Comunicațiile mobile românești în anul 2015
2. Venituri
Veniturile revin pe creștere
Pe fondul creșterii
PIBului țării anunțată de INS, veniturile generate de comunicații mobile au înregistrat
un reviriment în anul 2015, după mai mulți ani de scădere, semn că atât criza
economică, maturitatea pieței, punerea pe costuri a unor tarife (terminare,
roaming, etc.) cât și ”taxa pe stâlp”, care și-au pus amprenta pe o industrie
în continuă expansiune până în anul 2008, anul de grație al economiei dar și al
comunicațiilor mobile românești par a fi depășite.
Ministerul
Finanțelor prezintă pentru fiecare operator, printre altele, cifra de afaceri,
venituri totale (cifra de afaceri plus alte venituri), cheltuieli, profit brut
(determinat ca diferența dintre venituri și cheltuieli) și profitul net. În
analiză au fost luate în considerație veniturile totale și nu cifra de afaceri
deoarece profitul brut și net, se determină din venituri.
O primă remarcă - toți operatorii au raportat creșteri ale veniturilor cu
excepția Telekom Mobile. Să fie acesta un semn că perioada de criză a comunicațiilor
mobile românești s-a terminat? Nu însă și pentru fostul Cosmote Romania! Orange
Romania a raportat cea mai mare creștere a veniturilor - 7,0% față de anul
2014, având venituri de €1053 milioane. Veniturile Vodafone au crescut cu 6,2%
la €827 milioane. Deoarece RCS&RDS nu raporteaza separat rezultatele pentru
comunicații fixe și mobile am presupus un venit mediu pe utiluzator de €4/lună
rezultând venituri de circa €74 milioane în anul 2015, în creștere cu 18% față
de anul anterior urmare a creșterii numărului SIMurilor vândute.
Singurul
operatror care a raportat scăderea veniturilor în 2015 este Telekom Mobile (Cosmote
Romania) cu venituri de €448 milioane, în scădere cu 2,5% față de cele €459,7
milioane din anul 2014.
Surse: Ministerul
Finațelor, operatorii, ziare economice, estimări autor
Orange Romania își consolidează poziția fruntașă
Orange este lider
de piață și după venituri cu o cotă de 43,8% din totalul veniturilor urmat de
Vodafone cu 34,4% și Cosmote cu 18,6%. Orange și-a mărit continuu această cotă
de piață începând din anul 2011, consolidându-și astfel poziția de lider de
piață, în timp ce pentru Vodafone se pare că perioada de scădere continuă începută
în anul 2006 s-a terminat, operatorul mărindu-și cota de piață în ultimii doi
ani. Împreună primii doi operatori au avut în 2015 o cotă de piață de 78,2%
față de 77,2% în anul 2014. Cota de piață a operatorului Telekom Mobile (Cosmote)
continuă scăderea începută în 2011, în timp ce RCS&RDS câștigă teren în
urma contractului de roaming național cu Vodafone Romania.
Surse: operatorii, ziare economice, estimări autor
Dacă comparăm
cotele de piață după venituri cu cele după numărul de SIMuri constatăm că atât
Vodafone cât mai ales Orange au cote de piață mai mari după venituri semn al
unei ponderi ridicate a clienților cu abonamente, adică venit mediu lunar pe
SIM mai mare. La Telekom Mobile (Cosmote) este invers, cota de piață după
venituri este mai mică decât cea după SIMuri, rezultat al unei ponderi mai mici
a abonaților - 29%, față de 46,3%, media industriei pentru SIMuri active,
conform ANCOM.
Venitul mediu în creștere
Dacă analizăm
venitul mediu pe lună pentru un SIM, venit obținut prin împărțirea veniturilor totale
(venituri din servicii + alte venituri) la numărul mediu de utilizatori din an și
la 12 luni, constatăm că Orange și Vodafone prezintă valori apropiate în 2015,
puțin mai mare pentru Orange, care are o bază mai mare de clienți. Acești doi
operatori se situează peste media industriei de €7,1/SIM în 2015. Deoarece
RCS&RDS nu raportează rezultate s-a estimat valoarea venitului mediu pe SIM
la €4/lună în anul 2015.
Surse: operatorii, estimări autor
Valorile mari
prezentate de Cosmote din anul 2001 și până în 2006 pot fi explicate prin
numărul mic de clienți/SIMuri (zeci de mii) ale fostului CosmoRom, operator cu
probleme în acea perioadă, la 6 decembrie 2005 având loc lansarea oficială a
operatorului Cosmote Romania urmată apoi de scăderea prea mare a venitului
mediu pe SIM în încercarea de a crește rapid baza de clienți.
Să remarcăm
impactul crizei, care a dus, atât la scăderea numărului SIMurilor vândute din
ultimii ani (cu excepția anului 2015), dar mai ales la scăderea bruscă a
venitului mediu pe SIM din anul 2009 urmată apoi de stabilizarea valorii și de
ușoara creștere din ultimul an, mult așteptatul reviriment al comunicațiilor
mobile românești fiind condiționat și de un context macroeconomic favorabil.
Să mai remarcăm și rezultate în scădere raportate de
fostul Cosmote în ultimii ani - scăderea numărului de SIMuri și scăderea
veniturilor semn că operatorul are probleme.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu