Domnule ministru Alexandru Petrescu,
Apreciez intervenția dvstra si dorința de a clarifica
lucrurile.
Am apreciat prestația dumneavostră în calitate de ministru al telecomunicațiilor
într-un context extrem de delicat, în analizele mele referindu-mă la guvernanții
(eminența cenușie, contabili, ..) care au blocat și bulversat telecomunicațiile
românești mai bine de 6 luni prin OUG114/2018. Intervențiile mele publice din
acest an au avut scopul de a vă ajuta, spunând ce nu puteați spune
dumneavostră.
Referitor la memorandumul dintre Guvernele Romaniei si SUA, este evident ca a fost semnat de guvernele celor
două, țări, fapt menționat și de mine in analiza publicată pe blogul meu la pct. 2, rândul 8 (preluare ANCOM). Președintele țarii
l-a agreat cu omologul american, iar guvernul l-a semnat și trebuie sa-l transpună în
practică. A fost o neatenție de exprimare - am corect. Mulțumesc! Rămâne suspiciunea
că se putea face mai mult, timp ar fi fost. Poate contextul politic, care a cam
tăiat din elanul .. Unele țări din Europa au fost mai vioaie, unele chiar rejectând
propunerea americanilor bineînțeles cu măsuri de precauție... Limitarea fabricanților chinezi nu este tocmai simplă …Dar unele măsuri de
securitate se pot lua
In ceea ce priveste
afirmatia mea ca Romania nu a elaborat “cerintele de securitate”: este
adevarată. Nici azi nu le avem deși trebuiau să fie
incluse in caietul de sarcini al licitației. In discuții particulare sau
analize ale unor documete oficiale am meționat cerințele de Securitate, dând
chiar și un exemplu (Anglia în Comentariii la strategia 5G). Sigur, între timp a
intervenit și Comisia Europeană de la care așteptăm ...
Referitor la ”necesitatea ca guvernul sa aprobe taxele de
licenta si calendarul de achitare a acestora”, nu am făcut decât să citez din
comunicatul ANCOM http://www.ancom.ro/licitatia-de-spectru-pentru-noile-tehnologii-in-prima-parte-a-anului-2020_6199: ”necesitatea ca viitorul guvern care
întocmește bugetul pentru anul 2020 să aprobe taxele de licență şi calendarul
de achitare a acestora”. Dacă recitiți comunicatul ANCOM veți
găsi citatul de mai sus. Știam că regula este ca ANCOM să propună prețurile de
pornire, care în final trebuie aprobate de guvern (Cel puțin așa s-a procedat
la licitația din 2012.). Iar ANCOM s-a plâns că nu a avut aprobarea guvernului și ca atare cere noului guvern să aprobe...
În acest caz statul este proprietarul bunurilor de vânzare (frecvențe),
iar ANCOM este vânzător dar și evaluator. În aceaastă ultimă postură ANCOM
calculează prețurile de pornire (corect folosind Euro/MHz/locuitor) și le prezintă
proprietarului, statul reprezentat de guvern, spre aprobare. Acesta poate să
fie de acord sau nu. De exemplu poată să vrea un miliard de euro (a se vedea
OUG114/2018) sau poate să zică că oferă gratis frecvețele pentru o acoperire
rapidă.
Nu aș vrea să se înțelegă că doream neapărat să avem
licitație 5G anul acesta. Așa cum am spus-o de mai multe ori România nu este
pregătită pentru implementarea tehnologiei 5G. Poate că este mai bine că s-a
amânat, pentru că ne dă un răgaz, deși nu pică tocmai bine - tranziție politică,
dispariția ministerului.
Deoarece nu putem da vina pe alții pentru
ce nu putem face noi, rămân la părerea că amânarea licitației 5G este un eșec al guvernanților.
Am scris analiza, mai ales, cu gândul că viitoarea guvernare va lua aminte.
Un weeked plăcut
Nicolae Oacă
Mai jos este publicat comentariul dumneavostra.
