duminică, 18 iunie 2017



Comunicațiile mobile românești în anul 2016
1. Utilizarea serviciilor de comunicații mobile continuă creșterea

Pe piața românească activează patru operatori de rețele mobile: Orange, Vodafone, Telekom M (Cosmote) și RCS&RDS, folosind tehnologiile 2G, 3G, și 4G și doar un singur operator de rețele mobile virtuale, Lycamobile. Acesta se lansa în 3 martie 2015, România devenind a 18-a ţară din reţeaua internaţională a operatorului. Era prima breșă în sistemul defensiv al marilor operatori realizată însă de un operator internațional. Lycamobile folosește rețeaua Telekom Mobile și potrivit TeleGeography din 16 mai 2016 ajusese la 100.000 clienți în luna mai 2016.
Anul 2016 vine să confirme afirmația făcută acum un an potrivit căreia 2015 poate fi considerat începutul revirimentului comunicațiilor mobile românești dacă luăm în considerare evoluția pieței (veniturile, SIMuri) pe fundalul unei evoluții pozitive a economiei naționale. Astfel, criza cu care se confruntă telecomunicațiile noastre începând cu anul 2009 și care a condus la scăderea continuă a veniturilor, pare a se fi terminat. 

Surse: operatori, ziare economice, estimări autor

Numărul SIMurilor crește în ciuda ofertelor cu trafic spre alte rețele
Potrivit declarațiilor operatorilor, numărul SIMurilor vândute a crescut la 27,5 milioane la finele anului 2016 față de 26,2 milioane cu un an în urmă, astfel că se poate spune că reducerea tarifelor de terminare în rețelele mobile (ultima dată în aprilie 2014!!!) și obligarea operatorilor de a avea oferte cu trafic spre alte rețele nu prea a avut efect. De menționat că operatorul RCS&RDS, recent listat la Bursa de Valori București, a început să prezinte rezultate: rezultatele la finele anului 2016 și rezultate trimestriale, pentru anul 2016 anunțând 3,2 milioane utilizatori telefonie mobilă. 


Surse: operatori, ziare economice, estimări autor

Statistici ANCOM
ANCOM, autoritatea națională de reglementare a telecomunicațiilor, oferă pentru utilizatorii de telefonie mobilă două tipuri de informații - numărul SIMurilor vândute - 25,5 milioane la finele anilor 2012 și 2013, 25,2 milioane la finele anului 2014, 26,2 milioane la finele anului 2015 și 26,4 milioane la finele anului 2016, precum și numărul de SIMuri active - 22,8 milioane la 31 decembrie 2012, 22,9 milioane la finele anilor 2013 și 2014, 23,1 milioane la finele anului 2015 și 22,9 milioane la finele anului 2016. Diferența dintre valorile raportate de ANCOM și cele raportate de operatori poate fi pusă pe seama modului cum sunt definite SIMurile vândute și active. Să remarcăm faptul că, potrivit ANCOM, în anul 2016 numărul SIMurilor vândute a crescut cu 200.000, în timp ce numărul SIMurilor active a scăzut cu aceiași valoare. Din păcate ANCOM nu furnizează informații privind cotele de piață și prezintă rapoarte asupra pieței doar de două ori pe an.

Orange își păstrează poziția fruntașă, dar Vodafone se apropie
Ca și în anii anteriori, și în 2016, Orange Romania continuă să aibă cele mai multe SIMuri vândute, 10,1 milioane, față de 10,2 milioane în 2015, urmat de Vodafone Romania cu 8,8 milioane SIMuri, în creștere de la 8,5 milioane în 2015 (8 milioane în 2014!) și Telekom Mobile cu 5,35 milioane față de 5,75 milioane în 2015 sau 7,28 milioane în 2009! Conform prospectului ofertei publice din aprilie 2017, RCS&RDS avea 3,2 milioane SIMuri vândute la finele anului trecut - creștere puternică începând cu anul 2014 când a încheiat acordul de roamning național cu Vodafone Romania.
Orange continuă să-și păstreze poziția de prim operator având la finele anului 2016 o cotă de piață de 36,8% după numărul SIMurior vândute, față de 40,5% în 2014, operatorul continuând să piardă cotă de piață și ajungând la cota din anul din 2010 când deținea tot 36,8% din numărul total de SIMuri. Vodafone este al doilea operator cu 32% cotă de piață față de 32,3% la finele anului 2015, ușoară revenire după scăderea aproape continuă începută în anul 2010.

Telekom Mobile continuă să piardă clienți
Telekom Mobile (Cosmote) este al treilea operator cu 19,5% din totalul SIMurilor vândute, în scădere din anul 2009 când avea o cotă de 24,9%. Este și rezultatul investițiilor scăzute în rețea și spectru din ultimii câțiva ani, și al unei decizii neinspirate - acordul de partajare a rețelelor încheiat de grupul Telekom cu Orange. Acest acord de partajare pare a fi accelerat procesul de pierdere de clienți și de cotă de piață.

Surse: ANCOM

RCS&RDS marele câștigător al ultimilor trei ani!
Marele câștigător al ultimilor trei ani, RCS&RDS a ajuns la aproape 12% cotă de piață, ajutat foarte mult de contractul de roaming național încheiat cu Vodafone, dar și de tarifele mici. Contractul de roaming national încheiat de operatorul RCS&RDS pentru a folosi rețeaua Vodafone și activ între aprilie 2014 și martie 2017 a resuscitat și portarea numerelor de telefon în rețelele noastre de telefonie mobile, succesul RCS&RDS fiind rezultatul tarifelor mici și a unei bune acoperiri naționale prin rețeaua Vodafone și apoi prin propria rețea.
Sursă: ANCOM

În acești ultimii trei ani a crescut și numărul total al portărilor și implicit și mobilitatea românilor utilizatori de servicii la punct mobil.

Pentru prima dată ponderea abonamentelor depășete 50%!
Conform ANCOM, la finele anului 2016 circa 11,5 milioane, sau 50,2% din totalul SIMurilor active, o reprezentau abonamentele, iar, conform datelor prezentate de operatori, cu 41% abonamente Vodafone Romania era sub media pieței. Și Telekom Mobile cu 30,5% era cu mult sub media pieței, fapt care se reflectă și în venituri (venitul mediu pe SIM, dar și venitul total). Astfel, 2016 este primul an în care numărul abonamentelor reprezentând SIMuri active, 11,5 milioane, depășește numarul cartelelor preplătite active, 11,4 milioane.
 Surse: operatori, ANCOM

Traficul de voce continuă creșterea
Deși numărul SIMurilor active a rămas aproape constant în ultimii ani traficul generat a crescut continuu ajungând la 70,6 miliarde minute în 2016, în timp ce numărul SMSurilor trimise înregistrează prima scădere. Este rezultatul unor oferte cu din ce în ce mai multe minute (mii sau nelimitat) sau SMSuri în propria rețea, incluse, dar și al unor aplicații (WhatsApp, ..) larg răspândite.

Sursă: ANCOM

62% din trafic se termină în rețeaua mobilă care l-a generat!
Ofertele cu mii de minute sau trafic nelimitat în propriile rețele au dus la concentrarea traficului în rețelele care l-au generat, circa 62% în anul 2016, astfel că doar o mică parte a traficului a reușit să scape spre alte rețele - mobile, fixe, internaționale. Se observă însă o tendință de scădere puternică a ponderii traficului terminat în propriile rețele rod al obligării operatorilor de a avea oferte cu trafic spre alte rețele (la tarife rezonabile) și, oarecum, al punerii pe costuri a tarifelor de terminare în rețelele mobile (ultima dată în aprilie 2014!!!) - 62% în 2016 față de 84,6% în 2013. România are, prin urmare, patru rețele de telefonie mobilă care nu prea comunică între ele, românii fiind astfel nevoiți, astfel, să aibă 2 sau 3 telefoane conectate în rețele diferite, pentru a evita încă mari taxe vamale impuse între rețelele de telefonie mobilă prin mari tarife cu amănuntul. Ca atare, societatea românească plătește mai mult decât ar trebui pentru serviciile de comunicații mobile

Sursă: ANCOM

Tarife de terminare prea mari
Este rezultatul acceptului prea îndelungat al marilor tarife cu amănuntul pentru terminarea convorbirilor în rețelele mobile. Punerea pe costuri a tarifelor de terminare în rețelele mobile impusă de CE în ultimii ani ar putea duce la rezolvarea problemei, dacă ANCOM va continua procesul și dacă reducerea tarifelor de terminare en gross se va transfera către utilizatorul final, în tarifele cu amănuntul determinate pe baza costurilor. Din păcate am mai pierdut un an, ANCOM anunțând în această primăvară că a revizuit tarifele de terminare în rețelele mobile, dar că nu le-a modificat. Astfel, România are tarife de terminare peste nivelul mediei Uniunii Europene deși puterea de cumpărare, salariul mediu sau PIB nostru sunt departe de media UE - penultimii din UE, în urma noastră fiind doar Bulgaria.


Sursă: BEREC
 
Tarife mari de terminare în rețelele mobile înseamnă și continuarea subvenționării marilor operatori de comunicații mobile de către restul operatorilor cu implicații asupra competiției.
Dispariția tarifelor de terminare în rețele mobile, posibilă pe termen mediu, până în anul 2020, va elimina acestă anomalie.

Concluzii
Creșterea utilizării telefoniei mobile s-a realizat pe fondul unei competiții puternice care a determinat operatorii să mărească ofertele de minute și de date. Efectul reducerii tarifelor de terminare în rețele mobile de acum trei ani pare să se fi estompat, numărul SIMurilor vândute crescând și în anul 2016, punând, astfel, la îndoială și eficiența mecanismul de monitorizare (a transferului către utilizatorul final a reducerii tarifelor de terminare) aplicat de Consiliul Concurenței. Ca rezultat - cea mai mare parte a traficului încă se termină în rețeaua de origine. Acestea reclamă intervenția ANCOM, eliminarea cât mai rapidă a tarifelor de terminare în rețelele mobile pentru minimizarea cheltuielilor societății noastre.      

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu