joi, 19 mai 2016

Un președinte pentru ANCOM!                      
                  
În atenția domnului președinte al României, Klaus Iohannis.

La 1 aprilie 2015 își termina primul mandat la ANCOM Marius Cătălin Marinescu, primul președinte al autorității naționale de reglementare a telecomunicațiilor noastre care ducea la bun sfârșit un mandat complet. A fost un mandat cam lung - 6 ani, cel mai lung și cel mai eficient mandat de la înființarea autorității din 23 septembrie 2002. Timpul și priceperea permit să construiești!

A fost mandatul în care România a organizat prima licitație de spectru din istoria sa în anul 2012, licitație în care s-au acordat 485 MHz in benzile de frecvențe de 800 MHz, 900 MHz, 1800 MHz si 2600 MHz și care a adus statului român venituri de peste €682 milioane.

A fost un mandat în care ANCOM s-a impus prin prestația sa pe plan intern, ca autoritate autoritară și pe plan internațional, atât în regiunea noastră, unde a reușit să coaguleze interese regionale (promovarea licitațiilor ca modalitate de alocare a spectrului de frecvențe, armonizarea folosirii dividendului digital, etc.) propunând, fondând și menținând activ un grup regional, cât și pe plan european prin poziții de prestigiu și mare responsabilitate în diverse organisme internaționale.

A fost un mandat în care s-a pus ordine în activitatea de reglementare și monitorizare a comunicațiilor electronice românești prin transpunerea și aplicarea, relativ rapid, a recomandărilor și legislației Uniunii Europene în plan local.

Ce s-ar putea reproșa acestui mandat - întârzieri, uneori mari, în punerea pe costuri a tarifelor de terminare în rețelele mobile (de ex. aprilie 2014 în loc de 2012) și tarife de terminare în rețele mobile încă mari. Datorită contextului său macroeconomic (PIB, salarii - mici) România ar trebui să aibă, alături de Bulgaria, cele mai mici tarife de terminare în rețele mobile din UE, dar nu are! Iar din 2014 tarifele nu au mai fost reduse! Astfel, micii operatori încă mai subvenționează marii operatori de comunicații mobile prin marile tarife de terminare în rețelele mobile! Nici cu operatorii de rețele mobile virtuale nu stăm prea bine, marii operatori de comunicații mobile reușind să blocheze accesul acestor noi competitori.

 

Au trecut, deci, aproape 14 luni de când Marius Cătălin Marinescu își termina primul mandat de președinte al ANCOM și de când autoritatea nu are un președinte numit, ci unul interimar. De atunci s-au schimbat președintele țării și primul ministru, atât vechii cât și noii demnitari uitând de interimatul de la ANCOM.

Cum provizoratul nu duce la performanță, mai ales dacă durează mult, îi solicit domnului ministru al telecomunicațiilor Marius Bostan să-i amintească domnului prim ministru Dacian Cioloș că avem o problemă la ANCOM cu un interimat îndelungat și să facă o propunere.

Domnului prim ministru îi amintesc de interimatul mult prea lung al președintelui ANCOM și de datoria de a-i propune domnului președinte Klaus Iohannis un nou președinte. 
În fine, îi amintesc și domnului președinte al României, Klaus Iohannis, de situația de la ANCOM, care nu are un președinte numit de mult prea multă vreme.

Pe lângă nevoia urgentă a numirii unui președinte al ANCOM este și un moment propice schimbării - guvernul tehnocrat și lipsa unor presiuni politice ar putea permite numirea unui tehnocrat, unui profesionist neînrolat în niciun partid politic. Este, deci, momentul propice începutului ”depolitizării”, lansării unei noi tradiții în numirea conducerii ANCOM pe baza unui concurs de competențe. Dat fiind puternicul impact al comunicaţiilor electronice asupra economiei naţionale (digitalizarea economiei cerută de Comisia Europeană!), preşedintele ANCOM ar trebui ales în urma unui concurs de competenţe, în care fiecare candidat să-şi prezinte public strategia. Câteva idei pentru mandat viitorului președinte ANCOM se pot găsi la

Un candidat foarte valoros pentru această funcție este chiar Marius Cătălin Marinescu, actualul președinte ANCOM - bun profesionist și manager, devenit tehnocrat în cei peste șapte ani la conducerea ANCOM, legea permițându-i două mandate, iar prestația din primul mandat și neutralitatea politică îl recomandă. În cazul particular al ANCOM 2016, adică al unui prim mandat bun realizat de Marius Cătălin Marinescu, acesta ar putea fi desemnat direct, fără concurs, președinte ANCOM, desigur după prezentarea și agrearea strategiei.
 
Rezolvarea ar fi una ”pas cu pas”. Candidații își vor prezenta public strategia pe termen lung (2016-2022) pentru ANCOM și viziunea asupra comunicațiilor electronice românești. După dezbatere și agreare (atenție - examinatorii ar trebui să fie in stare să înțeleagă despre ce este vorba!), domnul ministru Marius Bostan ar putea propune noul președinte ANCOM domnului prim ministru, Dacian Cioloș, urmând ca acesta să înainteze propunerea, spre validare, domnului președinte Klaus Iohannis.

Domnul prim ministru ar avea ocazia să arate că este într-adevăr un prim ministru tehnocrat propunând un profesionist, un tehnocrat la conducerea ANCOM.
                
ANCOM merită un președinte profesionist, neînregimentat politic, iar telecomunicațiile noastre și ”România lucrului bine făcut” merită o autoritate autoritară și cu prestanță așa cum a fost în ultimii șapte ani.
    



3 comentarii:

  1. Marius Cătălin Marinescu,...... neutralitatea politică îl recomandă ??????...Taci tu.....

    RăspundețiȘtergere
  2. Ziua buna,
    Reamintesc că după numirea in funcția de președinte ANCOM, Cătălin Marinescu a demisionat din partidul care l-a susținut. Aceasta se întâmpla acum 7 ani și 2 luni, timp suficient pentru a deveni tehnocrat, adică un specialist echidistant față de partidele politice.
    O zi buna

    RăspundețiȘtergere
  3. Am inteles ! Lipesc afise, dau din coate, mai donez ceva bani la partid - vezi cv-ul lui Marinescu, dupa care sunt pus intr-o functie si dupa 7 anisi 2 luni devin tehnocrat ! Frumos....

    RăspundețiȘtergere