Domnule Oaca,
Fiindca va pretuiesc si am avut multe ore la activ de discutii fata-n fata si
telefonice si pentru o buna informare a celor ce citesc si va urmaresc pe blogul personal, din nou simt nevoia sa fac
precizari semnificative pentru a aduce corectiile necesare unor afirmatii pe
care le faceti si care nu au o corelare in realitate si nicio raportare la
legislatia in vigoare si la actiunile pe care MCSI le-a promovat sub mandatul
meu.
Referitor la implementarea memorandumului semnat de
catre Guvernele Romaniei si SUA va reamintesc si dvs si celor ce va urmaresc ca
implementarea acestui act, avand o componenta de securitate nationala (prin
securitatea cibernetica) implica o coordonare intre institutiile din spectrul
guvernamental, administratia prezidentiala, ANCOM si alte structuri cu
atributii in securitate nationala.
Nimeni nu s-a codit sa o faca!!! Dimpotriva,
Guvernul prin MCSI este principalul promotor al instrumentalizarii acestui
memoramdum prin toate actiunile cu caracter public sau in regim confidential.
Ca un reper de referinta, pentru a intui parcursul actual al MOU, as vrea sa va
amintesc declaratia presedintelui Iohannis, in care indica implicarea CSAT in
aceasta problematica (13 aug 2019, Mediafax: “Iohannis vrea să discute în CSAT
despre accesul Huawei la licitaţia pentru reţelele 5G”).
Ceea ce eu va pot asigura, limitat fiind in
expunere de regimul confidential ce tine de pregatirea documentelor pentru COSC
si CSAT, ca Guvernul prin MCSI a intreprins si finalizat toate demersurile
necesare (ANCOM, alaturi de alte structuri de securitate nationala avand un
aport la elaborarea documentatiei).
In ceea ce priveste afirmatia dvs ca Romania nu a
elaborat “cerintele de securitate”, tin sa subliniez inca o data ca raportul
publicat pe data de 9 octombrie 2019 de catre Comisia Europeana care
sintetizeaza evaluarea de risc cibernetic si provocarile de securitate in
retelele 5G ale Uniunii Europene, este un document la care au contribuit toate
statele membre cu propriile evaluari nationale, Romania fiind al treilea stat
care a depus aceasta analiza diagnostic in luna iulie a.c.
In ceea ce priveste afirmatia conform careia
Presedintele tarii a semnat MOU, tin sa precizez ca sunteti intr-o grava
eroare, semnatarii fiind, dupa cum este enuntat si in titlul acestui document,
guvernele celor 2 tari. Memorandumul il puteti consulta pe site-ul MCSI, la
sectiunea cooperare internationala, nefiind un document clasificat, dupa cum s-a
mentionat in diferite luari de pozitii publice chiar recent.
Un alt punct foarte important, pe care va rog
frumos sa-l reflectati cu acuratete, cel putin de-acum incolo, este referitor
la Hotararea Guvernului care sa stabileasca cuantumul taxei de licenţă în cazul
procedurii de selecţie comparativă, respectiv valoarea minimală a acesteia
care, conform afirmatiei dvs, este in sarcina Guvernului.
Mentionez ca legislatia in vigoare inca din 4 iulie
2019, cand am adoptat in Guvern ( initiator MCSI) modificarea Ordonanței de
urgență a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată
cu modificări și completări prin Legea nr. 140/2012, indica fara echivoc ca
institutia inititoare a acestei hotarari este ANCOM (vezi art 28, alin 1). Am
propus aceasta modificare ce a fost si adoptata, in consultare cu ANCOM si toti
cei interesati, tocmai pentru a lasa reglementatorului libertatea de a-si
construi un calendar si de a-l implementa conform propriei viziuni.
Va marturisesc ca sunt surprins sa remarc ca nu
sunteti actualizat cu legislatia in vigoare!
Intr-adevar disparitia MCSI din configuratia
guvernamentala este un imens pas inapoi pentru proiectia de crestere a
sectorului TIC in Romania.
In final, din curtoazie, dar mai ales din dorinta
celor care va urmaresc si va respecta profesional, printre care ma numar si eu,
va rog sa publicati pe blogul personal aceste corectii necesare enuntate mai
sus.
Un weekend linistit,
Alexandru Petrescu