miercuri, 18 noiembrie 2020

 

În atenția Președintelui României, Klaus Iohannis!

 

Cumpărarea Telekom de către statul român,

singura soluție pentru păstrarea competitivității pieței!

-        

Luni 9 noiembrie 2020, mai multe comunicate ale companiilor OTE și Orange anunțau un acord prin care Orange România achiziționa pachetului majoritar de 54,01% din acțiunile Telekom Romania Communications, fostul RomTelecom. Orange ar plăti un preț de achiziție total de 268 milioane, tranzacția evaluând fostul RomTelecom la €497 milioane. Reamintim că fostul RomTelecom este deținută de OTE Grecia, 54,01% și statul roman, 45,99%.

 

1. Condițiile tranzacției

Comunicatul Orange România din 9 nov 2020, care anunța că operatorul a semnat acordul pentru achiziția pachetului de 54% din acțiunile Telekom Romania Communications prevede:

- tranzacția cuprinde participațiile de 54% deținute de OTE și abonații serviciilor convergente fix-mobil

- valoarea economică a companiei: €497 milioane, reprezentând 100% din capitalul Telekom Romania Communications și incluzând baza de clienți convergenți fix-mobil. Aceasta corespunde unui preț de achiziție pentru Orange de 268 milioane, considerându-se și ajustările ce au loc de regulă la finalizarea tranzacției.

- Fostul RomTelecom este al doilea cel mai mare jucător de pe piața de servicii fixe de telecomunicații din România, cu o cifră de afaceri de €622 milioane în 2019. Prin rețeaua pe care o deține oferă servicii de telefonie fixă, internet și televiziune pentru 5 milioane de clienți, în timp ce 90.000 km de rețea de fibră optică conectează aproximativ 3 milioane de gospodării. De asemenea, ofera servicii convergente fix-mobil pentru aproximativ 881.000 de clienți, la 30 iunie 2020, ca urmare a unui contract de găzduire operator rețea mobilă virtuală cu Telekom Romania Mobile. Acești clienți vor migra către rețeaua mobilă Orange România după finalizarea tranzacției. Procesul pare a fi început deja!

- Orange România a raportat o cifră de afaceri de €1,1 miliarde în 2019 și este operatorul mobil #1 în România.

- Grație achiziției, Orange va accelera strategia sa de dezvoltare a serviciilor convergente, care, prin integrarea rețelei fixe RomTelecom va consolida  infrastructura sa convergentă de comunicații, ce va deservi piețele B2C, B2B și IT&C. Tranzacția va genera sinergii semnificative, ce vor rezulta din vânzarea combinată a serviciilor către clienții existenți, cât și din optimizări la nivelul rețelei, inclusiv economii de scară. 

- Încheierea tranzacției este supusă unor condiții precedente uzuale, în particular aprobarea tranzacției de către Comisia Europeană și de către alte autorități competente, și este așteptată să se finalizeze în a doua jumătate a anului 2021. Până la aprobarea și finalizarea tranzacției, ambele companii vor continua să funcționeze independent

Să remarcăm în obiectul tranzacției preluarea a 881.000 clienți cu abonamente la servicii fixe și mobile, cei mai valoroși clienți prin faptul că pe același contract sunt mai multe servicii la punct fix și mobil și care vor dispărea de la fostul Cosmote, scăzându-i mult valoarea - circa 25%. Aceștia sunt mult mai valoroși pentru că sunt pe bază de abonament, având pe contract mai multe servicii (economie de scop) și pentru că astfel de clienți mai greu renunța la contract dacă nu îi place unul dintre servicii (retenție).

În comunicațul operatorului OTE se spune că OTE își păstrează statutul de acționar majoritar al Telekom Romania Mobile Communications S.A., probabil până la vânzarea acestuia, probabil, către RCS&RDS. OTE deține 70% din fostul Cosmote RO, iar RomTelecom 30%.

 

2. Valoarea fostului operator RomTelecom

După un lung proces de privatizare declanşat la începutul anului 1997, la 30 decembrie 1998 OTE din Grecia plătea US$675m pentru 35% din acţiunile RomTelecom şi 16% din drepturile de vot. Tranzacţia evalua RomTelecom la US$1,93 miliarde sau US$540/abonat, în timp ce privatizarea operatorilor naţionali din Ungaria în 1993 sau Cehia, în 1995, a condus la valori de circa US$2.400/abonat.

A doua etapă a privatizarii RomTelecom se finaliza la 3 martie 2003 când OTE vira US$30,99 milioane pentru 3,12% din acţiunile RomTelecom. Tranzacţia, evaluată la US$274 milioane, consemna poziţia de acţionar majoritar a operatorului OTE al cărui pachet creștea la 54.01% şi a constat dintr-o mărire de capital în valoare de US$243 milioane subscrisă în totalitate de OTE şi achiziţionarea pachetului de 3,12%. În cursul tranzacţiei, a fost acceptată evaluarea RomTelecom la US$750 milioane, sau US$175/abonat înainte de mărirea de capital.

A treia etapă poate consta în vânzarea pachetului de 54,01% deținut de OTE către Orange Romania sau către statul român pentru 268 milioane, tranzacție care ar evalua fostul RomTelecom la €497 milioane, adica US$590 milioane sau US$120/serviciu vândut (UGV).

Sursă: operatorul

 

Să menționăm că serviciile oferite erau telefonia fixă în anii 1998 (3,6 milioane linii) și 2003 (4,3 milioane) pentru ca în anul 2020 la telefonia fixă (numai 1,15 milioane linii) avea să se adauge Internet (0,96 milioane), recepție programe TV (1,26 milioane) și 0,88 milioane utilizatori servicii convergente, totalul anunțat prin comunicat fiind de 5 milioane UGV.

De ce a scăzut continuu valoarea fostului operator RomTelecom? În primul rând operatorul a insistat prea mult pe serviciul clasic de telefonie fixă, puternic substituit de telefonia mobilă. Având o rețea națională din cupru bine dezvoltată operatorul a întârziat trecerea la fibră optică, încercând tehnologii DSL. Apoi, furnizarea de servicii la punct fix cere investiții mai mari, iar rețeaua de fibră optică a conectat doar o mică parte a locuințelor din România - 3 milioane, față de cca 7 milioane RCS&RDS sau cca 4 milioane UPC/Vodafone. Uneori au mai fost si probleme cu finanțarea invesțiilor. RomTelecom a avut în timp multi angajati (chiar peste 50.000) și o cultura sindicalistă. Toate acestea s-au tradus printr-un număr scăzut de servicii vândute.

Valoarea companiei RomTelecom rezultată în urma tranzacției cu Orange este mica, astfel că achiziția operatorului RomTelecom este acesibilă statului român, care are preempțiune în caz de vânzare.

 

3. Impactul tranzacției - concentrare puternică și ireversibilă a pieței  

Vânzarea întregii afaceri Telekom România (comunicații la punct fix și la punct mobil) unui singur cumpărător, altul decât operatorii prezenți pe piața nostră, nu ar fi o problemă. S-ar schimba doar structura acționariatului, rămânând tot patru operatori de comunicații. Conform https://nicolaeoaca.blogspot.com/ din 9 nov 2020, foarte periculoasă este ”vânzarea pe bucăți” - afacerea de comunicații fixe, RomTelecom, către Orange România și afacerea de comunicații mobile, Cosmote Romania, unui operator de comunicații mobile din România: RCS&RDS, de exemplu. O astfel de vânzare ar duce la dispariția de pe piață a unui operator de comunicații, rămânând doar TREI: Orange, Vodafone și RCS&RDS.

S-ar crea o concentrare puternică pe piața ”telecomunicațiilor”, care va afecta puternic românii prin cresterea puternică a prețurilor. Cu efecte ireversibile! După achiziție și fuziune prin absorbție, ar putea urma, pe termen mediu (doi, trei ani), creșteri serioase (două cifre) ale tarifelor cu amănuntul pentru serviciile de telecomunicații la punct fix și mobil, care dacă nu vor fi însoțite de creșteri la fel de serioase ale salariilor vor afecta societatea românească consumatoare de servicii de telecomunicații. Aceste creșteri vor alimenta inflația.

 

4. Un scenariu pe termen lung - Orange România poziție dominantă! Va fi de acord Consiliul Concurenței?

Să presupunem, prin absurd, că preluarea fostului RomTelecom de către Orange România se va aproba, totuși, anul viitor și că cele două companii vor fuziona prin absorbția RomTelecom în 2022. Similar, să mai presupunem că după aprobarea achiziției RomTelecom de către Orange, se va anunța un acord și pentru achiziția fostului Cosmote de către RCS&RDS și că acesta va fi aprobat în anul 2022, după care ar urma fuziunea prin absorbție în 2023. Să mai amintim de achiziția UPC de către Vodafone urmată de fuziunea prin absorbție, dar și de achiziția DCS (AKTA) de către RCS&RDS și absorbția acesteia.

Cum ar arăta piața românească de telecomunicații în următorii ani, după aceste foarte multe fuziuni prin absorbție?

Vor rămâne doar trei mari operatori Orange, RCS&RDS și Vodafone care vor oferi întregul pachet de servicii - comunicații la punct fix și mobil și care vor achiziționa operatorii rămași (mai ales RCS&RDS), astfel că pe termen lung doar aceștia trei vor oferi servicii. Orange, după achiziția RomTelecom, ar ajunge la o cotă de piață după venituri de circa 45%, care însemnă o poziție dominantă. Vodafone, dupa înglobarea UPC, va junge la o cotă de piață de peste 24%, iar RCS&RDS la o cotă de piață de 31%. Indexul Herfidhal Hirschman urcă la aproape 3600, departe de valoarea 1800 pentru o piață competitivă.

În primul an de la ultima fuziune prin absorbție, 2023, este de presupus că nu se vor modifica tarifele serviciilor (posibile clauze impuse de autorități la autorizarea achizițiilor), dar din anul doi sau trei acestea vor începe să crească - 5% de exemplu. În anul următor acestei prime creșteri este de prespus că tarifele vor fi cu 10% mai mari decât în anul ultimei achiziții, iar apoi creșterea va fi mai mică. (Să ne amintim de Franța anului 2004,   https://nicolaeoaca.blogspot.com/ din 9 nov 2020.)

Sursă: Ministerul Finanțelor, autorul 

Care ar fi impactul asupra economiei naționale? La venituri anunțate de ANCOM de circa 3,5 miliarde pentru anul 2019 și o creștere a tarifelor cu 10%, ar rezulta 350 milioane costuri în plus pe an pe care trebuie să le suporte mereu economia României. (Pentru simplificare am presupus păstrarea veniturile la nivelul anului 2019).

În mod normal autoritățile de resort, ANCOM, Consiliul Concurenței, noul ministru al telecomunicațiilor și Comisia Europeană nu vor fi de acord cu o astfel de înrăutățire a competiției în telecomunicațiile din România și nu vor aproba achiziția. În plus, este posibil ca ceilalți operatori, afectați de poziția dominantă a noii entități să conteste tranzacția așa cum se întâmplă în Japonia. https://www.totaltele.com/507831/Rival-firms-rally-to-challenge-NTTs-40bn-buyout-of-DoCoMo. Nu vor fi 23, dar pot fi totuși câțiva: Vodafone, ... 

 

5. Singura soluție - cumpărarea RomTelekom de către statul român!

Valoarea de piață scăzută a operatorului RomTelecom €497 milioane, care conduce la un preț de €268 milioane pentru pachetul de 54,01%, ar trebui să determine guvernul român să cumpere restul de acțiuni pe care nu le deține. Deasemenea și fostul Cosmote are o valoare mică, circa 300 milioane dacă pierde 881.000 clienți, și ar putea fi achiziționat ulterior la o valoare de circa 200 milioane, RomTelecom deținând 30% din Cosmote. Statul român ar putea achiziționa Telekom România pentru circa 500 milioane!

Ce ar trebui să facă guvernul României? Să cumpere operatorul și să-l revândă mai tâziu! Pe bursă sau unui investitor.

O primă problemă ar fi banii - de unde bani pentru achiziție, investiții, de vreme ce guvernul nu are bani pentru cheltuielile planificate? Dar, se poate rezolva: băncile dau bani pentru planuri de afaceri lucrative. Sau, emisiunile de titluri de stat cu termen mediu (2-4 ani), care se pare că au mare căutare. Sau, banii care se vor obține din licitația 5G! 

O a doua problemă, mult mai dificilă: ar fi în stare guvernul român să administreze operatorul național și să-l facă profitabil, interesant? Să reușească unde nu a reușit Deutsche Telekom? Experiența de până acum (guvernanții au trimis în consiliul de administrație Telekom Romania clientelă politică, fără expertiza specifică) mă face să fiu sceptic. Oportunitatea există, dar o va folosi guvernul? 

Cu o schimbare de abordare se poate totuși rezolva problema:

- se păstrează actuala echipa executivă,

- se va selecta (firme de head hunting un consiliu de administrație format din profesioniști (economișiti, finanțiști, ”telecomunicaționiști” de la firme de consultanță, bănci și fonduri de investiții, operatori, etc.) cu rolul de a administra și pregăti operatorul pentru listarea la bursă. Niciun ”expert” de partid!

Costul total al achiziției Telekom ar fi de circa 500 milioane, bani care pot fi ”recuperați” prin păstrarea costurilor cu serviciile de telecomunicații timp de doar doi ani: 2x350 milioane = 700 milioane economii pe care le-ar face societatea noastră. Mai mult, prin listarea la bursă după circa doi, trei ani (sau vânzare parțială către o companie) o parte din banii imprumutați pot fi recuperați,

Întrebarea care se pune: ar fi în stare noul guvern să întreprindă acest demers în anul 2021? Ținând seama de intervenția brutală de anul acesta cu ”legea 5G”, cred că da. O altă întrebare ar fi - ar putea noii guvernanții să întreprindă cu succes acest demers al administrări profesioniste (renunțarea la clientela politică în favoarea profesioniștilor) și apoi a listării la bursă sau vânzării? Aici răspunsul este mai greu de dat, tentația fiind mare.

Este de datoria viitorulului ministru al telecomunicațiilor să convingă guvernul și să întreprindă toate aceste demersuri și astfel să salveze viitorul telecomunicațiilor românești și al economiei românești. Va fi un proces mult mai complicat decât vânzarea, care ni se propune de către persoane care nu înțeleg nici telecomunicațiile și nici consecințele nefaste ale acțiunilor lor asupra telecomunicațiilor și României.

 

Achiziția Telekom de către statul român este singura șansă a României să păstreze o piață a telecomunicațiilor competitivă, dar pentru aceasta ar trebui un guvern, cu un minister al telecomunicațiilor, care, în primul rând, să înțeleagă rolul telecomunicațiilor în economia viitorului și apoi să renunțe la practicile de până acum numind competenți în administrarea companiilor de stat.

luni, 9 noiembrie 2020

 

În atenția președintelui României, Klaus Iohannis

 

Aprobarea vânzării RomTelecom

-      greșeala fatală a guvernului Orban!

 

Joi 5 Nov 2020 se anunța iminenta achiziție a fostului operator național RomTelecom de către Orange Romania, într-o tranzacție estimată la 500 milioane https://www.zf.ro/business-hi-tech/ce-castiga-orange-prin-achizitia-romtelecom-intr-o-tranzactie-de-500-19734338. Se mai spunea că statul român, care era acţionar minoritar al Telekom România, va rămâne acţionar minoritar şi în cadrul noii entităţi, alături de Orange, fără a se da detalii despre noua entitate, despre structura acționariatului.

Potrivit HotNews.ro

https://economie.hotnews.ro/stiri-telecom-24399489-exclusiv-ministrul-lucian-bode-achizitia-telekom-orange-negocieri-avansate-OTE-statul-roman-actionar-viitoarea-entitate.htm 

preocuparea de căpătâi a domnului ministru al transporturilor Lucian Bode a fost vânzarea participațiilor statului din Telekom Romania  (nu cred că la altceva s-ar putea pricepe! Cel puțin așa ar rezulta din CV.). Deh, nevoia de bani a guvernului și, mai ales, lipsa specialiștilor în telecomunicații, care să-i explice efectele ”succesului demersului nostru …”.

"După cum v-am spus cu alte ocazii, gestionarea participației statului la Telekom Romnia a fost una dintre prioritățile mele. ... Vă asigur că negocierile au avansat foarte mult și într-o direcție pozitivă pentru statul român. În niciun moment nu ne-am pus problema să înstrăinăm participația minoritară în Telekom România. Vă asigur că am depus eforturi consistente și statul va rămâne în viitoarea entitate și, mai mult decât atât, va avea un cuvânt foarte important de spus (probabil bonjour !, după experiența ultimilor ani.). Sunt foarte încrezător în succesul demersului nostru, …", declara pentru HotNews.ro Lucian Bode, ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor.

 

Și se pare că a reușit în demersul dispariției operatorului Telekom! Tranzacția va duce la dispariția operatorului național, fapt unic în telecomunicațiile europene, achiziția fostului RomTelecom de către Orange Romania va fi urmată de fuziunea prin absorbție. În felul acesta va dispărea fostul operator național RomTelecom, România fiind poate singura țară din Europa care ar face acest lucru, în marea majoritate, dacă nu chiar în toate țările, operatorul național existând, în unele statul deținând un pachet minoritar important. Ar putea urma achiziția fostului Cosmote Romania de către un operator existent pe piață, RCS&RDS de exemplu, urmată tot de absorție, astfel că din fostul Telekom nu va mai rămâne nimic, crescând puternic concentrarea pieței, doar TREI operatori și astfel domnul ministru poate spune ca a reușit în demersul de a face dispărut operatorul Telekom, de a concentra piața.

 

Care ar fi problemele și riscurile asociate vânzării Telekom Romania?

1. Concentrare puternică și ireversibilă a pieței

Vânzarea întregii afaceri Telekom România (comunicații la punct fix și la punct mobil) unui singur cumpărător, altul decât operatorii prezenți pe piața nostră, nu ar fi o problemă. S-ar schimba doar structura acționariatului, rămânând tot patru operatori de comunicații. Conform https://nicolaeoaca.blogspot.com/ din 4 dec 2019, foarte, foarte periculoasă este ”vânzarea pe bucăți” - afacerea de comunicații fixe, RomTelecom, către Orange România și afacerea de comunicații mobile, Cosmote Romania, unui operator de comunicații mobile din România: RCS&RDS, de exemplu. O astfel de vânzare ar duce la dispariția de pe piață a unui operator de comunicații, rămânând doar TREI: Orange, Vodafone și RCS&RDS. 

S-ar crea o concentrare puternică pe piața ”telecomunicațiilor”, care va afecta puternic românii prin cresterea puternică a prețurilor. Cu efecte ireversibile! După achiziție și fuziune prin absorbție, ar putea urma, pe termen mediu (doi, trei ani), creșteri serioase (două cifre) ale tarifelor cu amănuntul pentru serviciile de telecomunicații la punct fix și mobil, care dacă nu vor fi însoțite de creșteri la fel de serioase ale salariilor vor afecta societatea românească consumatoare de servicii de telecomunicații. Aceste creșteri vor alimenta inflația.

 

2. Patru operatori - cifra minimă pentru o competiție decentă

In tările vest europene sunt de regulă patru operatori. Sunt țări care au pornit cu trei operatori de telefonie mobilă și unde foarte greu a intrat al patrulea. Franța are patru operatori, prin intrarea Iliad, intrare târzie (2012) și dificilă din cauza opoziției operatorilor existenți. În anul 2004, Franţa avea una dintre cele mai mici densităţi ale telefoniei mobile din vestul Europei, 70%, o piaţă cu trei operatori: Orange (cca ½ din utilizatori), SFR (cca 1/3) şi Bouygues. Conform Financial Times din 14 iulie 2004, piaţa franceză era într-un “echilibru stabil, dacă nu chiar un cartel”, astfel că autoritatea de reglementări a amendat cei trei operatori cu peste €600 milioane pentru dominare colectivă și a demarat preparativele pentru introducerea operatorilor de rețele mobile virtuale. Problema competiției s-a rezolvat însă mai târziu, în anul 2012, numai după intrarea Iliad, un fel de RCS&RDS francez!

Germania a avut șase operatori după licitația 3G din anul 2000, acum au ramas doar patru. Patru sunt și in Anglia, deși în anul 2000 s-au acordat cinci licențe 3G.

Patru este o cifră minimă pentru o competiție oarecum decentă (indexul Herfidhal Hirschman cere șase operatori!) și nu ar trebui sa renuntam la ea, deși unii operatori din Europa doresc concentrarea pietei. Pentru a înțelege ce ar putea urma prin dispariția unui operator, să ne aminitm ce a insemnat pentru competiția din Romania intrarea celui de al patrulea operator, RCS&RDS, dupa acordarea licenței 3G în 2006: cum au evoluat tarifele, calitatea serviciilor.

Ce ar trebui făcut? Decizia asupra aprobării vânzării deținerilor OTE din România ar trebui luată NUMAI după ce se  PRIMEȘTE și OFERTA DE VÂNZARE a fostului COSMOTE ROMÂNIA. Și să se aprobe doar dacă se asigură existența în continuare a PATRU operatori de comunicații mobile în România. Ambele oferte ar trebui analizate împreună.

 

3. Dispariția operatorului național

Vânzarea ”pe bucăți” a operatorului Telekom Romania ar duce la dispariția operatorului național, fapt unic în telecomunicațiile europene. Achiziția fostului RomTelecom de către Orange Romania va fi urmată de absorbție, iar achiziția fostului Cosmote Romania de către un operator existent pe piață, RCS&RDS de exemplu, ar fi urmată tot de absorbție. În felul acesta ar dispărea fostul operator național RomTelecom, România fiind poate singura țară din Europa care ar face acest lucru, în marea majoritate, dacă nu chiar în toate țările, operatorul național existând, în unele statul deținând un pachet minoritar important.

 

4. Tentația vânzării deținerilor statului român

Situația financiară delicată prin care trece România (guvernul se împrumută aproape lunar pentru a face față plăților), poate tenta guvernul să vândă. Sau, poate că vânzătorii prezintă și ideia vânzării unei părți din pachetul deținut de statul român tocmai pentru a-i tenta cu banii obținuți din vânzare, știind cât de mare este nevoia de bani a guvenului. Ieșirea completă a statului din structura acționariatului ar fi un caz aproape singular în Europa (parcă în Bulgaria s-a mai intâmplat), în țările dezvoltate (Franța, Germania, ...) statul deținând un pachet minoritar important în fostul operator național, care, întâmplător sau nu, are o poziție puternică pe piață.

Vânzarea unui părți din pachetul de 45,99% deținut de stat în RomTelecom nu este recomandată din cauza valorii mici a operatorului. Ținând seama de rezultatele la 6 luni din 2020, EBITDA=70 milioane pentru Telekom Romania, valoarea Telekom România ar fi mică în acest moment - circa €1 miliard (?). Dacă pentru RomTelecom se va plati 500 milioane (pentru 100% din companie?), valoarea Cosmote Romana ar putea fi de circa 400 milioane luând în considerare veniturile din 2019. Acesta ar fi alt motiv pentru ca guvernul să nu vândă și un motiv pentru cumpărători să cumpere.

 

5. Tentația cumpărării Telekom România de către statul român! A naționalizării!

Valoarea de piață scăzută a grupului Telekom România (circa €1 miliard (?) din care valoarea nedeținută de statul român reprezinta circa două treimi - €650 milioane) ar putea să tenteze guvernul român să cumpere restul de acțiuni pe care nu le deține. Să naționalizeze operatorul și să-l revândă mai tâziu!

O primă problemă ar fi banii - de unde bani pentru achiziție, investiții, de vreme ce guvernul nu are bani pentru cheltuielile planificate? Dar, s-ar putea rezolva: băncile dau bani pentru planuri de afaceri lucrative.

O a doua problemă, mult mai dificilă: ar fi în stare guvernul român să administreze operatorul național și să-l facă profitabil, interesant? Să reușească unde nu a reușit Deutsche Telekom? Experiența de până acum (guvernanții au trimis în consiliul de administrație Telekom Romania clientelă politică, fără expertiză) mă face să fiu sceptic. Oportunitatea există, dar o va folosi guvernul? 

Ce ziceți domnule ministru Lucian Bode, sunteți foarte încrezător în succesul acestui demers ? Este un pic mai complicat decât vânzarea, dar satisfacția succesului ar fi mult mai mare...

 

5. Achiziția RomTelecom de către Orange România, consolidează o poziție dominantă. NU AR TREBUI APROBATĂ!

Tranzacția va duce la formare unei companii cu o poziție dominantă pe piață - circa 50% din venituri!


Sursă: ANCOM

 

În anul 2019 Orange România a avut o cifra de afaceri de 5,826 miliarde lei și venituri de 5,951 miliarde lei în timp ce RomTelecom a avut o cifra de afaceri de 2,814 miliarde lei și venituri de 3,212 miliarde lei. În același an 2019 ANCOM anunța venituri de 16,48 miliarde lei din telecomunicații, astfel că noua companie ar avea o cotă de piață de (5,951+3,212)/16,48= 55,6%, având o poziție de piață mai mult decât dominantă, poziția dominantă începând la 40%. (Dacă am lua în considerație cifra de afaceri cota de piață ar fi mai mică - 52,4%!). O astfel de tranzacție este un caz tipic de consolidare NEPERMIS a unei poziții dominante și nu ar trebui să fie aprobată de autorități - ANCOM, Consiliul Concurenței. Sperăm ca acestea să-și facă datoria și să nu aprobe consolidarea reparând astfel greșeala guvernanților.    

De regulă în cazul unor achiziții și fuziuni între mari companii se cere acordul statului în care opereaza entitatea achiziționată, sau chiar al Comisiei Europene. În cazul nostru, va trebui să se ceară mai întâi aprobare de la autoritățile competente naționale: Consiliul Concurenței, ANCOM, dar și de la guvern, care deține un pachet important de acțiuni (45,99%) din RomTelecom și indirect și în Cosmote Romania (30%) și care are preemțiune în cazul vânzării. Guvenul ar trebui să se asigure că prin vânzare nu se vor produce perturbări competiționale, concentarea pieței.

De la guvern nu mai am speranțe, astfel că speranțele se îndreaptă către autoritățile din România și de la Bruxelles să blocheze o tranzacție care ar consolida o poziție dominantă.

Domnule președinte Klaus Johannis, nu permiteți distrugerea competiției în telecomunicațiile noastre prin vânzarea RomTelecom. Domnule președinte, sper să nu rămâneți în istorie ca girantul dispariției operatorului național, contribuind ireversibil la slăbirea compețiției și la creșterea tarifelor, în detrimentul românilor consumatori de servicii de telecomunicații. Deoarece guvernanții nu înțeleg ce fac, efectele greșelii, vă rog să le cereți consilierilor dumnevoastră să le explice. Știu că guvernul are mare nevoie de bani, dar pentru ”cârpirea prezentului” nu sacrificați ireversibil viitorul! 

 

În mod normal o astfel de tranzacție nu ar trebui aprobată!

 

Dr. Nicolae Oacă

PS. Analiza a fost scrisă înainte de publicarea comunicatelor companiilor OTE și Orange. Voi reveni cu o nouă analiză în urma studierii acestor comunicate. La o primă vedere se pare că statul român, prevalându-se pe dreptul de preemțiune, ar trebui să cumpere pachetul de 54,01% din RomTelecom în condițiile convenite și la prețul convenit de 268 milioane.