În atenția
guvernului,
În atenția domnului
ministru Alexandru Petrescu,
Nu distrugeți
competiția în telecomunicații!
Astăzi a apărut
în presă știrea că s-ar fi agreat vânzarea fostului RomTelecom către Orange și că ar mai fi nevoie și de acordul statului român.
Iar pentru
aceasta, conform acestei știri, a fost creat un grup interministerial din care
fac parte reprezentanți ai Ministerelor Comunicațiilor, Justiției, Finanțelor,
Consiliului Concurenței, SRI și SIE, fiind convocată prima ședință mâine, miercuri 25
septembrie. Curios, din acest grup lipsește tocmai ANCOM, autoritatea de monitorizare a telecomunicațiilor, care s-ar putea trezi
în fața unui fapt împlinit!
De ce m-am
temut nu am scăpat - ”vânzarea pe bucăți a operatorului Telekom”! Deținerile
OTE din România se vor vinde pe bucăți - fostul RomTelecom către Orange
Romania, rezultând astfel un furnizor total de servicii de telecomunicații, iar
fostul Cosmote România către ... ???. RCS&RDS, Spas Roussev, sau ..?
Vânzarea întregii afaceri (comunicații la punct fix și la
punct mobil) nu ar fi fost o problemă. S-ar fi schimbat doar structura
acționariatului, rămânând tot patru operatori de comunicații mobile. Foarte,
foarte periculoasă este ”vânzarea pe bucăți” - afacerea de comunicații mobile, fostul
Cosmote Romania, unui operator de comunicații mobile din România: RCS&RDS,
de exemplu. O astfel de vânzare ar duce la dispariția de pe piață a unui
operator de comunicații mobile, rămânând doar TREI: Orange, Vodafone și
RCS&RDS.
S-ar crea o concentrare puternică pe piața comunicațiilor mobile, care va afecta puternic românii prin cresterea puternică a preturilor. Cu efecte ireversibile! După achiziție și fuziune, ar putea urma, pe termen
mediu (unu sau doi ani), creșteri serioase (două cifre) ale tarifelor cu
amănuntul pentru serviciile de telecomunicații, mai ales la punct mobil, care
dacă nu vor fi însoțite de creșteri la fel de serioase ale salariiilor vor
afecta românii consumatori de servicii de telecomunicații.
In tările vest europene
sunt de regulă patru operatori. Sunt țări care au
pornit cu trei operatori de telefonie mobilă și unde foarte greu a intrat al
patrulea. Franta are patru operatori,
prin intrarea Iliad, intrare târzie și dificilă
din cauza opoziției operatorilor existenți. În anul
2004, Franţa avea una dintre cele mai mici densităţi ale telefoniei mobile din
vestul Europei, 70%, o piaţă cu trei operatori: Orange (cca ½ din utilizatori),
SFR (cca 1/3) şi Bouygues. Conform Financial Times
din 14 iulie 2004, piaţa franceză era într-un “echilibru stabil, dacă nu chiar
un cartel”. Astfel că autoritatea de reglementări din Franţa a amendat cei trei operatori cu peste €600 milioane pentru
dominare colectivă și a demarat preparativele pentru introducerea operatorilor
de rețele mobile virtuale. Problema competiției s-a rezolvat însă
mai târziu, după intrarea Iliad, un fel de RCS&RDS francez!
Germania a avut șase
operatori după licitația 3G din anul 2000, acum au ramas doar patru. Patru sunt
si in Anglia, deși în anul 2000 s-au acordat cinci licențe 3G.
Patru este cifra minima
pentru o competiție decentă (indexul Herfidhal Hirschman cere șase operatori!) și
nu ar trebui sa renuntam la ea, deși unii operatori din Europa doresc
concentrarea pietei. Sa ne aminitm ce a insemnat pentru competiția din Romania
intrarea celui de al patrulea operator, RCS&RDS, dupa acordarea licenței 3G
în anul 2006, cum au evoluat tarifele, calitatea serviciilor.
De regulă în cazul unor achiziții și fuziuni între mari
companii se cere acordul statului în care opereaza entitatea achiziționată, sau
chiar al Comisiei Europene, cum a fost cazul achiziției a unor active Liberty
din Europa de catre Vodafone. În cazul nostru, va trebui să se ceară mai întîi aprobare
de la autoritățile competente naționale: Consiliul Concurenței, ANCOM, dar și
de la guvern, care deține un pachet important de acțiuni (45,99%) din
RomTelecom și indirect și în Cosmote Romania și care are preemțiune în cazul
vânzării. Aprobarea ar trebui să asigure că nu se vor produce perturbări competiționale,
concentarea pieței.
Ce ar trebui făcut ? Grupul interministerial ar
trebui să decidă asupra vânzării deținerilor OTE din România NUMAI după ce PRIMEȘTE și OFERTA DE VÂNZARE
a fostului COSMOTE ROMÂNIA. Și ar putea să aprobe tranzacțiile doar dacă oferta de
vânzare a fostului Cosmote România asigură
existența în continuare a PATRU operatori de comunicații mobile în România.
Dacă de la un
guvern lacom după bani (să ne amintim de OUG114/2018 și lupta pentru
abrogarea aberațiilor care afectau telecomunicațiile) nu am prea mai speranțe,
îmi pun însă speranțe în cei care cunosc si înteleg piața telecomunicațiilor :
ministerul de resort, Consiliul Concurenței, ANCOM, etc.
Domnule
președinte Bogdan Chirițoiu, sper ca autoritatea de concurență să înțeleagă
alterarea puternică a competiției prin achiziția fostului Cosmote Romania de
către un operator de comunicații mobile din România și să nu fie de acord cu o
astfel de tranzacție.
Sper ca în
acest grup să fie primit URGENT și ANCOM și, astfel, să poată să-și spună punctul de
vedere, pentru a nu fi pus în situația ca decizii privind piața și competiția în
telecomunicații să fie luate de alții și să ”moștenească” o situație cu care
poate nu ar fi fost de acord - concentrarea pieței.
Domnule
ministru Alexandru Petrescu, sper să nu permiteți distrugerea competiției în
telecomunicațiile noastre. Ideia cu grupul interministerial este bună, cu o
excepție - lipsește o entitate importantă - ANCOM, care ar putea fi pusă într-o
situație inedită: să ”moștenească” decizii asupra pieței pe care o
monitorizeaza de la entități fără expertiză și responsabilități în
telecomunicații.
Domnule
ministru sper să nu rămâneți în istorie ca cel care a semnat actul care să ducă
la dispariția unui operator de comunicații mobile, contribuind ireversibil la
slăbirea compețiției și la creșterea tarifelor, în detrimentul românilor
consumatori de servicii de telecomunicații.
.
Dr. Nicolae
Oacă