PNRR, o șansă ratată pentru succesul tehnologiei 5G
O știre din 26 mai 2021
anunța că guvernul spaniol a prezentat o nouă foaie de parcurs pentru tehnologia 5G prin Planul său de Recuperare, Transformare și Reziliență - PRTR.
Spania alocă €4 miliarde conectivității 5G rurale și securității cibernetice prin PRTR
Potrivit acestei știri, guvernul intenționează să investească €3,999 miliarde până în anul 2023 pentru a promova conectivitatea 5G rurală și securitatea cibernetică.
În plus, recent, guvernul a anunțat și intenția de a ușura obligațiile participanților la licitație: la 1 iunie 2021, cu ocazia prezentării licitației pentru banda de 700MHz din 21 iulie 2021
https://telecoms.com/509944/spain-to-auction-700-mhz-for-5g-with-sweetened-conditions/ guvernul prezenta condiții mai atractive - prețuri de pornire mai mici cu valori între 12,5% și 20%, (15% în medie), în timp ce perioada de valabilitate a licenței era crescută de la 20 la 40 de ani. Aceste concesii au fost făcute ca urmare a eșecului licitației (pentru banda de 3,xGHz) din februarie 2021 când doar Orange și Telefonica au achiziționat doar un bloc de frevențe la prețul de pornire propus.
România – nu alocă nimic pentru tehnologia 5G prin PNRR!
Cât alocă România tehnologiei 5G prin planul său PNRR, aflăm de la guvern https://mfe.gov.ro/pnrr/, stadiul 26 mai 2021 - Buget și descriere pe scurt
în care NU am găsit nicio sumă alocată tehnologiei 5G.
Singurele prevederi din PNRR apropiate de ”telecomunicații” erau la capitolul Cloud guvernamental și Sisteme publice digtiale interconectate, cu €2 miliarde alocate: cloud guvernamental, carte de identitate electronică, functionati publici instruiți digital, biblioteci si structuri sprijinite în domeniul securitații cibeernetice. La alte capitole mai intâlneam uneori cuvântul digitalizare.
Însă, nimic despre stimularea implementării tehnologiei 5G și saltul digital așteptat în urma acesteia, deși ne chinuim de câțiva ani să organizăm licitația 5G și, colac peste pupăză, mai avem și legea 5G care blochează de aproape un an licitația și ulterior va afecta o implementare cu succes.
Să înțelegem de aici că România ar sta mai bine decât Spania la utilizarea tehnologiei digitale? Nu cred, de vreme ce in clasamentul DESI 2020 România este mult în urma Spaniei – locul 26 față de locul 11! Nici economic România nu stă mai bine decât Spania: PIB/locuitor, salariu mediu, putere de cumpărare, etc. toate mai mici la noi decât în Spania.
Sursa: Comisia Europeană
De ce nu alocă? Pentru că guvernul român nu are specialiști în telecomunicații!
Mai degrabă ar trebui să înțelegem că guvernul României nu are specialiști care să înțelegă rolul telecomunicațiilor, al rețelelor de mare viteză, al tehnologiei 5G în transformarea digitală, în progresul economic al țării. Și de aici lipsa de înțelegere pentru utilitatea acestor rețele. Nu s-a înteles că procesul de digitalizare se bazează pe rețele de telecomunicații de mare viteză, care constituie mediul prin care circulă informația digitală, și că digitalizarea nu poate avea loc fără aceste rețele, pentru că informația nu ar putea circula. Din acest motiv guvernul spaniol, după ratarea licitației din fabruarie 2021, își reconsideră poziția față de tehnologia 5G investind miliarde de euro în noua tehnologie și oferind operatorilor condiții mai bune. Să mai spunem că guvernul spaniol nu a notificat Comisia Europeană prin sistemul TRIS despre o eventuală reglementare a ”securității” rețelelor 5G, pentru că nu există. Nici România nu a făcut-o, deși are o lege 5G aprobată și care înrăutățește condițiile implementării tehnologiei 5G prin autorizarea fabricanților.
Niciun specialist în ”telecomunicații” în conducerea ministerului de resort
Guvernul român nu acordă atenție, prin investiții, tehnologiei 5G în PNRR pentru că nu-i înțelege rostul, utilitatea, deoarece nu a avut niciun specialist în ”telecomunicații” care să facă lumină, să propună măsuri și să le susțină pentru PNRR, atât ministrul de resort cât și secretarii de stat care ar trebui să gestioneze ”telecomunicațiile” având diverse pregătiri, dar niciuna în telecomunicații - geologie și geochimie, juridică și administrativ, economie (secția cibernetică statistică si informatică economica), chimie. Ucenicie la locul de muncă?!
Ca o curiozitate, fostul director executiv Vodafone Group (2008-2018), Vittorio Colao a fost numit în februarie 2021 ministrul Inovării Tehnologice și Transformării Digitale în guvernul italian condus de Mario Draghi. Este adevărat că Vittorio Colao nu a absolvit facultatea de electronică și telecomunicații, dar are un MBA de la Harvard Business School care i-a permis să lucreze pentru bănci, firme de consultană prestigioase: Morgan Stanley (Londra), Mc Kinsey (Milano - partener pentru telecomunicații din 1986), etc. fiind apoi recrutat de către grupul Vodafone. Și tot ca o curiozitate, cu Vittorio Colao ministru, Italia nu a restricționat fabricanți. https://www.totaltele.com/509819/Italian-govt-approves-Vodafones-use-of-Huawei-5G-RAN-kit Un astfel de ministru știe ce să propună și știe cum să susțină propunerea. O astfel de personalitate impune respect, profesionalismul fiind greu de ignorat.
Revenind la noi constatăm că nu există niciun specialist în ”telecomunicații” în conducerea ministerului care ar trebui să se ocupe de telecomunicații!!! Niciunul care să înțeleagă despre ce este vorba și să fie în stare să propună strategii adevate implementării cu succes a tehnologiei 5G, pentru reducerea decalajului digital și creștere economică!
Avem, astfel, un minister cu rolul de a conduce procesul de transformare digitală, de creștere economică, care însă are o conducere fără expertiza tehnică necesară!
Despre faptul că PNL nu are specialiști în telecomunicații am mai scris, lipsa acestora fiind și motivul pentru care au desfințat ministerul telecomunicațiilor, de câteva ori, și chiar au scos cuvântul comunicații din titulatura entităților aparținând de guvern. Greu de înțeles ura PNL față de telecomunicații!
Dar nici USRPlus să nu aibă măcar un specialist în telecomunicații? Parcă aveau, totuși, unul - a candidat pentru președinția ANCOM!
Va învăța ceva România din exemplul Spaniei, sau așteaptă eșecul licitației 5G?
PNRR era o șansă de a prelua o parte din povara pe care guvernul nostru vrea să o pună în seama operatorilor, a românilor, a economiei prin legea 5G, o șansă pentru a asigura condiții mai bune implementării tehnologiei 5G, dar care pare a fi ratată prin necunoaștere, nepricepere. Sau, poate nu s-a dorit?
Va învăța ceva guvernul român din exemplul Spaniei, care în urma eșecului licitației din februarie 2021 și-a reconsiderat poziția față de tehnologia 5G prin condiții adecvate momentului, interesului național și prin introducerea tehnologiei în PRTR? Sau, așteaptă eșecul licitației 5G pentru a-și reconsidera poziția față de tehnologia 5G?
Doar o personalitate gen ”Vittorio Colao” ne-ar mai putea salva!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu