Accesul de bandă largă în obligația de serviciu universal!
In 23 martie 2016, Departamentul
pentru Cultură, Media și Sport din Marea Britanie lansa o consultare
publică
cu scopul de a-i da Secretariatului
de Stat puterea explicită de a introduce accesul de bandă largă în obligația de
Serviciu Universal și cerând în același timp autorității de reglementare, Ofcom,
să revizuescă obligația de Serviciu Universal pentru a se asigura că în viitor
va continua să reflecte nevoile de conectivitate.
Consultarea explică raționamentul
guvernului pentru introducerea accesului de bandă largă în serviciul universal,
măsurile care se propun a fi introduse în legislație și foaia de parcurs pentru
realizarea acestui proiect.
Acest demers urma anunțului
premierul britanic David Cameron din noiembrie 2015 referitor la faptul că Guvernul
intenționează să introducă accesul de bandă largă în serviciu universal pentru
a oferi oamenilor dreptul de a solicita o conexiune în bandă largă la prețuri
accesibile, la o viteză minimă, de la un furnizor desemnat, la un cost
rezonabil .
Pe lângă legislația primară care să
permită introducerea unui serviciu universal de bandă largă, va fi afectată și legislația
secundară pentru a stabili domeniul de aplicare, inclusiv cerințe și îndrumări
pentru definirea serviciului universal specific, pe care Ofcom ar fi
responsabil de punere în aplicare.
DCMS nu propune să specifice o
viteză minimă, calitate și alte criterii detaliate în legislația primară, ci în
legislația secundară, care poate fi mai ușor revizuită și prin urmare pare mai
adecvată pentru a specifica nivelul minim al serviciului. Viteza minimă inițială pentru serviciul universal se propune a fi de 10 Mbps, valoare ce satisfce nevoile digitale ale unei
gospodării tipice. Viteza urmează a fi
crescută ulterior. Ofcom susține această abordare.
.
Consultarea publică se va desfășura
până 18 aprilie 2016, DCMS căutând puncte de vedere din industria
comunicațiilor electronice și ale clienților rezidențiali și afaceri.
În anul 2016, conform https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/desi,
Marea Britanie era a șasea din punctul de vedere al conectivității cu un index
de 0,72, față de 0,7 și locul 4 în anul 2015. România avea în 2016 un index
pentru conectivitate de aproximativ 0,5.
Într-o țară cu o bună penetrare a Internetului,
evoluția conectivității din ultima vreme pare a fi fost îngrijorătoare pentru
guvernanți, creștere mai mică decât alte țări de frunte din UE, de vreme ce primul
ministru britanic a intervenit public, dovedind că înțelege rolul de motor al dezvoltării
economice pe care îl are accesul de bandă largă.
România
În România avem o situație
paradoxală - viteze foarte mari de acces și utilizare redusă a Internetului,
explicabilă prin faptul că circa 46% din populație locuiește în mediul rural. Astfel,
România este una dintre ultimele țări din UE (penultima în anul 2015, conform
CE) în privința utilizării Internetului. Cum nu viteza foarte mare crește PIBul,
ci penetrarea, utilizarea Internetului de cât mai mulți locuitori pentru a
dezvolta afaceri (creșterea utilizării Internetului cu 10% duce la creșterea PIBului
cu 1,5%) avem încă o explicație a dezvoltării noastre economice. Introducerea accesului
de bandă largă în sfera serviciului universal însoțită de măsuri pentru creșterea
adopției ar putea accelera utilizarea Internetului pentru dezvoltarea
afacerilor locale, premiză pentru creștere economică.
ANCOM are datoria administrării
serviciului universal, care pare a nu se mai exercita din 2009, de când a fost abrogată vechea
strategie care consta în construirea de
telecentre dotate cu telefon, internet cu viteză mică, fax, PC în localităţile
fără acces la reţelele de telecomunicaţii, până atunci fiind instalate
633 telecentre cu costuri de €7 milioane. Noua strategie prevede acces la
serviciul universal numai la cerere. Astăzi în sfera servicului universal intră, printre altele, accesul la un post telefonic și la Internet de
mică viteză, iar introducerea accesului de bandă largă în sfera serviciului
universal ar implica costuri suplimentare care ar trebui decontate furnizorilor
de serviciu universal, costuri care ar urma să fie suportate de către operatorii
de comunicații electronice și de aici entuzismul acestora din urmă de a mai
plăti o taxă în plus într-o piață românească cu destule taxe (taxa pe stâlp,
care încă nu a fost eliminată) și care pare a începe să-și revină după o lungă
recesiune începută în anul 2009.
Ce ar trebui să se întâmple în
România? Primul ministru să declare că vrea introducerea accesului de mare
viteză în obiectul serviciului universal, precum premierul David Cameron din
Marea Britanie? Greu de crezut în an electoral și într-un mandat cu durată
foarte limitată. Primul ministru ar putea înțelege rolul de motor al
dezvoltării unei economii moderne al accesului de mare viteză, însă preocupările
acestuia par mai degrabă legate de o echilibristică de supraviețuire pe fondul
unor măsuri reformatoare dar nu și pentru comunicații electronice. Și nici partidele politice
nu ar putea fi prea doritoare să ofere românilor acces la Interent în an electoral .... Să declare ministrul
comunicațiilor că solicită introducerea accesului de mare viteză în obiectul
serviciului universal, ca în Marea Britanie? Deasemenea, greu de crezut într-un
mandat cu durată foarte limitată, fără presiuni politice deosebite însă, în
care se administrează activitatea de zi cu zi fără inițiative cu impact asupra
viitorului comunicațiilor electronice și al economiei naționale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu