numărul ministerelor din
noul guvern, din pacate nu am regăsit ministerul pentru ECONOMIA DIGITALĂ, pe
care îl propuneam în strategia de guvernare pentru telecomunicații prezentată
pe blogul personal http://nicolaeoaca.blogspot.ro, minister esențial în procesul de transformare digitală a economiei
României.
Poate nu am fost eu prea convingător, sau poate
că decidenții nu au apucat să citească ce recomandă Comisia Europeană, sau
poate că nu au înțeles rolul economiei și societății digitale.
O șansă ar mai fi totuși -
prin prestația sa, noul ministru al Economiei să transforme ministerul în
Ministerul Economiei DIGITALE!
Abonați-vă la:
Postări (Atom)