joi, 28 iulie 2022

DESI2022 - DIGITALIZAREA REGRESEAZĂ ÎN ROMÂNIA!!!

 

Joi 28 iulie 2022, Comisia Europeană a publicat noul clasament al digitalizării – DESI2022.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_4560

Nicio surpriză pentru România – consecventă pe ultimul loc! Mai mult, pentru a fi sigură că nu-l pierde s-a distanțat un pic de Bulgaria: indicele 30,6 în 2022 față de media UE de 52,3.

 Sursă: DESI 2022, European Commision

Digitalizarea regresează în România !!!

Să menționăm că în clasamentul DESI2021 România era tot pe ultimul loc însă cu un indice mai mare, 32,9, decât în anul 2022, iar media UE de 50,7 era mai mică față de acest an! O scădere cu 2,3!

În timp ce celelate țări au progresat (media UE a crescut de la 50,7 la 52,3) România a regresat. Iar aceasta se întâmplă după ce în anul 2021 România a coborât două locuri în clasamentul DESI2021, pe ultimul loc. Ne tot afundăm...

Digitalizare – vorbe goale! 

Să precizăm că este vorba despre digitalizare, indicele de folosire a tehnologiei informației, pentru care guvernanții noștri (PNL) au distrus/desființat ministerul telecomunicațiilor, creind ministerul DIGITALIZĂRII la conducerea căruia au adus politicieni fără pregătire specifică - Ciprian Teleman, Florin Roman, Marcel Boloș, Sebastian Burduja, etc.

Să mai precizăm că este vorba despre DIGITALIZARE, cuvânt des folosit de către politicieni, guvernații în ultimii ani, pentru care au creat și entități dedicate,cuvânt ce pare a nu fi înțeles de către aceștia.

Încă o ”boroboață” vine să se adauge lungului șir de greșeli/contraperformanțe al ministerului actualmente al DIGITALIZÎRII.

Felicitări guvernanți!

Așteptăm demisii, demiteri, .... 

marți, 19 iulie 2022

 

Licitația 5G, în fine, relansată

Prețurile de pornire propuse pot menține decalajul digital!

 

În 11 iulie 2022, cu o întârziere de peste un an și jumătate, ANCOM anunța transpunerea în plan local a Codului European al Comunicațiilor Electronice, CECE:

https://www.ancom.ro/prevederile-codului-european-al-comunicatiilor-electronice-transpuse-in-legislatia-nationala_6598

Întârzierea transpunerii s-a produs în parlament, adoptarea legii 198/2022 s-a făcut în ultimul moment evitându-se penalități și permițând ANCOM să organizeze licitația 5G în cursul acestui an.

 

Lansarea licitației 5G imediat după transpunerea în plan local a CECE

Ca atare, în 14 iulie 2022, ANCOM relansa in consultare publică documentația licitației 5G

https://www.ancom.ro/cursa-pentru-servicii-de-banda-larga-continua58-documentatia-licitatiei-in-consultare-publica_6600

documentație care adreseaza două probleme:

- prețurile de pornire pentru spectrul oferit

https://www.ancom.ro/consultari-curente_270

- documentația propriu-zisă a licitației

https://www.ancom.ro/formdata-270-45-229   

cu termene de consultare diferite: 14 zile (27 iulie 2022) pentru prețurile de pornire, respectiv 30 zile (10 august 2022) pentru documentația licitației.  

O primă remarcă, în afară de momentul lansării – în plină perioadă de vară, adică de concedii - pentru consultarea prețurilor de pornire nu s-a oferit o perioadă de consultare de 30 de zile, ci doar de 14 zile. Doar este vară, concedii,.... De exemplu, o consultare despre taxele anuale pentru licențe lasată de Ofcom, UK în 19 iulie 2022 durează până la 27 septembrie 2022, probabil să vină toți din concediu...

 

În România se mai folosește tehnologia WiMax!!! Radiocom!!!!!

Consultând documentația prețurilor de pornire am constatat cu uimire că în România se mai oferă servicii de telecomunicații folosind tehnologia WiMAX!!! Probabil, suntem singura țară din lume care mai folosește o tehnologie abandonată de mulți ani, portdrapelul WiMax fiind, probabil, Radiocom, companie de stat. 

Documentația prezintă cu lux de amănunte criteriile (€/MHz/locuitor/an, etc.) și considerentele care au stat la stabilirea prețurilor de pornire propuse.


Sursă: ANCOM

 

Față de anul 2019, noile prețuri de pornire iau în considerare și mărirea duratei licențelor de la 15 la 20 de ani.

 

Prețurile de pornire nu iau în considerație decalajul digital al României !

Ce nu iau în considerare noile prețuri de pornire este evoluția digitalizării în România din ultimii ani, țara noastră distanțându-se în coada clasamentului, în ultimul an pierzând două locuri.  


Tehnologia 5G poate fi o șansă deosebită pentru România, țară rămasă în urmă la utilizarea serviciilor digitale, o implemetare cu succes a acesteia putând produce un șoc tehnologic și un salt în clasamentul digitalizării, DESI. Ca atare, la determinarea prețurilor de pornire cel mai important criteriu ar fi trebuit să fie reducerea decalajului digital. Toate țările luate ca referințe la determinarea prețurilor de pornire stau mult mai bine decât noi din punctul de vedere al digitalizării. România are nevoie de prețuri de pornire adecvate reducerii decalajului digital și care să stimuleze implementarea rapidă - mari reduceri de taxe la asumarea unei acoperiri mai mare, de exemplu.

 

Licențele 5G oferite gratis pentru salt digital !

Ținând seama de contextul actual catastrofal (legea 5G care a blocat și continuă să blocheze implementarea tehnologiei 5G (eliminarea Nokia, despăgubiri pentru echipamentul neaprobat înlocuit, care sunt furnizorii 5G, etc.) lipsa ghișeului unic online pentru aprobare lucrări infrastructură, niciun proiect pilot 5G (Franța: 26 proiecte, €131 milioane finanțare), ...) ar trebui ca spectrul să fie oferit gratuit însoțit de obligații de acoperire națională rapidă și de angajamentul guvernanților în utilizarea noii tehnologii pentru a produce acest salt digital. Ministrul ”telecomunicațiilor” (cercetare, inovare și digitalizare), chiar dacă nu este de specialitate, ar trebui să înțeleagă șansa saltului digital oferită de tehnologia 5G și să ceară imperativ oferirea gratuită a spectrului oferit în licitația anunțată de ANCOM. Sau la un preț modic – €1/licență. 

Plata taxelor, dacă totuși vor fi taxe, (reduse la maxim jumătate din valorile propuse), pentru licențe trebuie subordonată aceluiași scop - reducerea decalajului digital față de restul țărilor europene. Ca atare ar trebui să li se permită operatorilor sa investească în rețelele 5G și nu în sacul fără fund numit bugetul guvernului eșalonând taxele, dacă totuși vor fi taxe, pe durata a mai multor ani, de exemplu 10, și cu rate egale pentru accelerarea acoperirii.

Tot pentru o implementare cu succes, taxele pentru utilizarea spectrului ar trebui reduse la jumătate https://nicolaeoaca.blogspot.com/search?updated-max=2019-12-04T19:08:00%2B02:00&max-results=7&start=6&by-date=false 

Nu am înțeles dacă în afară de licențele naționale s-au luat în considerație si alocarea de frecvențe pentru rețele particulare, o aplicație 5G de mare succes în întreaga lume. Sau acestea vor fi alocate la cerere.

 

Licitația 5G trebuie să aducă un salt digital țării noastre și nu bani la buget, iar ANCOM trebuia să rămână autoritate de reglementări și nu colector de bani pentru bugetul statului! Acum vom putea vedea dacă avem totuși un ministru al ”telecomunicațiilor” și dacă acestea au început să fie guvernate.