România consecventă în clasamentul DESI!
În 3 martie 2017, Comisia Europeană a publicat DESI 2017,
indexul pentru
economia și societatea digitală al țărilor membre UE aferent anului 2017, in care
România își păstrează cu consecvență poziția din anii trecuți.
Indexul DESI 2017
Indexul DESI este unul compozit
format din cinci indicatori - conectivitate (utilizarea accesului de banda
largă la punct fix sau mobil, viteze, tarife), capital uman (utilizare
internet, competențe digitale de bază și avansate), folosire internet (utilizarea
conținutului de către cetățeni, comunicare și tranzacții on-line), integrarea
tehnologiei digitale (digitizarea afacerilor și e-commerce) si servicii publice
digitale (eGuvernare).
În clasamentul UE după indexul compozit DESI2017
România ocupă cu consecvență locul 28, ultim, rezultat al prestațiilor
la toți cei cinci indicatori.
Sursă: Comisia Europeană
Nici evoluția din ultimii ani nu este una deosebită, poziția din anul 2014 influnțând decisiv această evoluție și poziția din acest an, alături de evoluții recente timide.
Sursă: Comisia Europeană
Evoluția acestui indice compozit începând cu anul 2014 nu
este una deosebită, România părând a se distanța în coada clasamentului.
- Conectivitate
Comunicatul Comisiei Europene arată că 74% din locuințele europene sunt
conectate la Internet, din care peste o treime la viteze foarte mari. Numărul
abonamente de mare viteză a crescut cu 74% în ultimii doi ani, iar rețelele
mobile 4G acoperă, în medie, 84% din populație.
Conectivitatea este
indicatorul la care România are cea mai buna performanță și clasare dintre toți
cei cinci indicatori ai indexului compozit - locul 21 în 2016 și, în scădere, locul
22 în 2017. O contribuție importantă la această clasare o are
proporția ridicată de abonamente la servicii de mare viteză la punct fix,
România clasându-se pe locul 2 atât în 2016 cât și în 2017, rod al rețelelor de mare viteză construite de operatorii noștri. Deasemenea, din ce
în ce mai multe persoane utilizează serviciile mobile de mare viteză. Deși
spectrul disponibil este în creștere, acoperirea rețelelor fixe și mobile (4G)
de mare viteză rămâne una dintre cele mai scăzute din UE.
Evoluția din ultimii ani nu dă speranța unei recuperări
spectaculoase.
- Capitalul uman
Indicatorul capitalul uman combină
aptitudinile digitale de bază ale populației și utilizarea internetului, luând
în considerare și abilități avansate, precum și numărul de specialiști TIC, absolvenții
în știință, tehnologie, inginerie și matematică. Rezultatele arată că, în timp
ce folosirea internetului este în creștere, 44% dintre europeni încă nu dispun
de abilități digitale de bază.
În clasamentul acestui indicator
România ocupă cu consecvență ultimul loc, la mare concurență cu vecinii de la
sud, in principal din cauza utilizării reduse a internetului, dar și a aptitudinile digitale de bază ale populației și a
specialiștilor TIC. O mai bună clasare, locul 16 în 2016 și 17 în 2017, se
înregistreaza la absolvenții în știință, tehnologie, inginerie și matematică.
Evoluția în timp a acestui indicator arată o ușoară distanțare de media UE.
- Utilizarea Internetului
Utilizarea Internetului analizează o gamă largă de
activități pe care oamnei le pot face on-line. Procentul de utilizatori de
internet care citesc știrile on-line (70%), folosesc internetul pentru a
efectua apeluri video sau audio (39%), utilizează rețele sociale (63%), magazin
on-line (66%) sau de a folosi servicii bancare online
(59%) a crescut usor in ultimii doi ani.
La acest indicator distanțarea României
față de penultima clasată este mai mare, fapt cauzat și de evoluția din
ultimii ani când, prin scorurile realizate, România s-a depărtat tot mai mult de
restul țărilor UE. România are însă o bună clasare la rețele sociale (locul 3 în
2016 și 8 în 2017) și chiar la apeluri video (locul 15 în 2016 și 2017), având
o clasare slabă la cumpărături (locul 28 în ambii ani), la servicii bancare,
video la cerere, muzica video, jocuri (locul 27) care au condus la clasarea pe
ultimul loc la acest indicator. Tendința din ultimii ani este de distanțare
față de restul țărilor.
- Integrarea tehnologiei digitale de către afaceri
Companiile europene adoptă din ce în ce mai mult tehnologiile
digitale, precum utilizarea softwarelui de afaceri pentru schimbul de informații
electronice (de la 26% în 2013, la 36% din companii în 2015), trimiterea
facturilor electronice (de la 11% în 2014, până la 18% din companii în 2016)
sau folosirea social media pentru a adresa clienții și partenerii (de la 14% în
2013 la 20% din companii în 2016).
Și la acest indicator România se
clasează pe ultimul loc, evoluția din ultimii ani arătând chiar o distanțare
față de media UE. Clasarea persistentă pe ultimul loc este cauzată în principal
de vânzările transfrontaliere și social media (locul 28), vânzările online ale
IMM-urilor (locul 27), e-commerce și cloud (locul 26), partajarea electronică a
informațiilor și facturi electronice (locul 24)
- Servicii publice digitale
Crește utilizarea servicii publice tot mai sofisticate
disponibile on-line. Astfel, 34% dintre utilizatorii de internet au returnat
formulare completate administrației publice on-line în anul 2017, în loc de
predarea unei copie pe hârtie, față de până la 27% în 2013.
Sursă: Comisia Europeană
Și la acest indicator România se clasează pe ultimul loc,
”distanța” față de media UE părând a se reduce ușor. Clasarea se datorează utilizatorilor: eGuvernare (în scădere de la 8% în 2016 la 6% în 2017; locul
28), completarea online (locul 28).
Anul 2017 pare a arăta o distanțare a
României față de (media) Uniunii Europene, țara noastră pierzând teren la utilizarea
Internetului, deși avem rețele de mare viteză, la integrarea tehnologiei digitale de către afaceri, conectivitate,
și câștigând ceva teren la serviciile publice digitale și capital uman. Astfel România
pare a-și fi consolidat ultimul loc în clasamentul după indexul DESI2017.
Trebuie să fie și o țară pe ultimul loc - nu pot fi chiar toate
pe primul loc!
Guvernarea tehnocrată, guvernare de
tranzit apărută într-un moment de criză politică și fără sprijin parlamentar,
nu pare a fi contribuit prea mult la digitalizarea României poate și din cauza mandatului scurt și a contextului. Noua alianță la
guvernare, cu o puternică majoritate parlamentară și cu un mandat de 4 ani ar
avea toate motivele și condițiile pentru transformarea digitală a economiei și
societății românești. Numai să dorească să o facă. Deocamdată atenția și eforturile par a fi
concentrate pe viața din închisori, dar timp ar mai fi.