Comunicațiile mobile românești în anul 2016
1. Utilizarea serviciilor de
comunicații mobile continuă creșterea
Pe piața
românească activează patru operatori de rețele mobile: Orange, Vodafone,
Telekom M (Cosmote) și RCS&RDS, folosind tehnologiile 2G, 3G, și 4G și doar
un singur operator de rețele mobile virtuale, Lycamobile. Acesta se lansa în 3
martie 2015, România devenind a 18-a ţară din reţeaua
internaţională a operatorului. Era prima breșă în sistemul defensiv al marilor
operatori realizată însă de un operator internațional. Lycamobile folosește
rețeaua Telekom Mobile și potrivit TeleGeography din 16 mai
2016 ajusese la 100.000 clienți în luna mai 2016.
Anul 2016 vine să
confirme afirmația făcută acum un an potrivit căreia 2015 poate fi considerat începutul
revirimentului comunicațiilor mobile românești dacă luăm în considerare
evoluția pieței (veniturile, SIMuri) pe fundalul unei evoluții pozitive a
economiei naționale. Astfel, criza cu care se confruntă telecomunicațiile
noastre începând cu anul 2009 și care a condus la scăderea continuă a
veniturilor, pare a se fi terminat.
Numărul SIMurilor crește în ciuda ofertelor cu trafic
spre alte rețele
Potrivit
declarațiilor operatorilor, numărul SIMurilor vândute a crescut la 27,5
milioane la finele anului 2016 față de 26,2 milioane cu un an în urmă, astfel
că se poate spune că reducerea tarifelor
de terminare în rețelele mobile (ultima dată în aprilie 2014!!!) și obligarea
operatorilor de a avea oferte cu trafic spre alte rețele nu prea a avut efect.
De menționat că operatorul RCS&RDS, recent listat la Bursa de Valori
București, a început să prezinte rezultate: rezultatele la finele anului 2016
și rezultate trimestriale, pentru anul 2016 anunțând 3,2 milioane utilizatori
telefonie mobilă.
Surse: operatori, ziare economice, estimări autor
Statistici ANCOM
ANCOM,
autoritatea națională de reglementare a telecomunicațiilor, oferă pentru utilizatorii
de telefonie mobilă două tipuri de informații - numărul SIMurilor vândute -
25,5 milioane la finele anilor 2012 și 2013, 25,2 milioane la finele anului
2014, 26,2 milioane la finele anului 2015 și 26,4 milioane la finele anului 2016, precum și numărul de SIMuri
active - 22,8 milioane la 31 decembrie 2012, 22,9 milioane la finele anilor
2013 și 2014, 23,1 milioane la finele anului 2015 și 22,9 milioane la finele anului 2016. Diferența dintre valorile
raportate de ANCOM și cele raportate de operatori poate fi pusă pe seama
modului cum sunt definite SIMurile vândute și active. Să remarcăm faptul că,
potrivit ANCOM, în anul 2016 numărul SIMurilor vândute a crescut cu 200.000, în
timp ce numărul SIMurilor active a scăzut cu aceiași valoare. Din păcate ANCOM
nu furnizează informații privind cotele de piață și prezintă rapoarte asupra
pieței doar de două ori pe an.
Orange își păstrează poziția fruntașă, dar Vodafone se
apropie
Ca și în anii
anteriori, și în 2016, Orange Romania continuă să aibă cele mai multe SIMuri
vândute, 10,1 milioane, față de 10,2 milioane în 2015, urmat de Vodafone
Romania cu 8,8 milioane SIMuri, în creștere de la 8,5 milioane în 2015 (8
milioane în 2014!) și Telekom Mobile cu 5,35 milioane față de 5,75 milioane în
2015 sau 7,28 milioane în 2009! Conform prospectului ofertei publice din
aprilie 2017, RCS&RDS avea 3,2 milioane SIMuri vândute la finele anului
trecut - creștere puternică începând cu anul 2014 când a încheiat acordul de
roamning național cu Vodafone Romania.
Orange continuă
să-și păstreze poziția de prim operator având la finele anului 2016 o cotă de
piață de 36,8% după numărul SIMurior vândute, față de 40,5% în 2014, operatorul
continuând să piardă cotă de piață și ajungând la cota din anul din 2010 când
deținea tot 36,8% din numărul total de SIMuri. Vodafone este al doilea operator
cu 32% cotă de piață față de 32,3% la finele anului 2015, ușoară revenire după
scăderea aproape continuă începută în anul 2010.
Telekom Mobile continuă să piardă clienți
Telekom Mobile
(Cosmote) este al treilea operator cu 19,5% din totalul SIMurilor vândute, în
scădere din anul 2009 când avea o cotă de 24,9%. Este și rezultatul
investițiilor scăzute în rețea și spectru din ultimii câțiva ani, și al unei
decizii neinspirate - acordul de partajare a rețelelor încheiat de grupul
Telekom cu Orange. Acest acord de partajare pare a fi accelerat procesul de
pierdere de clienți și de cotă de piață.
RCS&RDS marele câștigător al ultimilor trei ani!
Marele câștigător
al ultimilor trei ani, RCS&RDS a ajuns la aproape 12% cotă de piață, ajutat
foarte mult de contractul de roaming național încheiat cu Vodafone, dar și de
tarifele mici. Contractul de roaming national încheiat de operatorul
RCS&RDS pentru a folosi rețeaua Vodafone și activ între aprilie 2014 și
martie 2017 a resuscitat și portarea numerelor de telefon în rețelele noastre de
telefonie mobile, succesul RCS&RDS fiind rezultatul tarifelor mici și a
unei bune acoperiri naționale prin rețeaua Vodafone și apoi prin propria rețea.
Sursă: ANCOM
În acești ultimii
trei ani a crescut și numărul total al portărilor și implicit și mobilitatea
românilor utilizatori de servicii la punct mobil.
Pentru prima dată ponderea abonamentelor depășete 50%!
Conform ANCOM, la
finele anului 2016 circa 11,5 milioane, sau 50,2% din totalul SIMurilor active,
o reprezentau abonamentele, iar, conform datelor prezentate de operatori, cu
41% abonamente Vodafone Romania era sub media pieței. Și Telekom Mobile cu 30,5%
era cu mult sub media pieței, fapt care se reflectă și în venituri (venitul
mediu pe SIM, dar și venitul total). Astfel, 2016 este primul an în care
numărul abonamentelor reprezentând SIMuri active, 11,5 milioane, depășește
numarul cartelelor preplătite active, 11,4 milioane.
Surse: operatori, ANCOM
Traficul de voce continuă creșterea
Deși numărul
SIMurilor active a rămas aproape constant în ultimii ani traficul generat a
crescut continuu ajungând la 70,6 miliarde minute în 2016, în timp ce numărul
SMSurilor trimise înregistrează prima scădere. Este rezultatul unor oferte cu
din ce în ce mai multe minute (mii sau nelimitat) sau SMSuri în propria rețea,
incluse, dar și al unor aplicații (WhatsApp, ..) larg răspândite.
Sursă: ANCOM
62% din trafic se termină în rețeaua mobilă care l-a
generat!
Ofertele cu mii
de minute sau trafic nelimitat în propriile rețele au dus la concentrarea
traficului în rețelele care l-au generat, circa 62% în anul 2016, astfel că
doar o mică parte a traficului a reușit să scape spre alte rețele - mobile,
fixe, internaționale. Se observă însă o tendință de scădere puternică a
ponderii traficului terminat în propriile rețele rod al obligării operatorilor
de a avea oferte cu trafic spre alte rețele (la tarife rezonabile) și, oarecum,
al punerii pe costuri a tarifelor de terminare în rețelele mobile (ultima dată
în aprilie 2014!!!) - 62% în 2016 față de 84,6% în 2013. România are, prin
urmare, patru rețele de telefonie mobilă care nu prea comunică între ele, românii
fiind astfel nevoiți, astfel, să aibă 2 sau 3 telefoane conectate în rețele
diferite, pentru a evita încă mari taxe vamale impuse între rețelele de
telefonie mobilă prin mari tarife cu amănuntul. Ca atare, societatea românească
plătește mai mult decât ar trebui pentru serviciile de comunicații mobile
Sursă: ANCOM
Tarife de terminare prea mari
Este rezultatul
acceptului prea îndelungat al marilor tarife cu amănuntul pentru terminarea
convorbirilor în rețelele mobile. Punerea pe costuri a tarifelor de terminare
în rețelele mobile impusă de CE în ultimii ani ar putea duce la rezolvarea
problemei, dacă ANCOM va continua procesul și dacă reducerea tarifelor de
terminare en gross se va transfera către utilizatorul final, în tarifele cu
amănuntul determinate pe baza costurilor. Din păcate am mai pierdut un an,
ANCOM anunțând în această primăvară că a revizuit tarifele de terminare în
rețelele mobile, dar că nu le-a modificat. Astfel, România are tarife de
terminare peste nivelul mediei Uniunii Europene deși puterea de cumpărare,
salariul mediu sau PIB nostru sunt departe de media UE - penultimii din UE, în
urma noastră fiind doar Bulgaria.
Sursă: BEREC
Tarife mari de
terminare în rețelele mobile înseamnă și continuarea subvenționării marilor
operatori de comunicații mobile de către restul operatorilor cu implicații asupra
competiției.
Dispariția
tarifelor de terminare în rețele mobile, posibilă pe termen mediu, până în anul
2020, va elimina acestă anomalie.
Concluzii
Creșterea utilizării telefoniei mobile s-a realizat pe fondul unei
competiții puternice care a determinat operatorii să mărească ofertele de
minute și de date. Efectul reducerii tarifelor de terminare în rețele mobile de
acum trei ani pare să se fi estompat, numărul SIMurilor vândute crescând și în
anul 2016, punând, astfel, la îndoială și eficiența mecanismul de monitorizare (a
transferului către utilizatorul final a reducerii tarifelor de terminare) aplicat
de Consiliul Concurenței. Ca rezultat - cea mai mare parte a traficului încă se
termină în rețeaua de origine. Acestea reclamă intervenția ANCOM, eliminarea cât mai rapidă a tarifelor de
terminare în rețelele mobile pentru minimizarea cheltuielilor societății
noastre.