Licitația 5G, în fine, relansată
Prețurile de pornire propuse pot menține decalajul
digital!
În 11 iulie 2022, cu o întârziere de peste un an și
jumătate, ANCOM anunța transpunerea în plan local a Codului European al
Comunicațiilor Electronice, CECE:
https://www.ancom.ro/prevederile-codului-european-al-comunicatiilor-electronice-transpuse-in-legislatia-nationala_6598
Întârzierea transpunerii
s-a produs în parlament, adoptarea legii 198/2022 s-a făcut în ultimul moment
evitându-se penalități și permițând ANCOM să organizeze licitația 5G în cursul
acestui an.
Lansarea licitației 5G imediat după transpunerea în plan local a CECE
Ca atare, în 14 iulie 2022, ANCOM relansa in consultare publică
documentația licitației 5G
https://www.ancom.ro/cursa-pentru-servicii-de-banda-larga-continua58-documentatia-licitatiei-in-consultare-publica_6600
documentație care adreseaza două probleme:
- prețurile de pornire pentru spectrul oferit
https://www.ancom.ro/consultari-curente_270
- documentația propriu-zisă a licitației
https://www.ancom.ro/formdata-270-45-229
cu termene de
consultare diferite: 14 zile (27 iulie 2022) pentru prețurile de pornire,
respectiv 30 zile (10 august 2022) pentru documentația licitației.
O primă remarcă,
în afară de momentul lansării – în plină perioadă de vară, adică de concedii -
pentru consultarea prețurilor de pornire nu s-a oferit o perioadă de consultare
de 30 de zile, ci doar de 14 zile. Doar este vară, concedii,.... De exemplu, o consultare
despre taxele anuale pentru licențe lasată de Ofcom, UK în 19 iulie 2022
durează până la 27 septembrie 2022, probabil să vină toți din concediu...
În România se mai folosește tehnologia WiMax!!!
Radiocom!!!!!
Consultând
documentația prețurilor de pornire am constatat cu uimire că în România se mai
oferă servicii de telecomunicații folosind tehnologia WiMAX!!! Probabil, suntem
singura țară din lume care mai folosește o tehnologie abandonată de mulți ani,
portdrapelul WiMax fiind, probabil, Radiocom, companie de stat.
Documentația
prezintă cu lux de amănunte criteriile (€/MHz/locuitor/an,
etc.) și considerentele care au stat la stabilirea prețurilor
de pornire propuse.
Sursă: ANCOM
Față de anul
2019, noile prețuri de pornire iau în considerare și mărirea duratei licențelor
de la 15 la 20 de ani.
Prețurile de pornire nu iau în considerație decalajul
digital al României !
Ce nu iau în
considerare noile prețuri de pornire este evoluția digitalizării în România din
ultimii ani, țara noastră distanțându-se în coada clasamentului, în ultimul an
pierzând două locuri.
Tehnologia 5G poate
fi o șansă deosebită pentru România, țară rămasă în urmă la utilizarea serviciilor digitale, o implemetare cu succes a acesteia putând
produce un șoc tehnologic și un salt în clasamentul digitalizării, DESI. Ca
atare, la determinarea prețurilor de pornire cel mai important criteriu ar fi
trebuit să fie reducerea decalajului digital. Toate țările luate ca referințe
la determinarea prețurilor de pornire stau mult mai bine decât noi din punctul
de vedere al digitalizării. România are nevoie de prețuri de pornire
adecvate reducerii decalajului digital și care să stimuleze implementarea rapidă - mari reduceri de
taxe la asumarea unei acoperiri mai mare, de exemplu.
Licențele 5G oferite gratis
pentru salt digital !
Ținând seama de contextul actual catastrofal (legea 5G
care a blocat și continuă să blocheze implementarea tehnologiei 5G (eliminarea
Nokia, despăgubiri pentru echipamentul neaprobat înlocuit, care sunt furnizorii 5G, etc.) lipsa
ghișeului unic online pentru aprobare lucrări infrastructură, niciun proiect
pilot 5G (Franța: 26 proiecte, €131 milioane finanțare), ...) ar trebui ca spectrul să fie oferit gratuit însoțit de obligații de acoperire națională rapidă și de
angajamentul guvernanților în utilizarea noii tehnologii pentru a produce acest
salt digital. Ministrul ”telecomunicațiilor” (cercetare, inovare și
digitalizare), chiar dacă nu este de specialitate, ar trebui să înțeleagă șansa
saltului digital oferită de tehnologia 5G și să ceară imperativ oferirea
gratuită a spectrului oferit în licitația anunțată de ANCOM. Sau la un preț modic
– €1/licență.
Plata taxelor, dacă
totuși vor fi taxe, (reduse la maxim jumătate din valorile propuse), pentru
licențe trebuie subordonată aceluiași scop - reducerea decalajului digital față
de restul țărilor europene. Ca atare ar trebui să li se permită operatorilor sa
investească în rețelele 5G și nu în sacul fără fund numit bugetul guvernului
eșalonând taxele, dacă totuși vor fi taxe, pe durata a mai multor ani, de
exemplu 10, și cu rate egale pentru accelerarea acoperirii.
Tot pentru o implementare cu succes, taxele pentru utilizarea spectrului ar trebui reduse la jumătate https://nicolaeoaca.blogspot.com/search?updated-max=2019-12-04T19:08:00%2B02:00&max-results=7&start=6&by-date=false
Nu am înțeles
dacă în afară de licențele naționale s-au luat în considerație si alocarea de
frecvențe pentru rețele particulare, o aplicație 5G de mare succes în întreaga
lume. Sau acestea vor fi alocate la cerere.
Licitația 5G
trebuie să aducă un salt digital țării noastre și nu bani la buget, iar ANCOM trebuia să rămână autoritate de
reglementări și nu colector de bani pentru bugetul statului! Acum vom putea
vedea dacă avem totuși un ministru al ”telecomunicațiilor” și dacă acestea au
început să fie guvernate.