În atenția noului guvern - o propunere de strategie de
guvernare pentru ”telecomunicații”
3. Condiții necesare pentru ”România inteligentă”
1. Salarii în ministerul ”telecomunicațiilor” (MCSI) la nivelul industriei
telecomunicațiilor pentru personal bine pregătit și motivat și cultură
organizațională adecvată
Pentru realizarea obiectivelor propuse în strategia ”România inteligentă”, dar și pentru o
activitate normală noul
ministru al ”telecomunicațiilor” ar trebui să construiască o organizaţie stabilă şi performantă, bazată pe buni
specialişti în telecomunicații și tehnologia informațiilor. Ar trebui să
explice guvernului, primului-ministru că deşi angajaţii sistemului ministerului
”telecomunicaţiilor” (minister, etc.) fac parte din categoria ‘bugetari’ nu
trebuie trataţi la fel cu ceilalţi în ce priveşte politica de angajare,
pregătire, motivare, recompensare. Trebuie luată în consideraţie
particularitatea ”telecomunicaţiilor” unde piaţa forţei de muncă este
dezechilibrată: cererea de specialişti de telecomunicaţii și mai ales de IT-ști
şi este mai mare decât oferta. Astfel, salariul
mediu net în telecomunicații este dublul salariul mediu net pe economie, iar
salariile din minister ar trebui să fie la aceste nivel, pentru că
ministerul angajează din ”telecomunicații”. Nu mai vorbesc de specialișii IT, ale căror salarii sunt foarte mari, cele
mai mari din economie (mii de euro net pe lună). Nevoia de specialiști a
operatorilor de telecomunicații (Orange, Vodafone, Telekom, RCS&RDS, UPC,
etc.) a condus la creşterea salariilor şi la politici de personal în care
selectarea, pregătirea şi motivarea au căpătat o importanţă deosebită.
Salariile au fost mărite pentru a-i putea
păstra. Un specialist din sistemul ministerului comunicaţiilor, dacă va dori să
plece, nu va pleca la ministerul sportului sau al agriculturii, ci la o
companie de telecomunicaţii sau IT, din România sau din afară, pentru un
salariu mult mai bun. În plus este dificil de arbitrat corect o competiţie
având o stare socială inferioară. Realizarea obiectivelor propuse se poate face
numai cu specialişti, construirea unei organizaţii stabile şi performante
necesitând o altă abordare, decât cea ”bugetară” și uneori patriotardă. Iar
finanţarea se poate realiza din taxele care se încasează din telecomunicaţii.
Noul ministru al telecomunicațiilor ar trebui să explice acestea primului
ministru, guvernului și să convingă că salariul mediu din sistemul
ministerului trebuie să fie la nivelul salariului mediu din telecomunicații.
2. Legislație predictibilă și favorabilă dezvoltării rețelelor de
telecomunicații - oferta
Eliminarea imediată a ”taxei
pe stâlp”
Guvernele României și-au făcut un obicei în a
considera telecomunicațiile o sursă de venituri care să alimenteze ”găurile
negre” ale economiei sau să plătească majorări de salarii, de pensii, neștiind
sau ignorând că există o corelație între gradul de dezvoltare și utilizare a
accesului la rețele de mare viteză și creșterea economică a țării, bunăstarea
întregii națiuni. Creșterea cu 10% a utilizării internetului provoacă creșterea cu 1,5% a
PIB-ului, prin faptul că în noile zone racordate la Internet afacerile se pot
desfășura mult mai ușor. În loc să se investească în viitor guverananții noștri
au investit pe termen foarte scurt mărind salarii, pensii, etc. în preajma
alegerilor - ”pomeni electorale”, sau alimentând găuri negre din economie. Așa
se face că cei peste €682 milioane obținute din licitația de spectru
din anul 2012 nu s-au folosit pentru conectarea Românei la rețele de mare viteză, creșterea gradului de adopție a Internetului. România este penultima țară în UE
din punctul de vedere al utilizării Internetului, 21,3% penetrare în iulie
2016, și nu întâmpător PIBul nostru tot pe ultimul loc este în clasamentul UE. Mai mult, după ce că nu folosesc eficient veniturile din
telecomunicații guvernanții mai pun și taxe noi operatorilor din
telecomunicații, ”taxa pe stâlp”, de exemplu, și aceasta într-o perioadă
delicată - industria era în stagnare, criza economică, astfel că începând cu
anul 2009 veniturile și profitabilitatea în telecomunicații a tot scăzut. În
tot acest timp, miniștrii care au condus telecomunicațiile nu au zis nimic, nu
s-au ridicat să apere creșterea industriei și implicit a economiei naționale. ”Taxa
pe stâlp” trebuie eliminată IMEDIAT pentru a ajuta telecomunicațiile să-și
revină și astfel să ajute la creșterea economică a țării.
Predictibilitatea legislativă, mai ales cea fiscală,
degrevarea telecomunicațiilor de taxe contraproductive este foarte
importantă pentru evoluția telecomunicațiilor, a economiei, a puterii de
cumpărare a românilor pentru că toate aceste taxe sunt transferate utilizatorului
final prin tarife mai mari.
3. Stimularea
adopției Internetului – cererea
Existența unor rețele de mare viteză este o condiție
necesară, însă nu și suficientă. Românii trebuie stimulați, convinși să
folosească Internetul în relațiille cu administrația, cu educația, cu sănătatea,
cu justiția, etc., iar tonul trebuie să-l dea acestea din urmă, instituțiile
statului. Conectarea școlilor la Internet de mare viteză și folosirea acestuia
în procesul de învățământ va pregăti generații, care evident vor folosi
Internetul în viața de zi cu zi. Conectarea primăriilor, rurale mai ales, la
Internet de mare viteză și folosirea acestuia în activitatea de zi cu zi - interacțiune
on-line dintre cetățeni și autorități, care să înlocuiască interacțiune umană
adesea birocratică - va duce pe lângă simplificarea, debirocratizare
activității și la stimularea adopției Internetului de către cetățenii români. Administrațiile
fiscale trebuie informatizate astfel încât cetățenii să-și poată rezolva
problemele on-line de oriunde. Similar, folosirea comunicațiilor electronice și
a Internetului în actul medical va ușura această activitate și accesul
cetățenilor la servicii de calitate. Și, evident, toate aceste sisteme trebuie
interconectate și operaționale de oriunde din România și chiar din afara țării. Paperless office de care vorbea Alvin Tofler acum câteva decenii nu
prea pare a avea șanse în România prea curând.
4. Reglementare
pentru competiție și utilizatorul final
Introducerea
accesului de mare viteză în sfera serviciului universal
În
România avem o situație paradoxală - viteze foarte mari de acces și utilizare
redusă a Internetului, explicabilă prin faptul că circa 46% din populație
locuiește în mediul rural. Astfel, România este una dintre ultimele țări din UE
(penultima în anul 2015, conform CE) în privința utilizării Internetului. Cum
nu viteza foarte mare crește PIBul, ci penetrarea, utilizarea Internetului de
câți mai mulți locuitori pentru a dezvolta afaceri locale (creșterea utilizării
Internetului cu 10% duce la creșterea PIBului cu 1,5%) avem încă o explicație a
dezvoltării noastre economice. Introducerea accesului de bandă largă în
sfera serviciului universal însoțită de măsuri pentru creșterea adopției ar
putea accelera utilizarea Internetului pentru dezvoltarea afacerilor locale,
premiză pentru creștere economică.
Accesul la rețelele de comunicații mobile
Faptul că pachetele
totale, dublu triplu play cu 2x3 servicii fixe și mobile, sunt din ce în ce mai
căutate și că acestea sunt mult mai accesibile operatorilor de rețele mobile
(prin LTE+, Tv prin satelit) decât operatorilor de rețele fixe (greu de
construit o rețea mobilă) constituie un alt mare avantaj competitiv al
operatorilor de rețele
mobile.
Din graficele prezentării
”Reglementare pentru competiție” făcută la
evenimentul ANCOM din 17 noiembrie 2015 dedicat lansării propunerii de
strategie
se observă mari diferențe
de cote de piață între operatorii de rețele mobile și operatorii exclusiv de
rețele fixe, explicabile prin lipsa rețelelor mobile pentru ultimii și deci
imposibilitatea accesării întregii piețe potențiale cu pachetul de 2x3
servicii.
Cum principala problemă
competițională este lipsa accesului operatorilor de rețele fixe la rețelele
mobile cu acoperire națională, ANCOM ar trebui să reglementeze (inclusiv
tarife și condiții rezonabile de acces) accesul acestora la rețelele
mobile cu acoperire națională. În felul acesta operatorii mici, UPC, DCS,
etc. ar putea căpăta acoperire națională și deci acces la aproape oricare
potențial client. Și bineînțele ar putea oferi și servicii la punct mobil. Nu
numai aceștia, ci și operatorii de
rețele mobile virtuale inexistenți în România până în 2014. România, era
una dintre puținele țări (Bulgaria?) din UE fără operatori de rețele mobile
virtuale din UE, deși marii operatori clamau că ar fi deschis rețelele! Era
rezultatul refuzului de peste 10 ani al marilor operatori de rețele mobile de a
deschide rețelele altor operatori, evitând astfel noi competitori. Astăzi
există un singur operator virtual, Lycamobile, având acces din 2015 la rețeaua
Telekom Mobile, care și-a asumat obligația găzduirii prin licențierea din 2012.
Eliminarea
tarifelor de terminare în rețelele mobile
Pentru
creșterea competiției, eliminarea subvenționării marilor operatori de către cei
mici și mai ales pentru a optimiza cheltuielile României cu comunicațiile
mobile ar trebui ca tarifele de terminare în rețelele mobile să dispară
până în anul 2020. Tendința de reducere impusă de CE este evidentă și în
final va duce la dispariția acestor tarife. Ar trebui ca românii să aibă doar
un singur telefon mobil în buzunar, așa cum au, dacă mai au, un singur telefon
fix acasă. Și tarifele de terminare în rețelele fixe ar putea dispărea până în
2020 împreună cu cele mobile.
Subiectul
l-am abordat și in prezentarea ”Reglementare pentru competiție” ținută
la evenimentul ANCOM din 17 noiembrie 2015 dedicat lansării propunerii de
strategie
unde se
prezintă pe lângă argumente și o propunere de calendar de reducere la ZERO a
tarifelor de terminare în rețelele mobile.
Denominarea în lei a tarifelor
serviciilor de comunicații mobile
Operatori de comunicații mobile Orange, Vodafone,
Telekom M, RCS&RDS au tarifele serviciilor de comunicații mobile denominate
în Euro și plătite în lei la cursul zilei facturării. Chiar și ANCOM,
autoritatea de reglementări are unele tarife și taxe denominate în euro
(licențe frecvențe, etc.). De ce sunt denominate tarifele din telecomunicații
în Euro atâta vreme cât moneda națională este Leul? Din comoditate sau din neîncredere în moneda
națională? Unii
operatori motiveaza aceasta prin unele cheltuieli, de capital mai ales, care se
fac in Euro, iar fluctuația parității monedei naționale față de euro face
imprevizibilă suma în lei a importurilor în Euro. Este o poziție și de
comoditate a operatorilor noștri, care transferă astfel riscul lor valutar către
cele circa 25 milioane SIMuri existente pe piața noastră, deși au modalități de
control a riscului (hedging). Ca urmare, utilizatorii finali nu știu ce sume au
de plătit (lunar) pentru servicii cu tarife denominate în Euro. Mai mult, în
perioade de turbulențe ale monedei naționale utilizatorii finali plătesc mai
mult pentru același serviciu la același salariu lunar denominat și plătit în
Lei.
De ce ar trebui
denominate în lei tarifele serviciilor de comunicații mobile din România? In
primul rând, pentru că moneda națională este leul. Ca urmare, marea majoritate
a românilor au salariile denominate in lei și nu în Euro, astfel că tarifele
denominate în Euro devin impredictibile la plată. Marea majoritate a bunurilor,
produselor și serviciilor pe care românul le cumpără din salariul denominat și
plătit în lei au prețurile denominate in Lei. Ceapa, merele, roşiile, chiar şi
cele importate, au preţuri în lei. Apoi, în România contabilitatea companiilor,
inclusiv a operatorilor de telecomunicații, se ține în moneda națională,
leul. În fine, un ultim argument poate fi și faptul că trecerea României la
moneda Euro nu pare iminentă, pentru a spera prea curând la denominarea în Euro
a salariilor.
Interzicerea
comercializării de telefoane/dispozitive mobile codate
Pentru creșterea
migrației utilizatorilor de comunicații mobile ar trebui interzisă comercializarea telefoanelor mobile codate. Cel
puțin doi operatori de telefonie mobilă oferă telefoane codate în reţeaua
proprie astfel că nu pot fi folosite în alte reţele dacă nu sunt decodate, care
nu se face gratis. De ce telefonul mobil pe care-l cumperi cu plata în rate în
cadrul unui abonament pe 1 sau 2 ani este codat? O casă pe care o cumperi cu
plata în rate nu este “codată” - o poţi folosi cum doreşti: poţi locui in ea, o
poţi închiria sau vinde. Pe când la un telefon mobil cumpărat in rate (cu
contract care prevede obligaţii) nu ai deplinătatea uzufructului: eşti obligat
sa-l foloseşti numai intr-o reţea, deşi este al tău. La telefonia fixă niciun
operator care oferă telefoane nu le codează. De ce operatorii mobili trebuie să
cheltuiască în plus pentru a coda telefonul şi a limita astfel folosirea unui
produs pe care consumatorul îl plateşte integral pe durata contractului?
Durata unui contract pentru
servicii de telecomunicații - un an
Pachetul de reglementări
al Comisiei Europene (dec. 2009, etc.) prevede, printre altele, limita durata
contractelor pe care le oferă operatorii de telecomunicaţii la 24
luni, dar şi faptul că operatorii trebuie să ofere consumatorilor şi contracte
cu o durată maximă de 12 luni. Și noul pachet de reglementări susține
micșorarea duratei contractelor la un an. La noi, operatorii oferă,
preponderent și stimulativ, contracte cu durata de doi an, fapt ce limiteaza
libertatea de mișcare a utilizatorilor finali, adică competiția.
Atenție la parteneriate,
partajări de rețele, fuziuni, achiziții
Marii operatorii
au încheiat alianţe strategice privind utilizarea şi dezvoltarea în comun
a reţelelor cu obiectiv construirea și operarea în comun de rețelelor mobile
(Orange și Vodafone), lansarea de servicii fixe de către cei care nu au rețea ”fixă”
(Orange şi Telekom) sau acces la reţele mobile (RCS&RDS și Vodafone). Mai mult, și ANCOM pare a încuraja, cel puțin declarativ,
parteneriatele care prevăd partajarea rețelelor.
Astfel de parteneriate
pot evolua și duce la scăderea competiției în rețele. Imaginați-vă cazul extrem
în care toți operatorii de comunicații mobile, de exemplu, folosesc aceiași
rețea! Înpoi la monopol! În plus, CE se opune achizițiilor cu impact negativ
asupra competiție. Strategia ANCOM pe termen mediu ar trebui să-și propună
păstrarea nivelului competițional, monitorizând și evitând acțiunile ce pot
duce la concentrarea pieței și stimulând intrarea de noi competitori,
operatorii de rețele mobile virtuale, de exemplu.
5. Ministerul pentru Economia digitală?
Poate Ministerul Comunicațiilor
și Societății Informaționale prelua și rolul de administrator al procesului de
transformare digitală a economiei României sau este nevoie de încă un nou
minister? Un contra-argument ar fi că ar crește numărului ministerelor. Un
argument pro ar fi expertiza existentă în minister, mai ales dacă salariile se vor
”pune” la nivelul pieței telecomunicațiilor.