Un mandat pentru noul președinte ANCOM
În 24 aprilie
2015 își va termina activitatea la ANCOM Marius Cătălin Marinescu, primul
președinte al autorității naționale de reglementare a telecomunicațiilor care a
dus la bun sfârșit un mandat complet de șase ani. Ceilalți președinți au avut mandate întrerupte de intervenții politice brutale,
care au dus și la atenționări din partea Comisiei Europene și chiar au inspirat
consolidarea prin legislație a puterii președinților autorităților de
reglementare a telecomunicațiilor din UE, astfel că președintele Cătălin Marinescu a putut
rezista un mandat întreg. Și încă doi ani în plus!
Mandatul de șase
ani este prea lung. Șase ani sunt cam mulți pentru a ține motivat președintele
unei autorități care monitorizează o industrie cu venituri de circa €4 miliarde.
Un mandat mai scurt, de 4 sau 5 ani, ar putea ține mult mai motivat
președintele, care având posibilitatea și al unui al doilea mandat ar putea
totaliza 8 sau 10 ani la conducerea autorității.
Dacă durata mandatului președintelui ANCOM ar trebui micșorată, salariul
acestuia ar trebui mărit. Mult! Președintele ANCOM ar trebui remunerat
corespunzător activității și, mai ales, nivelului salarizării pieței pe care o
monitorizează cu un salariu aproape de vârful și nu de media salariului din
telecomunicații. Potrivit Ziarului Financiar din 28 martie 2017, președintele
Cătalin Marinescu a câştigat în anul 2015, în medie, 4.693 lei/lună, de peste
3 ori mai puțin decât directorii executivi din subordinea sa. Limitarea
salariului s-a făcut din considerente demagogice și este nemotivantă pentru
conducătorul unei instituții finanțată de către piață, pentru cel ce ar trebui
să monitorizeze o piață cu venituri de €4 miliarde și în
care salariul mediu este dublul salariului mediu pe economie.
Cum ar trebui să fie
condusă ANCOM? ANCOM ar trebui să aibă un președinte bun cunoscător al pieței,
al telecomunicațiilor ca afacere și ca tehnologie, un bun mediator, un bun
diplomat și un bun comunicator. Să aibă
și un vicepreședinte, care să preia atribuțiile acestuia la nevoie. Să
menționăm că în mandatul președintelui Cătălin Marinescu au fost prevăzute două
poziții de vicepreședinte, neocupate pe întreaga durată a mandatului, fără a fi
afectată buna funcționare a autorității. Dat fiind puternicul impact al comunicațiilor
electronice asupra economiei naționale, președintele și vicepreședintele ANCOM ar
trebui aleși în urma unui concurs de competențe, în care fiecare candidat să-și
prezinte public strategia.
Care ar putea fi
mandatul noului președinte ANCOM?
1. Să dezvolte sau măcar să mențină competiția, păstrând numărul de (mari) competitori pe piață, stimulând cote de piață cât
mai egale, încercând să atragă noi competitori, ca de exemplu operatorii de rețele mobile virtuale. Până
în martie 2015 România era una dintre puținele țări din UE care nu avea
operatori de rețele mobile virtuale. Noroc cu Lycamobile, operator cu prezență
globală, și cu eforturile sale, care au scos România de pe lista rușinii, a
țărilor fără operatori de rețele mobile virtuale. Deocamdată Lycamobile este
singurul operator, iar noul președinte ar trebui să stimuleze intrarea de noi
operatori (din țară, sau fără a aparține unor mari companii internaționale) printr-o
reglementare stimulativă.
În noul mandat, ANCOM
s-ar putea întâlnii cu tendințe mult
mai puternice de consolidare a pieței sub diverse forme
- achiziții, fuziuni, partajare rețele, parteneriate, externalizare de activități,
etc. astfel că menținerea unei piețe competitive va fi o sarcină foarte importantă,
poate cea mai importantă. Unele parteneriate (partajarea de rețele, ...) pot
dezavantaja operatorii care nu sunt parte, iar reglementarea devine foarte
importantă.
Tot pentru
stimularea competiție, ANCOM, ar trebui să accelereze punerea pe costuri a tarifelor de terminare în rețelele mobile
pentru ca până în anul 2020 acestea să dispară. Din anul 2014 tarifele de
terminare în rețelele mobile din România nu s-au mai modificat ajungând, din nou, aprope de
media UE! Fără tarife de terminare în
rețele mobile vom avea o competiție mai echilibrată. Apoi, telefonia fixă, sau
operatorii mai mici nu vor mai subvenționa telefonia mobilă, iar penetrarea telefonelor
mobile ar putea scădea spre 100%, adică românii să nu mai fie nevoiți să aibă în
buzunare două sau chiar trei telefoane mobile conectate în diferite rețele pentru
a evita taxele vamale impuse de marii operatorii de telefonie mobilă. În felul
acesta societatea noastră ar plăti cât trebuie pentru serviciile de comunicații
electronice.
Pe termen scurt
noul președinte ANCOM ar trebui să aibă în vedere licențierea tehnologiei 5G. Un obiectiv imediat ar fi desemnarea
unui oraș (Alba Iulia, de exemplu) și alocarea unei benzi de frecvențe (3,x GHz?))
pentru ca, în conformitate cu planul de acțiune 5G al Comisiei Europene, să
putem avea în România un prim experiment 5G anul viitor. Apoi, ar urma
planificarea și organizarea licitației de spectru pentru licențe 5G astfel
încât serviciile bazate pe această tehnologie să poată fi oferite comercial din
anul 2020.
2. Să protejeze românul utilzator al serviciilor de
comunicații electronice, prin tarife la nivelul
puterii sale de cumpărare. Aceasta înseamnă tarife de terminare în rețelele
mobile bazate pe costurile unui operator eficient, dar și tarife care să
permită convorbiri și în alte rețele la prețuri rezonabile astfel ca românul să
aibă în buzunar doar un singur telefon mobil. Dispariția tarifelor de roaming internațional de la 15 iunie 2017
ar putea produce un mic șoc în tarifele interne, (rebalansare?), iar procesul
ar trebui monitorizat cu atenție pentru ca societatea să nu plătească mai mult
decât ar trebui pentru serviciile de comunicații mobile.
Noua conducere
ANCOM ar trebui să ia măsuri care să
mărească libertatea de mișcare și puterea de negociere a românului utilizator de
servicii de comunicații electronice. În primul rând ar trebui să interzică vânzarea telefoanelor mobile codate. Cel puțin doi operatori de
telefonie mobilă oferă telefoane codate în reţelele proprii astfel că nu pot fi
folosite în alte reţele fără a fi decodate. Iar decodarea nu se face
întotdeauna gratis! De ce telefonul mobil cumpărat cu plata în rate în cadrul
unui abonament pe unu sau doi ani este codat? O casă cumpărată cu plata în rate
nu este “codată” - se poate folosi cum se doreşte: proprietarul poate locui in
ea, o poate închiria sau vinde. Pe când la un telefon mobil cumpărat in rate
(cu contract care prevede obligaţii) nu există deplinătatea uzufructului: eşti
obligat sa-l foloseşti numai intr-o reţea, deşi este al tău. La telefonia fixă niciun operator care oferă telefoane nu le codează. De ce
operatorii mobili trebuie să cheltuiască în plus pentru a coda telefonul şi a
limita astfel folosirea unui produs pe care consumatorul îl plateşte integral
pe durata contractului? Apoi, tarifele NU ar mai trebui
să fie denominate in Euro, deoarece moneda
naţională este leul, contabilitatea în România se ţine in lei, iar românii,
consumatori ai serviciilor de telecomunicaţii, au salariile denominate
(preponderent) în lei și sunt plătiţi in lei. Merele, ceapa, roşiile, chiar şi
cele importate, au preţuri în lei. De ce unii operatori denominează tarifele în
Euro făcând imprevizibile uneori cheltuielile cu telecomunicaţiile mai ales în
perioade de turbulenţă a pieţelor valutare și trecând astfel riscul valutar în
seama românilor utilizatori ai serviciilor de telecomunicații? Pachetul de reglementări al Comisiei Europene din dec. 2009, printre
altele, limita durata contractelor
pe care le oferă operatorii de telecomunicaţii la 24 luni, dar prevedea şi
faptul că operatorii trebuie să ofere consumatorilor şi contracte cu o durată maximă de 12 luni. Și noul pachet de reglementări
susține micșorarea duratei contractelor la un an. La noi, operatorii oferă,
preponderent, contracte cu durata de doi ani, fapt ce limiteaza libertatea de
mișcare a utilizatorilor finali, astfel ca în noul mandat contractele cu
durata de un an ar trebui să fie preponderente. Toate acestea influenţează mobilitatea şi capacitatea de
alegere şi decizie a consumatorului, care se vede limitat de multe ori în
alegerea pe care trebuie să o facă şi care plăteşte mai mult decât ar trebui.
Noul mandat ar trebui să conducă la un utilizator român mult mai mobil, cu
putere de negociere sporită și, implicit, la o competiție sporită (calitate,
tarifare) în păstrarea clienților.
3. Să contribuie la creșterea telecomunicațiilor și
implicit a economiei naționale, la transformarea digitală a României, stimulând investițiile în
rețele de mare viteză care să conecteze toți românii și întreaga Românie inteligentă
și digitală, ușurând astfel dezvoltarea afacerilor în toate regiunile țării și
realizând o relație facilă și prietenoasă a cetățeanului cu administrația de
stat, un sistem de învățământ, cultură, sănătate, etc. modern și eficace.
Pentru aceasta, în noul mandat ar trebui introdus accesul
de mare viteză în sfera serviciului universal. Introducerea accesului de mare
viteză în sfera serviciului universal, corelat cu
stimularea adopției, va contribui la creșterea utilizării internetului în
România, adică la scăderea decalajului față de restul țărilor UE și la
creșterea economică a țării.
4. Să mențină prestigiul României pe plan
internațional, prestigiu cucerit în cei 8 ani de mandat al președintelui
Cătălin Marinescu. România prin ANCOM se bucură de recunoaștere internațională
nu numai în zona noastră (grupul regional http://www.ancom.org.ro/en/cee-regional-working-group-_4968
fondat la inițiativa noastră, ..) dar și în Europa prin poziții de conducere în
diferite organisme. Participarea României, prin ANCOM, la viața telecomunicațiilor
UE a încetat a mai fi una pasivă, de spectator la evenimentele de specialitate,
devenind una activă prin implicarea în procesul decizional, prin poziții de conducere.
O autoritate
autoritară, independentă, capabilă să realizeze o reglementare predictibilă și
echidistantă sunt stimuli pentru investiții în rețele de nouă generație și mare
viteză și pentru competiție în interes național, contribuind și la dezvoltarea
economică a țării. La finalul mandatului noului președinte ar trebui să avem o
Românie digitală, în care utilizarea internetului fix să ajungă aproape de
media UE, contribuind astfel și la creșterea PIBului țării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu