În atenția
Consiliului Concurenței,
Nu permiteți
vânzarea fostului Cosmote Romania
către Orange,
RCS&RDS sau Vodafone!!!
În ultimele
luni au tot apărut știri despre posibila vânzare a operațiunilor deținute de
OTE în România: fostul RomTelecom, în care OTE deține 54,01%, fostul Cosmote
România în care Cosmote Grecia deține 70%. Dacă la început știrile erau la
modul general (se vorbea despre vânzare) în ultimele zile acestea au început a
deveni tot mai detaliate - pentru accelerarea procesului de vânzare se vor vinde
separat fostele RomTelecom și Cosmote Romania. Și au fost nominalizați chiar și
potențialii cumpărători - Orange, RCS&RDS, fonduri de investiții din Rusia,
...
De ce m-am
temut se pare că nu am scăpat - ”vânzarea pe bucăți a operatorului Telekom”!
Vânzarea întregii afaceri (comunicații la punct fix și la
punct mobil) nu ar fi o problemă. S-ar schimba doar structura acționariatului,
rămânând tot patru operatori de comunicații mobile. Foarte, foarte periculoasă
este ”vânzarea pe bucăți” - afacerea de comunicații mobile (fostul Cosmote
Romania) unui operator de comunicații mobile din România și afacerea de
comunicații fixe (fostul RomTelecom) altui operator, tot din România. O astfel
de vânzare ar duce la dispariția de pe piață a unui operator de comunicații
mobile, rămânând doar TREI: Orange, Vodafone și RCS&RDS și poate a unui
operator de comunicații la punct fix - ar rămâne RCS&RDS, UPC (care va fi
absorbit de Vodafone), DCS, eventual cumpărătorul și operatori mici, locali.
S-ar crea o concentrare puternică pe piață, mai ales la comunicații mobile, care va afecta puternic românii prin cresterea puternică a preturilor. Cu efecte ireversibile! După achiziție și fuziune, ar putea urma, pe termen
mediu, creșteri serioase (două cifre) ale tarifelor cu amănuntul pentru
serviciile de telecomunicații, mai ales la punct mobil.
In tările vest europene
sunt minim trei operatori. De regulă patru. Sunt țări care au pornit cu trei operatori de telefonie mobilă și unde
foarte greu a intrat al patrulea. Franta, dupa lupte seculare care au durat mai bine de 10 ani, are patru
operatori, prin intrarea Iliad, intrare dificilă
din cauza opoziției operatorilor existenți. La mijlocul
anului 2004, Franţa avea una dintre cele mai mici densităţi ale telefoniei
mobile din vestul Europei, 70%, o piaţă cu trei operatori: Orange (cca ½ din
utilizatori), SFR (cca 1/3 din utilizatori) şi Bouygues. Conform Financial Times din 14 iulie 2004, piaţa franceză era într-un
“echilibru stabil, dacă nu chiar un cartel”. Astfel, autoritatea de
reglementări din Franţa a amendat cei trei operatori cu peste €600 milioane pentru dominare colectivă și a demarat
preparativele pentru introducerea operatorilor de rețele mobile virtuale. Problema competiției s-a rezolvat însă mai târziu, numai după
intrarea Iliad, un fel de RCS&RDS francez!
Germania a avut 6
operatori după licitația 3G din anul 2000, acum au ramas doar patru. Patru sunt
si in Anglia, deși în anul 2000 s-au acordat cinci licențe 3G.
Patru este cifra minima
pentru o competiție decenta (indexul Herfidhal Hirschman ar cere șase operatori!)
și nu ar trebui sa renuntam la ea, deși unii operatori din Europa doresc
concentrarea pietei. Sa ne aminitm ce a insemnat pentru competiția din Romania
intrarea celui de al patrulea operator, RCS&RDS, dupa acordarea licenței 3G
în anul 2006, cum au evoluat tarifele, calitatea serviciilor.
De regulă în cazul unor achiziții și fuziuni între mari
companii se cere acordul statului în care opereaza entitatea achiziționată, sau
chiar al Comisiei Europene, cum este cazul achiziției a unor active Liberty din
Europa de catre Vodafone. Fără aceste acorduri achiziția și fuziunea ulterioară
nu pot avea loc. Uneori aprobările de achiziții, în cadrul unor active mai
complexe, se pot face numai cu anumite condiții (vânzarea unor active, în cazul
suprapunerilor de activități, etc.) pentru prezervarea competiției.
În cazul nostru, cumpărătorul va trebui să ceară aprobare
de la autoritățile competente - Consiliul Concurenței, ANCOM, guvern, aprobare
care să asigure că nu se vor produce perturbări competiționale prin concentarea
în cauză. În cazul în care prin tranzacție ar dispărea un operator poate ar fi
nevoie și de intervenția Comisiei Europene.
În afară de aceste avize, dat fiind specificitatea
cazului - prezența în acționariat a statului român, ar fi bine ca cel care vinde
sau cumpără să discute, înainte de achiziție, cu acționarul român, pentru a
preveni ostilitatea. Acordul statului român este util pentru funcționarea
viitoare.
Ce ar trebui făcut ? Consiliul Concurenței
(autoritatea care monitorizează competiția), ANCOM (autoritatea care
monitorizează telecomunicațiile), guvernul (administrator în numele statului al
unor active de telecomunicații) - statul român (proprietar al unor active de
telecomunicații) - ar trebui să nu fie de acord cu vânzarea fostelor Cosmote
România și RomTelecom unor operatori din România, pentru prezervarea
competiției pe piața noastră și apărarea intereselor românilor consumatori de
servicii de telecomunicații.
Domnule
președinte Bogdan Chirițoiu, sper ca autoritatea de concurență să înțeleagă
alterarea puternică a competiției prin achiziția fostului Cosmote Romania de
către un operator de comunicații mobile din România și să nu avizeze o astfel
de tranzacție. Situația de astazi este diferită de cea din anul 2009, achiziția
Telemobil de către Cosmote Romania.
Doamnă
prim-ministru Viorica Dăncilă, sper ca guvernul actual să nu intre în istorie
ca cel care a asistat impasibil la dispariția unui operator de telecomunicații,
contribuind ireversibil la slăbirea compețiției și la creșterea tarifelor, în
detrimentul românilor consumatori de servicii de telecomunicații.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu