Amânarea licitației 5G, eșec al guvernanților
Ce era de așteptat s-a întâmplat! Joi 31 oct 2019, ANCOM
anunța amânarea licitației 5G pentru prima parte a anului viitor. Amânarea era
previzibilă și necesară pentru că, așa cum am spus de mai multe ori, România nu
era și încă nu este pregătită pentru introducerea tehnologiei 5G, singurul pregătit
fiind guvernul - să încaseze banii, nevoia de finanțe la buget fiind mare.
Motivele invocate de ANCOM au fost:
1. lipsa setului de instrumente privind cerințele de securitate a rețelelor,
2. necesitatea implementarii
memorandumului semnat de către Guvernele Romaniei si SUA,
3. necesitatea ca guvernul sa
aprobe taxele de licenta si calendarul de achitare a acestora.
Era normal ca printre condițiile din caietul de sarcini
să se găsească cele referitoare la securitatea
rețelelor, care din păcate nu se regăsesc nici în strategia 5G prezentată
de MCSI la finele lunii iunie 2019 (aici găsim doar câteva generalități. Se
speră că până la finele acestui an, Comisia Europeana, in
colaborare cu ENISA, va publica un set de instrumente privind cerintele de
securitate a retelelor, de care ANCOM isi doreste sa tina cont in cadrul
elaborarii caietului de sarcini pentru licitatia 5G. Securitatea
rețelelor 5G este o problemă pentru toate țările care doresc implementarea
tehnologiei 5G și nu doar a României. În aceste condiții sunt multe țări
au organizat totuși licitații 5G. Sunt țări (Anglia, ..) care și-au elaborat propriile
norme de securitate...
O problema delicată este implementarea memorandumului semnat de
catre Guvernele Romaniei si SUA, care nu depinde deloc de ANCOM ci doar de guvernanți. Care guvernați
s-au codit să o facă motivele putând fi apropiate și de cerințele de securitate
(pct. 1) pe care România încă nu le-a elaborat. Însă nu cred ca implementarea
nu s-a făcut doar din considerente tehnice (problemă delicată!) ci mai degrabă
din considerente politice - președintele
țării agrease memorandumul și deci nu trebuia implementat, sacrificându-se astfel
licitația 5G.
În fine, aprobarea de către
guvern a taxelor de licență (prețurile de pornire) și calendarul de
achitare a texelor era un lucru simplu de făcut dacă acesta dorea să o
facă și care deasemenea nu a depins de ANCOM. Dar nu s-a dorit sacrificându-se astfel licitația 5G.
La acestea ar mai trebui
adăugate și alți factori care ar fi împiedicat implementarea tehnolgiei 5G
chiar dacă licitația 5G avea loc în acest an - ghișeul unic pentru autorizarea
infrastructurilor, stimularea adoptării serviciilor
oferite de tehnologia 5G, etc. https://nicolaeoaca.blogspot.com/search?updated-max=2019-05-22T21:41:00%2B03:00&max-results=7&start=12&by-date=false
România nu este pregătită pentru tehnologia 5G, fapt
semnalat în mai multe rânduri.
Amânarea este un eșec al guvernanților, care au vâzut în
telecomunicații doar o sursă de bani pentru găurile negre ale economiei noastre
și nu un motor de dezvoltare economică. Catastrofala OUG 114/2018 a fost un
factor determinant în acest eșec: șase luni pierdute, discuții, represalii
contra unor operatori care au modicat tarifele, pierderea încrederii
operatorilor în actul de guvernare, în predictibilitatea legislativă. Este rezultatul
imixtiunii grosolane a unor ”contabili” din sau de pe lângă guvern în probleme pe care nu le înțelegeau, imixtiune
din păcate tolerată de executiv.
Cei care au eșuat pleacă (prin moțiune de cenzură), iar
cei care vin (dacă vor veni) au pornit deja cu stângul - au eliminat din componența
guvernului ministerul ”telecomunicațiilor” astfel că avem șansa unei noi
amânări a licitației 5G (partea a doua a anului 2020?) de vreme ce la masa guvernului nu se va găsi ministrul
telecomunicațiilor care să propună și să susțină demersurile necesare
rezolvării URGENTE a problemelor enumerate
mai sus.
Am avea totuși o șansă - guvernul propus să nu fie validat de
parlament permițând astfel repararea greșelii prin introducerea ministerului ”telecomunicațiilor”
în noua structură a guvernului ce va fi propusă apoi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu