miercuri, 17 februarie 2016

Primul parteneriat Vodafone - Liberty Global în Olanda

Conform Mobile World Live din 16 februarie 2016
parteneriatul Vodafone - Liberty Global, în discuție de multă vreme, prinde viață în Olanda. Cele două mari grupuri își vor uni operațiunile din Olanda formând un parteneriat (joint venture) 50%-50%.
Parteneriatul va opera sub ambele mărci Vodafone și Ziggo și va avea peste 15 milioane de unități generatoare de venituri, din care 5,3 milioane sunt din comunicații mobile, 4,2 milioane sunt din Tv, 3,2 milioane sunt servicii de Internt și 2,6 milioane sunt telefonie fixă.
Ziggo va oferi servicii triple-play clienților Vodafone, in timp ce clienții săi vor beneficia de serviciile Vodafone de comunicații mobile.
Vodafone va plăti Liberty €1 miliard pentru a egaliza valorile proprietaților în parteneriat, reflectând diferența de €2 miliarde în valoarea capitalului propriu celor două companii.
Este de așteptat ca parteneriatul să genereze reduceri de cheltuieli operaționale și de capital (sinergii) de €280 milioane/an, echivalente cu o valoare actuală netă de aproximativ €2,5 miliarde fără costurile de integrare.
Sursele principale pentru sinergii includ utilizarea infrastructurii existente pentru a oferi servicii clienților fiecărei entități la un cost mai mic în comparație cu capabilitățile dinaintea fuziunii, precum și o combinație de infrastructuri de rețea regionale și naționale și a sistemelor informatice. Pentru a realiza acestea sunt așteaptate costurile de integrare de aproximativ €350 milioane, mai ales în primii trei ani.
Consiliul de supraveghere al noii entității va fi, probabil, format din trei reprezentanți Liberty Global, trei din Vodafone și două desemnați de Consiliul de întreprindere. Postul de președinte va fi ocupat alternativ, câte 12 luni, de un director desemnat de Liberty Global sau Vodafone. Funcțiile de conducere vor fi anunțate după finalizarea tranzacției, condiționată de aprobarea autorității de reglementare, care se așteaptă să încheie până la sfârșitul anului.

Ce s-ar putea întâmpla pe piața românească? Aici cele două companii sunt prezente și au aceiași probleme ca în Olanda - infrastructuri complementare (Vodafone - rețea mobilă, UPC - rețea fixă) - prin unirea cărora s-ar putea oferi pachetul maxim cu 2x3 servicii: telefonie, Internet și TV la punct fix și mobil.

Vodafone România avea 9.101.292 clienţi la 31 decembrie 2015, din care 8.463.213 sunt utilizatori ai serviciilor mobile și circa 675 milioane venituri din servicii în anul 2015. Vodafone deține și operează rețele de compunicații mobile folosind tehnologiile GSM, UMTS și LTE, primele două cu acoperire națională.
UPC România avea la 31 decembrie  2015 peste 2 milioane de servicii vândute - 883.800 clienţi cablu TV, 350.600 utilizatori ai televiziune prin satelit Focus Sat, 404.300 clienţi telefonie fixă și 488.800 abonaţi internet. Numărul total de servicii vândute a crescut cu 11% la 2,127 milioane, iar numărul de clienţi cu 5% la 1,243 milioane. Creşterea a avut loc şi pe fondul unor achiziţii (județe Prahova și Suceava), dar și al extinderii ariei de acoperire a serviciilor cu aproximativ 300.000 case, circa 13% creștere faţă de finalul anului 2014. Serviciile UPC sunt disponibile la 2,647 milioane de gospodãrii din România. Veniturile UPC au crescut cu 9,2% în 2015, la peste 633 milioane lei sau 142,4 milioane.

Printr-un parteneriat Vodafone Romania - UPC Romania (departe de a fi unul 50:50) ar rezulta o entitate capabilă să ofere pachetul maxim cu 2 x 3 servicii, cu peste 11 milioane servicii vândute, cu venituri totale de circa €900 milioane pe an (la nivelul anului 2016), valoare apropiată de veniturile primilor doi operatori Orange și Telekom. Ar rezulta, deci, o echilibrare a competiției la vârf între cei trei marii operatori de pe piața noastră, dar și o distanțare serioasă față de restul operatorilor de pe piață.  


După finalizarea fuziunii operațiunilor din Olanda ar fi de așteptat replicarea acesteia în alte piețe din Europa, dat fiind faptul că în Olanda se află conducerea operațiunilor din Europa. În acest caz, șansele pentru replicarea în Romania ar putea fi destul de mari dat fiind poziția delicată a celor doi operatori: Vodafone este singurul dintre marii operatori fără rețea fixă și fără posibilitatea de a oferi pachetul maxim cu 2x3 servicii, iar UPC Romania, companie cu creștere continuă în ultima vreme, și-ar vedea rezolvată problema accesului la o rețea de comunicații mobile.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu