marți, 16 martie 2021

 

720 milioane din licitația 5G - morcov sau castană fierbinte?

 

Joi 25 februarie 2021, Eduard Lovin, vicepreședinte ANCOM, declara că din licitația 5G, s-ar putea obține 720 milioane

https://www.zf.ro/business-hi-tech/video-eduard-lovin-ancom-pentru-ca-licitatia-5g-sa-fie-considerata-19933918

sumă foarte tentantă pentru guvernanți în momentul în care se discuta și critica bugetul de stat pentru anul 2021.

 

1. €720 milioane din licitația 5G – morcovul arătat guvernanților!

Eduard Lovin preciza că s-ar putea obține în plus 210 milioane față de cele 510 milioane planificate în bugetul de stat: Tot în legătură cu licitaţia de frecvenţe, dacă va fi organizată conform prevederilor noului Cod al comunicaţiilor, directiva aflată acum în transpunere naţională, s-ar putea genera alte 210 milioane de euro (aproximativ 1 mld lei), cu plata peste circa 3 ani, pentru drepturi care încep din 2026, în banda de frecvenţe pionier pentru 5G în Europa. Astfel, dacă la licitaţia organizată conform noii directive s-ar vinde tot spectrul la preţul de pornire, încasările ar putea depăşi lejer 720 milioane de euro - 3,6 mld. lei“.

Acesta a recizat și condițiile în care s-ar putea obține această sumă: „Pentru ca licitaţia să fie considerată un succes ar trebui ca toţi operatorii prezenţi pe piaţa din România să depună oferte, spectrul licitat să fie alocat în cantitate şi mai mare şi din benzi diferite, suma de bani obţinută din vânzarea spectrului să fie cât mai mare, iar nu în ultimul rând spectrul pus la dispoziţia operatorilor să fie unul curat, fără interferenţe. (…) Pentru implementarea cu succes a 5G considerăm esenţială îndeplinirea a 4 cerinţe: spectru radio mult, plus fibră pentru conectarea antenelor, acces la infrastructură plus securitatea reţelelor şi serviciilor.“

 

Ar putea România obține 720 milioane din licitația 5G și dacă da în ce condiții? Suma este mare și tentantă pentru guvern, fiind aproape de miliardul de euro avut în vedere de guvernul PSD în anul 2019, care a dus la pierderea unui an prin amânarea licitației. Iar autoritatea, probabil exasperată de tergiversările guvernaților din ultimii ani, le-a arătat un morcov - €720 milioane - pentru a-i tenta să creeze condiții pentru o licitațe 5G de  succes. Să ne amintim că licitația 5G se tot amână din 2018 și nu din cauza ANCOM, ci a guvernanților.

 

2. În ce condiții s-ar putea obține €720 milioane din licitația 5G?

În ce condiții este posibilă participarea la licitație a tuturor operatorilor existenți?

Este posibliă participarea tuturor celor patru operatori existenți, Orange, Vodafone, RCS&RDS și exCosmote, doar dacă OTE nu-și va lichida operațiunile din România. Adică dacă nu se va vinde fostul operator RomTelecom către Orange, pentru că vânzarea acestuia ar duce apoi la vânzarea fostului Cosmote Romania.

Dacă actualul guvern va repara greșeala guvernului anterior PNL blocând achiziția fostului RomTelecom de căte Orange, fostul operator Cosmote Romania va trebui să participe la licitație pentru a achiziționa spectru spre a nu fi dezavantajat față de ceilalți competitori. (Fostul Cosmote are mai puțin spectru decât Orange sau Vodafone.) În caz contrar este posibil să nu participe la licitație ...

Dacă la licitație ar participa și Radiocom, în tentativa de restructurare a activității, atunci chiar am putea avea o licitație de succes, cu mai multe runde, adică prețuri mai mari și venituri mai mari la buget.

Chiar și în aceste condiții, participarea tuturor operatorilor la licitație este puternic condiționată de furnizarea echipamentelor 5G în condiții normale.

Participarea fabricanților chinezi - condiție esențială pentru reușita implementării 5G

Blocarea fabricanților chinezi de la furnizarea echipament 5G ar duce la costuri mai mari ale echipamentelor, intârzieri, decalaje, etc. descrise în analiza mea din din 29 iunie 2020:

https://nicolaeoaca.blogspot.com/search?updated-max=2020-07-20T14:58:00%2B03:00&max-results=7&start=18&by-date=false

În plus, obligația de a înlocui echipamentele din China deja instalate ar aduce alte costuri pentru operatori, care ar trebui suportate de guvernanți.

În aceste condiții unii operatori s-ar putea să nu dorească să participe la licitația 5G

https://nicolaeoaca.blogspot.com/search?updated-max=2020-08-25T15:39:00%2B03:00&max-results=7&start=15&by-date=false din 20 iulie 2020

sau să cumpere mai puțin spectru, preferând să folosească spectrul pe care îl dețin, prin închiderea unor rețele (3G sau 2G).  

Astfel, intervenția brutală a guvernului pe piața furnizării de echipamente 5G ar putea periclita serios licitația 5G. Este de fapt principalul obstacol la reușita implementării tehnologiei 5G.

Autorizarea rapidă, online, a construirii infrastructurilor necesare, înainte de licitație

Licențele 5G fără autorizații de construire (site-uri antene, instalare fibră optică) nu au nicio valoare! (A se vedea experiența RoNet!) Conform documentației licitației 5G noile frecvențe necesită instalarea a multor zeci de mii de site-uri pentru antene pentru fiecare rețea, care vor trebui interconectate, însemnând tot atâtea autorizări pe care Strategia 5G pentru România nu le-a rezolvat. Pentru ușurarea și uniformizarea accesului la infrastructură și la spațiul public la nivel național (instalare fibră optică, site-uri pentru antene) ar rebui să existe un ghișeu on-line unic pentru autorizare infrastructură funcțional înainte de licitația 5G. Germania a făcut aceasta în 2016. https://www.bmvi.de/SharedDocs/EN/publications/5g-strategy-for-germany.pdf?__blob=publicationFile

Și Norvegia 12 mai 2020 https://www.commsupdate.com/articles/2020/05/12/broadband-development-act-passed-by-norwegian-authorities/?utm_source=CommsUpdate&utm_campaign=a6d7af64cb-CommsUpdate+12+May+2020&utm_medium=email&utm_term=0_0688983330-a6d7af64cb-8850141

Ghișeul unic on-line ar trebui să fie funcțional înainte de licitația 5G, iar procesul de autorizare a construcțiilor de infrastructura 5G să se facă în timp rezonabil (câteva zile), oferind astfel garanții operatorilor că își vor putea folosi licențele.

 

3. Ce s-ar putea întâmpla la licitația 5G și cu implementarea noii tehnologii?

În momentul de față contextul este foarte cețos. Nu se știe mai nimic. Sunt permiși fabricantii chinezi sau nu? Se inlocuieste echipamentul chinez deja instalat și, dacă da, cum vor fi despăgubiți operatorii care ar trebui să-l înlocuiască? Se va mai vinde fostul RomTelecom către Orange? Cum se va face autorizarea infrastructurilor 5G? On-line, sau ca până acum? Se actualizează Strategia 5G pentru Romania? Când vom avea secretar de stat pentru telecomunicatii? Nimic nu se mișcă, totul pare liniștit. Liniștea dinaintea furtunii?

Probabil vor fi interziși fabricanții chinezi

Probabil că guvernanții vor interzice participarea fabricanților chinezi de la realizarea rețelelor 5G, alăturându-se războiului comercial dintre SUA și China. In aceste condiții operatorii vor dori noile licențe 5G dacă vor fi oferite gratuit pentru a compensa cheltuielile in plus la care guvernul i-ar forța. Iar guvernul nu se va putea baza pe cele 510 milioane prevăzute în buget, pierderea acelor 510 milioane fiind un prim efect al memorandumului România-SUA.

Interes mai scăzut pentru spectrul oferit în cazul interzicerii fabricanților chinezi

Dacă totuși noile licențe 5G nu vor fi oferite gratuit în contextul interzicerii fabricanților chinezi, interesul operatorilor pentru noile frecvențe va fi redus din cauza investițiilor mărite, a unei implementări și adoptări greoaie, adică din cauza unei afaceri riscante. Ca atare s-ar putea să nu fie achiziționate toate frecvențele oferite, cu efecte multiple: venituri mai mici la bugetul de stat, dezvoltare mai greoaie a noilor rețele 5G, adoptare întârziată a noii tehnologii, a digitalizării, rămânerea în urmă a țării noastre, toate efecte al memorandumului România-SUA

 

4. Licitația 5G – castana fierbinte din mâna actualului ministru!

În acest ”joc 5G”, vânzarea exRomTelecom către Orange, interzicerea fabricanților chinezi și autorizarea on-line a infrastructurilor sunt castanele fierbinți pe care (fostul guvern) PNL ar vrea să le scoată din foc cu mâinile actualului guven tripartit. 

Cine va scoate castanele din foc? Cine va deconta un eventual eșec al licitației 5G?

Se va incumeta și va reuși actualul ministru să repare aceste greșeli pentru a putea avea o licitație 5G și o implementare de succes a noii tehnologii și a obține, astfel, cele 720 milioane anunțate de vicepreședintele ANCOM? Adică, va putea acesta bloca vânzarea RomTelecom către Orange, va putea permite participarea fabricanților chinezi la realizarea rețelelor 5G pentru reușita implementării tehnologiei 5G în România? 

Sau, le va accepta tacit, asumându-și posibilul eșec al implementării tehnologiei 5G în România, eșec care va fi decontat de partidul actualului ministru, USRPlus, dar mai ales de economia și societatea românească?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu