În atenția noului guvern
- o propunere de strategie de guvernare pentru telecomunicații
1. România
inteligentă, un proiect de țară pe termen lung
Proiectul pilot Alba Iulia 2018 - oraș inteligent,
pentru determinarea unei rețete tehnice și economice și formarea unei
echipe
în 18 mai 2016,
în cadrul primei sesiuni a Zilei
Comunicațiilor 2016, ministrul Marius Bostan anunța începerea
preparativelor pentru primul proiect pilot de oraș inteligent în Alba Iulia, care
fost lansat oficial în 2 decembrie 2016 și urmează a fi finalizat în anul 2018,
când se vor aniversa 100 de ani de la mare unire. Desigur că o astfel de
transformare nu se va ”finaliza” niciodată, noile dezvoltări tehnologice
permițând noi aplicații, ...
De ce este important proiectul pilot ”Alba Iulia 2018 - oraș
inteligent”?
În primul rând, proiectul pilot ”Alba Iulia 2018, oraș
inteligent” dă românilor speranța unei societăți mai bune, mai eficiente, mai
ecologice, dar dă speranțe și industriei - operatorilor de telecomunicații,
furnizorilor de echipamente și de aplicații, care deja au experimentat diferite
soluții sau chiar mici proiecte pilot.
Apoi, acest proiect pilot are rostul de
a stabili ce aplicații sau facilități ar trebui să fie folosite, alegerea
depinzând de cazul particular al orașului Alba Iulia, de ofertele industriei,
dar și de costurile de implementare - partea tehnică. Proiectul
pilot ar mai trebui să releve și un ”model de afacere”, adică reguli,
proceduri, parteneriate, costuri, finanțare, care să stea la baza acestui
demers - partea economică. Adică o rețetă!
Proiectul pilot ar trebui să formeze la
ministerul ”telecomunicațiilor”, MCSI, o echipă capabilă să administreze atât
problemele tehnice ale unui astfel de proiect, cât și pe cele economice
(accesarea de fonduri, administrarea proiectului, parteneriate), ambele
împreună cu autoritățile locale, o echipă capabilă apoi să ajute și alte
proiecte similare.
În fine, un proiect pilot de oraș
inteligent poate fi un prim pas într-un demers mult mai mare, unul național.
Proiectul de țară România Inteligentă - replicarea rețetei Alba Iulia 2018 - oraș inteligent la nivel național
Un proiect pilot ”Alba Iulia 2018 -
oraș inteligent” reușit poate fi începutul unui proiect de țară - ”România
inteligentă”, prin replicarea la nivel național a rețetei
rezultate în urma experimentului Alba Iulia și care ar duce, pe termen lung, la
transformarea modului de viață din orașele și localitățile din România.
Experiența câștigată în
derularea proiectului pilot Alba Iulia, ”modelul de afacere” rezultat în urma
acestui proiect, dar și echipa cu experți tehnici și economici care se va forma,
vor permite replicarea la nivel național, transformarea orașelor și
localităților României. Aceasta ar însemna că procesul de transformare a
orașelor să fie coordonat, sau ajutat de la ”centru”, de la guvern, prin
ministerul ”telecomunicațiilor”. S-ar putea, prin urmare, reproșa că inițiativa
locală ar avea de suferit dacă guvernul ar interveni sau ar conduce
”inteligentizarea” orașelor și localităților țării, deoarece, de cele mai multe
ori, guvernul se mișcă mai greu și ar putea astfel frâna elanul local. Aceasta
pentru orașele mai ”grăbite”, care deja au început procesul de transformare. Pentru
a evita aceasta orașele și localitățile ar trebui să fie cele care decid când să
înceapă procesul de transformare și vor putea solicita ajutorul guvenului,
adică al echipei formate la ministerul telecomunicațiilor. Această abordare
prezintă avantajul utilizării unei expertize (economice și tehnice) acumulate la
”centru” în urma proiectului pilot și care cu greu s-ar putea găsi la nivel
local (lipsa specialiștilor IT în orașele și, mai ales, localitățile mici, de
exemplu) și ar evita, astfel, multiplicarea în toate orașele a unor astfel de
echipe și expertize pentru administrarea procesului de transformare.
Este, evident, un proiect
pe termen lung, care se va întinde pe durata a mai multor mandate și de aceia
poate ar fi bine să fie asumat de președinție.
România Inteligentă trebuie să fie o Românie Conectată
Unul dintre cele mai
importante obiective ale Agendei Digitale pentru Europa este conectarea cetățenilor
UE la rețele de mare viteză - până în anul 2020 întreaga UE să fie acoperită cu
acces Internet cu viteza de minim 30
Mb/s, iar 50% din cetățenii UE să aibă acces Internet cu viteza de peste
100Mb/s. Pentru acest obiectiv UE a oferit finanțare pe care România nu prea a
fost capabilă să o folosească. România este o țară cu o particularitate
deosebită, unică poate, în UE - circa 46% din populație locuiește în zonele
rurale, unde venitul este, de regulă, mai mic. Dacă zonele urbane ale României stau
bine cu acoperirea cu rețele de mare viteză, în România rurală mai sunt
probleme cu acoperirea, cu vitezele furnizate, dar mai ales cu adopția
Internetului. Venitul mic, slabele cunoștiințe IT, etc. fac ca adopția
Internetului, cererea, să fie una dintre cele mai mici din UE, favorizată și de
gradul scăzut de informatizare a administrației publice în zonele rurale.
Proiectul RoNet, finanțat de UE și mult întârziat din necunoaștere sau alte
interese, va permite racordarea a peste 700 localități la rețele de mare viteză,
dar nu cred că va rezolva problema complet. Vor urma și alte proiecte cu
finanțare de la UE și de la guvern, care vor trebui accelerate însă pentru a
putea acoperi întreaga țară cu rețele cu viteza minimă de 30Mb/s până în 2020
și, mai ales, pentru a stimula adopția Internetului, care să ducă la
impulsionarea activității economice în zonele respective, știut fiind că o
creștere a utilizării Internetului cu 10% duce la creșterea PIBului cu circa
1,5% prin noile afaceri care se pot dezvolta local.
Potrivit
TeleGeography din 1 decembrie 2016, Ungaria va începe în februarie 2017 construcția
rețelei " Superfast Internet " în 139 de districte în cadrul programelor Prosperitate digitală/Bunăstare
digitală. Vor fi investiți USD511 milioane în următorii doi ani pentru
atingerea obiectivelor UE de acoperire cu viteze de minim 30Mbps a gospodăriilor,
întreprinderile și instituțiile publice până la sfârșitul anului 2018. Potrivit
guvernului, 1,9 milioane de gospodării din Ungaria nu au acces la rețele cu
viteza 30Mbps. România stă un pic mai bine decât Ungaria la accesul la rețele
de mare viteză (minim 30Mb/s), dar este necesar a fi lansat rapid un program
similar, România Conectată, iar
costurile ar putea fi de circa două ori mai mari.
Conectarea
întregii Românii la rețele de mare viteză va ușura procesul de transformare, ”inteligentizare” a localităților țării, oferind suport pentru
diferitele aplicații. România conectată
va permite mai ușor diversele aplicații (trafic, iluminat, parcare, control
aer, apă, etc.) cerute de transformare, pentru ca societatea să devină mai
eficientă, mai ecologică, iar relaționarea mai facilă, mai prietenoasă.
România inteligentă trebuie să fie o Românie digitală
”România inteligentă” trebuie să fie o
Românie conectată, care permite pe lângă comunități mai eficiente, mai ecologice
urmare a diverselor aplicații și o relaționare mai facilă, mai prietenoasă a
cetățenilor și afacerilor cu autoritățile, un mediu de afaceri mai atractiv,
propice. Aceasta presupune și informatizarea administrației publice, a
educației, culturii, justiției, etc., care să permită o relaționare facilă, de
la distanță (on-line) cu autoritățile statului. Guvernare
electronică, eficientă și prietenoasă cu cetățeanul și afacerile va accelera dezvoltarea
tuturor zonelor țării.
În aprilie
2016, Comisia Europeană prezenta măsuri
menite să sprijine și să conecteze inițiativele naționale pentru digitalizarea
industriei și a serviciilor conexe în toate sectoarele și să stimuleze
investițiile prin intermediul parteneriatelor strategice și al rețelelor. CE
propunea axarea pe cinci domenii: 5G, cloud computing, internetul
obiectelor, tehnologiile datelor și securitatea cibernetică și un set de 20 de măsuri care
urmează a fi lansat până la sfârșitul anului 2017: portal digital unic care să permită utilizatorilor să
obțină toate serviciile de informare, asistență și soluționare a problemelor
pentru a-și desfășura eficient activitatea la nivel transfrontalier; interconectarea
registrelor comerțului și a registrelor de insolvență și conectarea lor la portalul
e-justiție care
va deveni un ghișeu unic; proiect-pilot la care vor participa administrațiile
care aplică principiul „doar o singură
dată” pentru întreprinderile cu activitate transfrontalieră (Întreprinderile vor trebui să furnizeze documente
autorităților publice doar într-un singur stat membru al UE, chiar dacă își
desfășoară activitatea și în alte state membre UE); ajutarea statele membre UE
să dezvolte servicii de e-sănătate
transfrontaliere, accelerarea tranziției la achizițiile
publice electronice, la semnăturile electronice și la punerea în aplicare a
principiului „doar o singură dată” în domeniul achizițiilor publice.
România trebuie să fie în stare să facă față acestor
obiective prin sisteme informatice adecvate la nivelul tuturor activităților - sănătate,
educație, justiție, cultură, comerț, administrație publică, etc.
România inteligentă va fi o Românie competitivă!
O Românie conectată, digitală, Inteligentă va fi cu
siguranță o Românie competitivă. Potrivit ”România
competitivă trebuie să fie, în primul rând, o Românie inteligentă” publicat pe blogul http://nicolaeoaca.blogspot.ro, proiectul de țară ”România inteligentă”
ar trebui să stea la baza proiectului național ”România competitivă”, lansat
anul acesta. România
inteligentă va fi o Românie conectată, care permite, pe lângă comunități
mai eficiente, mai ecologice urmare a diverselor aplicații (trafic, iluminat,
parcare, control aer, apă, etc.) și stimularea dezvoltării afacerilor locale,
dar și o Românie digitală care să permită relaționare mai facilă, mai
prietenoasă a cetățenilor și afacerilor cu autoritățile, un mediu de afaceri
mai atractiv, propice. Toate acestea sunt condiții de bază pentru o economie
competitivă, pentru o Românie competitivă.
Un Minister
pentru Economia și Societatea Digitală?
Comisia Europeană are un comisar pentru economie digitală și societate digitală (poate și din
considerente politice) și mă întreb dacă România nu ar avea nevoie de un
minister al Economiei și Societății Digitale, pentru a accelera procesul de
transformare digitală, de digitalizare a economiei. Recent a fost creat la
nivelul guvernului funcția de director tehnologia informației (CIO) cu un rol
oarecum asemănător, pasul următor fiind transformarea acestei funcții în cea de
ministru pentru economia digitală, evident și cu noi prerogative. Un prim
contra-argument ar fi că guvernul ar avea prea mulți miniștri!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu