vineri, 27 octombrie 2023

 

Repetă ANCOM episodul Adrian Diță?

5. Joaca de-a reforma, sau foaie verde foi de băț, dacă n-ai de lucru, făț’!

 

Să analizăm dacă chiar este necesară ”reforma” ANCOM, dacă ar avea șanse de reușită și dacă are cine sa o implementeze.

 

Reforma, restructurarea unei entități, implică modificări în structura, cultura și resursele entității. Șe face în momente deosebite când entitatea are mari probleme, financiare mai ales. Pentru a o implementa sunt necesare cunoștiințe profunde de management, comportament organizational, financiare, economice, tact, cunoșterea industriei, etc. Însă dacă vrei doar să concediezi trebuie numai o foaie de hârtie si un creion. Să faci lista cu cei de care vrei să scapi.

Reforma are succes daca este înteleasă și agreată de personal, se face numai împreuna cu personalul care i-a înțeles necesitatea, iar aceasta implică un management participativ, un conducător în mijlocul personalului cu mesaje pozitive, cu o bună relaționare. În multe cazuri, mai ales la entități lucrative, pentru reușita reformei se angajează o firmă de consultanță, care să aibă toate aceste cunoștiințe.

Este acesta cazul ANCOM? NU!

 

Să vedem ce se întâmplă în ANCOM.

Din informările care au circulat pe grupurile de WhatsApp din ANCOM și publicate în analizele anterioare s-au desprins câteva acțiuni întreprinse de actualul președinte, acțiuni posibil premergătoare și pregătitoare,

-Interzicerea participării la evenimente publice, adică blocarea funcției de reprezentare a autorității, de comunicare

-denigrarea unor activității ANCOM

Tot conform acestor informări, conducatorul autorității pare a nu da dovadă de tact (arțăgos, conflictual) în relaționarea cu angajații:

- aprecieri subiective asupra pregatirii personalului de specialitate. Nefiind de specialitate (inginer drumuri și poduri) este greu de înțeles cum poate face astfel de aprecieri asupra unor specialiști în telecomunicații și asupra unei activități pe care nu cred că o înțelege.

- jignește inginerii din oficiile județene, reproșând că nu ar aduce bani la bugetul autorității, neînțelegând de fapt rolul acestora și al autorității

-interferează în activitatea sidicatului transmițând liderilor să nu facă demersuri la Comisia Europeană sau Parlamentul României legat de viitoarele reorganizări interne – cenzurarea activității sindicatului pentru ascunderea unor demersuri ”delicate”

- în loc să se zbată pentru ca structura 'core business" să fie protejată, a fost preocupat de păstrarea actualului număr de consilieri, probabil clientelă politică!

Un conducător trebuie să unescă echipa pe care o conduce, nu să o dezbine! Divide et impera aparține trecutului, regimurilor dictatoriale.

 

Informările citate mai sus arată că președintele ANCOM nu înțelege specificul telecomunicațiilor și nici activitatea ANCOM (explicabil - este inginer de drumuri și poduri, politician!!!), iar acestea nu îl califică în a reforma (dacă ar fi cazul) și nici în a conduce ANCOM, autoritatea de reglementare a unei industrii de vârf, ce ar trebui să fie motor al dezvoltării economice.

 

În aceste condiții oare chiar ar fi necesară o ”reformă”. Care ar fi scopul acesteia? Este un moment delicat pentru ANCOM care să necesite o astfel de intervenție? NU! ANCOM funcționează foarte bine cu rezultate caré se văd în piață. De ce să stricăm ceva care funcționează? Doar ca să iți faci de lucru, să te afli în treabă - conform zicalei ”foaie verde foi de băț, dacă n-ai de lucru făț”. Dacă ar fi cazul  oare ar avea cine să o implementeze? Astăzi NU! Și atunci de ce? De ce nu stă liniștit și preferă să ”își ridice lumea în cap”? Greu de înțeles de ce vrea să-și pună lumea în cap, în loc să savureze în tihnă sinecura oferită de PSD.

 

Între conducere și o mare parte dintre angajați s-a creat o prăpastie, astfel că apare întrebarea: dacă actualul președinte specialist în drumuri și poduri va fi în stare să creeze un pod sau măcar un podeț către angajați, sau va avea soarta lui Adrian Diță?

 

Revin cu întrebarea legata de incompatibilitatea (soțul și soția în aceiași instituție) invocată la numire de actualul președinte ANCOM – cine va pleca primul din ANCOM? Soțul sau soția? Sau ambii?  

 

Și închei cu întrebarea din titlu - Repetă ANCOM episodul Adrian Diță? Fără schimbări în comportament, înclin să cred că da, cu același final de acum șase ani. Înainte de alegerile de anul viitor s-ar putea ca PSD să dorească să arate că are și profesionști și va pune un profesionist la conducerea ANCOM. Iar actualului președinte ANCOM s-ar putea să i se dea o funcție conform cu pregatirea, în ministrerul transporturilor, rușinea guvernărilor postdecembriste de vreme ce trenurile circulă cu viteze de acum o sută de ani, suntem ultimii în Europa la număr de Km autostradă și primii la numărul de accidente la milionul de locuitori.Chiar ar trebui un specialist în căi ferate, drumuri și poduri ...

 

Mai jos o altă informare dintre cele care circula in ANCOM

Bocancul politic a ajuns și în direcțiile regionale ale ANCOM, după sediul central. Vineri, Adunarea Generală a Sindicatului ANCOM a decis ca luni, 23 octombrie, să organizeze un vot electronic secret pentru a decide dacă se va trimite totuși, în al 13-lea ceas, o scrisoare de informare către Comisia Europeană în legătură cu efectele devastatoare ale legii prin care guvernul a decis să introducă și Autoritatea în categoria instituțiilor bugetare. La câteva ore după decizie, din partea liderului de grupă sindicală de la direcția teritorială Cluj a fost trimis un e-mail prin care toate grupele sindicale sunt anunțate că cei din Cluj vor vota împotriva trimiterii unei scrisori către CE?! Gestul a stârnit nemulțumiri inclusiv în direcția Cluj, deoarece practic a fost o viciere în avans a votului de săptămâna viitoare și o încercare de dezbinare a liderilor sindicali. Este pentru prima dată în istoria instituției când factorul politic reușește să dezbine direcțiile regionale. E istoric curajul dovedit de profesioniștii din țară ai ANCOM în anul 2017, când practic au reușit să salveze autoritatea de la dezastrul pus la cale de echipa adusă de Adrian Diță. Dar, slugărnicia politică nu are viață lungă, după cum știm, iar în timp efectul acestui gest se va reflecta în interiorul organizației. E o jignire la adresa oamenilor care gândesc ce a făcut liderul sindical de la Cluj, deoarece legea care va intra în vigoare va produce efecte și la București, Iași, Timișoara, direcții care vor rămâne fără Oficii Județene, fără Serviciul de Autorizări și fără alte structuri dacă nimeni nu se va preocupa să scoată ANCOM din registrul bugetarilor. Oare cred salariații DR Cluj că doar ei vor rămâne cu structura actuală și nu vor fi afectați, ca recompensă în schimbul slugărniciei politice a unora? E de râs ce s-a întâmplat acolo...

În același timp, asistăm la o confirmare a faptului că cei care azi conduc ANCOM au reușit să își fidelizeze câțiva directori care pentru a-și păstra funcțiile îi trădează chiar pe cei care în 2017 i-au salvat și i-au repus, prin curaj și demnitate, în pozițiile actuale. Acum situația este mult mai gravă ca în urmă cu șase ani, pentru că există o conducere super politizată, mediocră și o lege devastatoare pentru independența ANCOM. Dar după cum e scris mesajul transmis de liderul de la Cluj (plin de greșeli, agramat) se pare că unii nu au capacitatea să înțeleagă realitatea, iar alții, cei șmecheri și josnici, îi manipulează.

Vorbind serios, se poate redeschide acum tema directorilor cu carnet de partid din ANCOM, ceea ce indică realitatea politizării. Cum va putea ANCOM să fie coordonator al serviciilor digitale în România în actualele condiții? Unde e independența politică și financiară a Autorității? Cum e posibil să decizi în interiorul reglementatorului dimineața și la prânz, iar seara să mergi la ședința de partid de unde să ți se traseze sarcini? Nu în ultimul rând, incidentul de vineri de la Cluj indică nivelul de politizare al acestei direcții și al instituției în general! Doar intervenția autorităților europene mai poate salva ANCOM de la o distrugere în viitorul apropiat...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu