În atenția ANCOM!
Ce se întâmplă cu tarifele de terminare în rețelele
mobile?
Uitându-mă în propunerea de plan de
acțiuni al ANCOM pentru anul 2019 am observat o eroare sau anomalie. La pagina
2, punctul 8 se prevede ”Stabilirea
tarifelor serviciilor de terminare la puncte fixe a apelurilor pe baza unui model de calculaţie a costurilor”.
Eroarea este prezența cuvântului ”fixe”
în loc de ”mobile”. Sau, dacă nu este o
eroare, atunci este o anomalie - ANCOM își propune eforturi pentru obiectiv mai
puțin important în detrimentul unuia cu mare impact asupra industriei.
Telefonia fixă, căreia ANCOM îi acordă o deosebită atenție prin noi tarife de
terminare, este o afacere în puternică scădere : utilizatorii, traficul și
veniturile scad continuu - numărul utilizatorilor a ajuns la sub 3,8 milioane
la 30 iunie 2018 față de 22,2 milioane SIMuri active în telefonie
mobilă !!! În plus, tariful de terminare în rețelele fixe este mult mai
mic, €0,0014/minut, decât cel pentru rețelele mobile €0,0084/minut.
Și atunci, de unde pasiunea aproape
perpetuă a ANCOM pentru a reduce ce este redus neglijând ce realmente ar trebui
redus și care are un profund impact asupra industriei?
Incă de la lansarea
operatorilor GSM în anul 1997, România a avut mari probleme în a urmări
tendința Uniunii Europene de a pune pe costuri tarifele de terminare în
rețelele de comunicații mobile, tarifele noastre fiind aliniate la cele din UE
cu mari întârzieri.
În felul acesta,
marile tarifele de terminare în rețelele mobile din România, anomalie de mult prea
mult timp, au făcut ca operatorii de rețele fixe (€0,0014/minut față de €0,0084/minut), dar și unii operatori de rețele
mobile să subvenționeze marii operatori de comunicații mobile mărindu-le
veniturile pe seama utilizatorului final, a economie naționale. Eforturile Comisiei
Europene de a pune pe costuri tarifele de terminare a dus la micșorarea
acestora în ultimii ani în UE. Astfel, ANCOM stabilea noi tarife de terminare
în rețelele mobile, €0,0096/minut de la
1 aprilie 2014, cu o întârziere de cel puțin 15 luni. Pe lângă marea întârziere
a punerii pe costuri a tarifelor de terminare in rețelele mobile, adică
venituri mărite pentru marii operatorii de rețele mobile încă minim 15 luni,
ANCOM s-a lăsat convinsă de marii operatori să pună tarife de terminare mai
mari decât în țările vest europene, €0,0096/minut,
mult prea mari pentru România, neglijând astfel diferențe de dezvoltare
economică care se regăsesc și în structura costurilor serviciilor (cheltuieli
operaționale mai ales) dar și în puterea de cumpărare a românilor. Ținând seama
de dezvoltarea economică, România ar fi trebuit să aibă, alături de Bulgaria,
cele mai mici tarife de terminare în rețelele mobile din UE.
Situația persistă și în
anul 2019! Cu un tarif de terminare de €0,0084/minut
România este peste media UE, deși din punct de vedere macroeconomic (PIB,
salariu mediu, putere de cumpărare, etc.) este la coada UE
În felul acesta
se continuă subvenționarea marilor operatori de comunicații mobile de către
restul operatorilor și cheltuieli în plus, nejustificate, pentru întreaga societate
românească. Aceste cheltuieli în plus erau evaluate în anul 2013 la circa €200 milioane pe an, chiar de către AOMR!
De ce ar trebui
să aibă Româna tarife de terminare în rețelele mobile mai mari decât în Regatul Unit al Marii
Britanii, Danemarca, Suedia, Franța, Austria, Portugalia, Spania sau media
UE28? Cu ce este România peste aceste țări? Cu salariul mediu? Nu! Cu PIB-ul? Nu! Cu
puterea de cumpărare? Nu! Cheltuielile de capital în România ar putea fi cel
mult la fel de mari (deși licențele de frecvențe erau până anul trecut mai
ieftine la noi) în timp ce cheltuielile operaționale sunt mult mai mici în
România, poate cele mai mici din UE! De ce aceste tarife? Doar pentru că
Germania, ca să dau un exemplu, are tarife de terminare mai mari decât România
și operatorii noștri de comunicații mobile ar fi dezavantajați? Dar românii,
utilizatori ai serviciilor, nu sunt și ei dezavantajați?
Consecința indiferenței
ANCOM față de tariful de terminare în rețelele mobile o regăsim și în ponderea încă
destul de mare a traficului terminat în propriile rețele de telefonie mobilă și
mai ales în faptul că românii încă mai au 2 sau 3 telefoane mobile conectate în
diferite rețele pentru a depăși taxe vamale instituite între rețele prin acest
tarif de terminare.
În 17 noiembrie 2015,
la conferința internațională ANCOM 2020 - A TELECOM ODYSSEY propuneam reducerea treptată până la dispariție a tarifelor de terminare în rețelele
mobile din România, https://nicolaeoaca.blogspot.com/2015/
:
–
2015 - €0,0096/minut;
–
2016 - €0,0048/minut;
–
2017 - €0,0024/minut;
–
2018 - €0,001/minut,
–
2019 - €0,0005/minut;
–
2020 - €0,0000/minut
cu scopul de a
elimina problemele produse de marile tarife de terminare și de a stimula
competiția.
La un moment dat
se agrease ideia și se găsise și o motivație - traficul de voce este de fapt
trafic de date (vocea se eșantionează și se transmite sub forma unui semnal
digital într-o rețea digitală, desigur!) și tarifat ca atare - ca trafic de
date!
Retincența ANCOM
de ”a intra în rândul lumii (UE)” reducând tarifele de terminare în rețelele
mobile la un nivel compatibil cu statutul nostru economic, mă determină să
reamintesc această propunere de eliminare
a tarifelor de terminare reducând treptat valoarea tarifului de terminare (0,0084/2
= €0,0042/minut pentru anul 2019), eventual și taxarea
traficului telefonic ca trafic de date cu consecințe benefice pentru
competiția din comunicațiile mobile, pentru întreaga societate românească (care
va plăti mai puțin pentru serviciile de telecomunicații) și pentru românii
utilizatori care vor plati mai puțin și vor avea doar un telefon mobil în
buzunar așa cum au doar un telefon fix, dacă mai au.
Ca atare, planul de acțiuni pe 2019 al ANCOM, care
urmează a se definitiva mâine 29 ianuarie 2019, ar trebui să ia în considerație
în primul rând tarifele de terminare în rețelele mobile!