luni, 5 iulie 2021

 

În atenția primului ministru, Florin Cîțu

 

Vânzarea RomTelecom este contra interesului național!

 

În 16 iunie 2021 Comisia Europeană a publicat Notificare prealabilă a unei concentrări -cazul M.10153 – Orange/Telekom Romania Communications

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.C_.2021.231.01.0005.01.ENG&toc=OJ%3AC%3A2021%3A231%3ATOC

prin care anunță că a primit o notificare în legatură cu achiziția fostului RomTelecom de către Orange și solicita observații la tranzacția notificată.

 

Domnule prim ministru,

încă mai aveți ocazia să reparați greșeala fatală a guvernului anterior care, neînțelegând ce face, a fost de acord cu vânzarea fostului operator RomTelecom către Orange România deschizând calea spre dispariția unui mare operator de pe piața noastră, Telekom România, prin posibila achiziție ulterioară a fostului Cosmote de către un operator existent pe piață, RCS&RDS. Astfel pe termen lung pe piața noastră ar putea exista doar trei operatori Orange, Vodafone și RCS&RDS. Efect imediat - achiziția va consolida o poziție dominantă pe piața noastră: Orange - 50% cotă de piață după venituri, care ar trebui să alerteze Consiliul Concurenței și ANCOM și să blocheze tranzacția.

Sursă: Ministrul Finanțelor, autorul

Prin această tranzacție s-ar compromite și competiția pe piața furnizării de servicii și rețele de telecomunicații, alături de deja compromisa competiție pe piața furnizării de echipament de telecomunicații prin legea 5G - legea 163/2021. Astfel, indexul Herfindhal Hirschman pentru piața furnizării de servicii și rețele de telecomunicații ar crește puternic la peste 3700, peste dublul valorii recomandate pentru o piața competitivă - 1800.

Sursă: autorul

 

Condițiile vânzării – secrete!!!

Multe întrebări referitoare la tranzacție au rămas fără răspuns din partea celor care administrau fostul RomTelecom în numele statului român - fostul minister al transporturilor și comunicațiilor. Motivul - ”datele şi informaţiile privitoare la acest proces sunt strict confidenţiale”, potrivit răspunsului biroului de presă al ministerului din 18 noiembrie 2020. Ciudată motivare - strict secretă administrarea activelor de telecomunicații ale statului! Probabil pentru a ascunde ceva: nepricepre sau ...

Iată câteva dintre necunoscutele tranzacției aprobate în mare taină de guvernul anterior, liberal:

- în această tranzacție a fost consiliat statul român de vreo firmă de consultanță? Dacă da, care? Ar fi curios, ca să nu zic dubios ca reprezentanții statului român să nu fi avut un consultant, cum de regulă se procedează în cazul achizițiilor în care fiecare parte are consultantul său, după cum bine știți domnule prim ministru. Cum ar fi fost apărate interesele statului fără un consultant? Nu cred că primul ministru de atunci sau ministrul transporturilor și comunicațiilor să fi fost mari finanțiști: să fi lucrat la o bancă de investiții sau firmă de consultanță, sau măcar aibă ceva pregătire (CFA, MBA, etc.) pentru a nu fi avut nevoie de un consultant. Și chiar dacă aveau expertiza ...

- cum se va materializa achiziția fostului RomTelecom? Va fi absorbit de Orange Romania? Sau, va continua să existe? In primul caz, ce pachet de acțiuni va deține statul român în compania rezultată în urma fuziunii? Cum va fi reprezentat statul român în noua entitate și ce puteri ar putea avea?  

- fostul RomTelecom deține 30% din fostul Cosmote, astfel că prin achiziția sa de către Orange, ultimul va deveni acționar într-un operator concurent. Cum se va rezolva acest conflict de interese? 

- ce se va întâmpla cu fostul Cosmote? Va fi vândut? De ce s-a permis devalizarea fostului Cosmote prin trecerea a peste jumătate din clienții cu abonament, cei mai valoroși, la RomTelecom, adică la Orange? Pentru a grăbi eșecul operatorului Cosmote și a se găsi ulterior un motiv pentru a fi vândut? Către RCS&RDS, de exemplu. În urma trecerii a 0,9 milioane clienți cu abonament,  fostul Cosmote ar mai rămâne cu circa 2 milioane clienți cartele preplătite și 0,8 milioane clienți cu abonament într-o piață cu 22,4 milioane SIMuri active, prea puțin pentru a rezista mult timp.

Sunt întrebări ale căror răspunsuri ar putea arăta dacă tranzacția a fost sau nu în interesul statului român. Probabil că nu a fost în interesul țării, de vreme ce s-au refuzat răspunsuri.

Sunt răspunsuri care nu au fost date, probabil, pentru a ne pune în fața unui fapt împlinit! Românii merită transparență, după cum spuneați domnule prim ministru la televiziunea națională.

 

Domnule prim ministru Florin Cîțu!

Vânzarea fostului operator RomTelecom ar deschide calea spre dispariția unui mare operator și, deci, la o piață cu doar trei operatori, adică o competiție mai slabă, tarife mari mari, decalaj digital,... A se vedea cazul Franței din anul 2004 și cel recent al Australiei https://telecoms.com/510228/tpg-takes-umbrage-at-acccs-mobile-pricing-claims/

Este contra interesului național!

Apoi, aprobarea tranzacției de către guvernului anterior  și lipsa transparenței, a răspunsurilor la întrebările de mai sus (așteptate de la anunțarea tranzacției în 9 noiembrie 2020) ar trebui să vă facă circumspect și să cereți blocarea tranzacției pentru a nu fi pus în fața unui fapt împlinit și a nu fi părtaș la o tranzacție contra intereselor României.

Sunteți finanțist și înțelegeți mult mai bine impactul tranzacției decât autorii greșelii.

 

Domnule prim ministru! Nu periclitați viitorul telecomunicațiilor noastre pentru a nu periclita viitorul economie naționale

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu