marți, 20 noiembrie 2018


5G - motorul celei de-a patra revolutii industriale,
motorul dezvoltării României!

Recent, ANCOM a anunțat organizarea, in 21 noiembrie 2018, a unei noi editii a conferintei internationale anuale, dedicata în acest an tehnologiei 5G. Conferinta, foarte inspirat intitulată “5G - motorul celei de-a patra revolutii industriale”, ar urma să prezinte și obiectivele si directiile de acțiune ale statului, potrivit Strategiei Nationale privind implementarea 5G.
Ideia este excelentă, titlul foarte inspirat, astfel că sunt premize ca decidenții politici, care dacă am înțeles bine vor fi prezenți la eveniment (dat fiind importanța, primul ministru ar trebui sa fie prezent), să înteleagă șansa României de a recupera marile decalaje care o separă de restul UE. Adică, există speranța unei abordări benefice României pe termen lung. 

Ce deosebește tehnologia 5G de tehnologiile anterioare? Dacă tehnologiile predecesoare aveau ca obiectiv preponderent omul și nevoile lui de comunicare, noua tehnologie are preponderent în obiectiv conectarea obiectelor create de om având deci aplicații vaste, in toate industriile, în întreaga societate de unde și rolul de motor al transformării digitale a României, a economiei sale. O nouă abordare tehnică și economică, dar și un nou model de afacere pentru operatori. Astăzi operatorii noștri de comunicații par mai degrabă preocupați de recuperarea investițiilor făcute în tehnologia 4G, astfel că autoritățile au un rol deosebit în convingerea acestora pentru lansarea rapidă a noii tehnologii în contextul actual din România, conferința fiind o ocazie deosebită pentru aceasta.

Care ar fi premizele unei abordări de succes pentru tehnologia 5G, care să permită României să reducă decalajele economice (PIB, salariu, …) și tehnologice față de restul țărior UE și care ar trebui să se regăsească pe agenda conferinței? Iată câteva :

Simplificarea accesului infrastructurilor 5G la terenul public. Dezvoltările de până acum (de la cablu simetric până la fibra optică și de la NMT până la 4G) au arătat o mare birocrație pe care guvernările din acele vremuri nu s-au arătat intersate a o rezolva. Dacă realmente vrem ca telecomunicațiile in general și tehnologia 5G in particular să devină motor al dezvoltării economice a țării ar trebui ca guvernanții să elimine urgent această birocrație pentru a putea avea o dezvoltare rapidă a noilor rețele. Alte state o fac:
Mai mult, noul Cod al Comunicațiilor Electronice, care acordă o atenție specială implementării tehnologiei 5G in statele membre UE, oferă autorităților naționale de reglementare noi oportunități de a solicita accesul la infrastructura civilă și la elementele importante de rețea.
Un început s-a făcut totuși - ANCOM a adoptat tarifele pentru accesul pe proprietatea publică. Urmează greul - debirocratizare accesul pe proprietatea publică - autorizarea. Decidenții politici prezenți la eveniment ar trebui să propună, în numele guvernului, modalitați de rezolvare.
Fără o soluționare rapidă a acestei probleme dezvoltarea rețelelor și serviciilor 5G este în pericol, iar acordarea licențielor 5G iluzorie. 
Partajarea infrastructurii este o modalitate de a accelera dezvoltarea noilor rețele în condițiile reducerilor cheltuielilor de capital. Noile benzi de frecvențe (700MHz, 3,5GHz, 26GHz) care se vor acorda vor necesita noi site-uri, iar partajarea acestora ar reduce costurile. În multe țări pe langă operatorii de telecomunicații sunt și operatori de turnuri de telecomunicații care construiesc și operează turnuri pe care le pun la dispoziția operatorilor de rețele. Pe piața noastră fiecare operator și-a construit propria rețea de turnuri pentru echipamente, avantajul competitiv rezultând de multe ori și din viteza cu care acestea sunt construite și cu care teritoriul este acoperit. Lucrurie par a se schimba însă. Recent, noul șef al operatorului Vodafone, Nick Read, anunța posibilitatea de a vinde cele 110.000 turnuri pe care operatorul le deține in Europa. Adică și în România!
Tehnologia 5G ar putea permite apariția și în România a unui operator de turnuri care să ofere infrastructură tuturor operatorilor intersați. De foarte mulți ani am avansat ideia transformării (unei părți din) S.N. Radiocomunicații în operator de turnuri, dat fiind expertiza pe care o are - operează turnuri de foarte multă vreme. Desigur că ar fi nevoie de mult mai mult decât expertiză, iar în condițiile actuale ar fi o șansă pentru SNR pe care probabil că o va rata.
Ar trebui analizat dacă ar fi în interesul țării construirea în comun și partajarea unor părți de infrastructură pentru noile rețele.    
Cerințe de spectru: Spectrul oferit pentru tehnologia 5G și nu numai, ar trebui să fie curat, neafectat de interferențe, iar benzile oferite continui. Uneori vecinii noștrii ne-au creat probleme de interferențe în unele benzi de frecvențe pentru comunicații mobile din cauza nearmonizării utilizării spectrului. Discuțiile nu vor fi ușoare dat fiind faptul că nu toți vecinii sunt țări membre ale UE și folosesc diferite tehnologii.
Tot legat de spectru ar trebui spus că operatorul RCS&RDS, ultimul intrat pe piața comunicațiilor mobile, are spectru mai puțin decât ceilalți operatori (mai ales în benzile joase: 900MHz ...) fapt care încă îi poate crea probleme competiționale. La licitația de spectru din 2012 s-a făcut o primă reparație, rezervându-i-se spectru (2x5MHz în banda de 900MHz), licitația de anul viitor fiind încă o ocazie pentru a desăvârși ce s-a început atunci, rezervând iar spectru (banda de 800MHz?) chiar cu riscul de a crește prețul. Desigur, doar dacă RCS&RDS dorește.
Stimulente pentru testarea și implementarea noii tehnologii. De regulă guvernanții văd în tehnologia 5G o sursa de bani prin taxele de licențiere. Dacă însă se dorește accelerarea procesului (recuperarea unor rămâneri în urmă) sau testarea unor anumite aplicații, guvernanții stimulează operatorii, uneori în comun cu UE  
Stimulentele pot fi acordate pentru testarea unor aplicații specifice de care guvernul sau entități aparținătoare ar putea fi intersate (orașe inteligente, ...).
Utilizarea noii tehnologii în entitățile de stat (administrație, companii, etc.)  - cultură, educație, sănătate, transport, energie, orașe inteligente, etc., care ar putea stimula dezvoltarea mai rapidă a rețelelor 5G. Sectorul privat va adopta relativ rapid serviciile propuse de noua tehnologie pe măsură ce vor fi relevate afaceri lucrative. Statul s-a dovedit, mai mereu, reticent, poate și din lipsă de bani sau uneori de interes. Iar rezultatul a fost și este situarea perpetuă a României pe ultimul loc în UE ( a se vedea DESI 2018 - Digital Economy and Society Index prezentat de Comisia Europeană) în ce privește folosirea tehnologiei informației și a telecomunicațiilor în societate și economie.
Decidenții politici prezenți la eveniment ar trebui să angazeje ferm executivul în folosirea serviciilor propuse de noua tehnologie in toate entitățile  de stat pentru creșterea eficienței, debirocratizare și transformare digitală (orașe inteligente, ....)
Prețuri rezonabile pentru spectrul oferit care să permită dezvoltarea rapidă a noilor rețele Licitația 5G ar trebui privită ca o șansă în procesul de transformare digitală a României și nu doar ca o sursă de venituri la bugetul țării. Însă, după cum spuneam mai sus guvernele văd în licențierea 5G o ocazie deosebită de a mai încasa bani, cât mai mulți bani! Dorința guvernelor este cu atât mai mare cu cât licitația de spectru are loc in an electoral sau în preajma acestuia. Este cazul și al României - în anul 2019, când va avea loc licitația pentru spectrul 5G, vor avea loc alegeri pentru parlamentul UE și prezidențiale, iar în anul următor alegeri locale și parlamentare. Tentație mare, ocazie unică! Informal se vorbea pentru licitația 5G din România de o cifră rotundă - un miliarde euro, care ar pica bine oricărui guvern și mai ales unuia care are probleme cu deficitul bugetar (pentru care se împrumută de pe piața internă dar și internațională) și care vrea să câștige alegerile pe care le organizează. Supoziția ar putea fi alimentată și de recenta licitație de spectru din Italia unde s-au obținut 7,6 miliarde pentru spectrul 5G (700MHz, 3,7GHz și 26GHz), în principal din cauza  unui nou intrat. Rezultatul licitației italiene este un caz unic în acest an în Europa, iar România nu este Italia. Să reamintim și de marile licitații 3G din anul 2000 care au adus la bugetul statului (UK, Germania) zeci de miliarde de dolari îndatorând pe termen lung operatorii respectivi și frânând dezvoltarea rețelelor.  Ar fi o gândire pe termen scurt care ar pune în pericol tocmai ideia de bază a conferinței ”5G - motorul celei de-a patra revolutii industriale. Astfel, acești bani mulți luați din investiții (telecomunicații) ar fi alocați pentru consum, contraproductiv pe termen lung.
Să mai spunem că licitațiile 5G de până acum au arătat prețuri mai mici decât licitațiile 4G, care la rândul lor au relevat prețuri mai mici decât la marile licitații 3G din anul 2000, iar această tendință ar trebui să se regăsească și în România. Marile licitații din anul 2000 par a fi fost o lecție învățată atât de operatori cât și de autorități. 

Strategia Natională privind implementarea 5G ar mai trebui să conțină și câteva repere în timp - proiecte pilot 5G specifice, acordarea licențelor 5G (2019), lansarea comercială a rețelelor 5G în 2020, de exemplu, ținte de acoperire și viteze cu rețele 5G în anii următori.

Un semnal clar de susținere din partea decidenților politici prezenți la conferință și a guvernanților exprimat în varianta finală a Strategiei Nationale privind implementarea 5G – debirocratizarea accesului la terenul public, angajament ferm pentru adoptarea tehnologiei 5G, prețuri rezonabile pentru spectru, etc. - ar putea stimula adoptarea rapidă a noii tehnologii la nivel național, fiind totodată un pas important în transformarea digitală a României, în recuperarea decalajului țării noastre față de restul țărilor Uniunii Europene.

Tehnologia 5G este o șansă pentru România, rămânând de văzut dacă guvernanții vor înțelege și vor face demersurile necesare.

luni, 3 septembrie 2018



RCS&RDS în atenția guvernului!!!

RCS&RDS, ultimul operator intrat pe piața comunicațiilor mobile românești in anul 2016 când câștiga o licență 3G, a fost subiectul unor discuții provocată de undeva dinspre guvernul țării.
Principalul motiv - scăderea valorii acțiunilor operatorului listat la BVB, care în opinia inițiatorului discuției creiază probleme fondurilor de pensii investitoare.
Intr-adevar de la listare, mai 2017, valoarea acțiunilor a avut o tendință de scădere, poate mai accentuată în ultima vreme.

Care ar putea fi motivele acestei evoluții?
Piața telecomunicațiilor matură
Piaţa noastră de telecomunicatii este una matură - telefonia nu mai este de interes, internetul la punct fix şi mai ales la punct mobil, fiind serviciile care înregistrează creștere. Dacă la internetul la punct fix, RCS&RDS stă foarte bine, cel mai bine - viteze foarte mari şi acoperire foarte bună în ţară (aprope 5 milioane locuinte conectate cu fibra optica), la internetul mobil nu stă chiar aşa de bine.
Spectru mai puțin decât competitori, tehnologie 3G și 4GTDD
RCS&RDS a intrat ultimul pe piaţa comunicațiilor mobile - în anul 2006 obținea licenta 3G: frecvenţe in partea de sus a spectrului (2,1 GHz) unde propagarea este mai slaba, necesitând investiţii mai mari. Chiar și ANCOM a recunoscut acest handicap competițional și i-a acordat în anul 2012 un bloc de 2x5MHz in banda de 900MHz, ceilalți operatori având dublu. La noua licitație de spectru de anul viitor RCS&RDS ar trebui să primească mai mult spectru de frecvențe pentru a se reduce handicapul.
Structura de personal
Dacă ne uităm la structura de personal, se pare ca RCS&RDS este cel mai ”stufos” operator de pe piaţă - are peste 11.000 de angajaţi pentru comunicații la punct fix și mobil, valoare mai mare decât a concurenților. Telekom se străduieşte de mai mulți ani să ”slăbească” și a reușit - a ajuns pe la 5.078 de angajaţi în 2016 pentru comunicații fixe și 924 pentru comunicații mobile. Vodafone şi Orange au circa 2.500 de angajaţi fiecare, aceștia operând însă numai rețele mobile. Astfel, cheltuilelile cu personalul ale operatorului RCS&RDS sunt mai mari chiar daca salariul mediu net este cel mai mic.
Cele mai mici tarife pentru comunicații mobile
Incă de la liberalizare pieței în 2003, RCS&RDS a oferit servicii la tarife mici, cele mai mici din piață. Unul dintre meritele operatorului a fost că faptul că a dus tarifele din România la nivelul puterii de cumpărare a românului. Dacă nu era RCSRDS pe piaţa, probabil că aveam tarife mai mari, mai ales pentru comunicații mobile. Consiliul Concurenţei numea RCS&RDS operatorul rebel. Operatorul ”rebel” a relansat competiția pe piața românească făcând ca tarifele să fie apropiate de puterea de cumpărare a românilor. 
Tarifele mici înseamnă venituri mici, mulţi angajaţi înseamnă cheltuieli operaţionale mari.
Competiția cu marii operatori globali
Orange, Vodafone si Telekom au în România filiale care concurează cu RCS&RDS în oferirea de servicii de telecomunicații. Accesul la rețeaua de fibră optică a RCS&RDS, cea mai extinsă, a fost acum ceva timp în atenția operatorilor GSM900, fără a se fi reușit să se încheie un contract de acces, deși au fost presiuni. Rețeaua de comunicații mobile RCS&RDS (3G și 4G TDD) nu se poate compara cu rețelele operatorilor GSM800 care au rețele folosind tehnologiile 2G, 3G și 4G cu acoperire națională și viteze mari. Cum poate compensa RCS&RDS avantajele competiționale ale competitorilor? Cu tarife mici, cele mai mici, care i-a permis sa atragă peste 3 milioane clienți comunicații mobile.   
Concluzionând, intr-o piaţa saturată RCS&RDS are cam puțin spectru și nu cel mai potrivit, avea și are nevoie de investiţii mari și oferă servicii de comunicații mobile la cele mai mici tarife, care, toate, par a crea, acum, probleme în competiția cu operatorii GSM900.

Să amintesc că intr-o situație similară este și operatorul francez Iliad ale cărei acțiuni au scăzut cu 45% în ultimele 9 luni, urmare a unei poziții și rezultate oarecum similare cu ale operatorului RCS&RDS: venituri relativ stabile, prima scădere clienți comunicații mobile. Iliad este similarul operatorului RCS&RDS pe piața franceză: intrare târzie, tarife mici având de luptat de la lansare cu vechii operatori Orange, SFR și Bouygues Telecom.  

Îndatorarea operatorului RCS&RDS
Cât despre îndatorarea operatorului RCS&RDS, dacă oficialul guvernului căuta pe site-ul Ministerului Finanțelor, http://www.mfinante.ro/pjuridice.html, putea afla că operatorul avea la finele anului 2017 datorii de circa 1099 milioane euro (mai puține decât avea fostul Cosmote), corespunzând la un grad de îndatorare (datorii/total active) de circa 88%. Adică, datoriile nu depășeau activele totale la finele anului 2017.

 
La 30 iunie 2018, activele operatorului totalizau 1,512 miliarde euro, iar datoriile 1,363 miliarde euro, rezultând o ușoară creștere a gradului de îndatorare la 90,1%.
Este un grad de îndatorare mare, însă nu este cel mai mare de pe piața noastră, rezultat și al investițiilor provocate de intrarea târzie pe piața comunicațiilor mobile. 

 
Probleme mari cu datoriile le-a avut fostul Cosomote, rezolvate printr-o mărire de capital anul trecut. Din păcate nici fostul RomTelekom și nici fostul Cosmote nu au prezentat rezultatele financiare ale anului 2017. Operatorii GSM900, care au lansat afacerile de comunicații mobile acum 21 de ani, au avut în ultimii ani un grad de îndatorare în ușoară creștere, urmare a investițiilor in rețelele LTE. Să reamintim că in anul 2012 toți operatorii de comunicații mobile au primit licențe (2G, 4G), fapt ce poate explica creșterea gradului de îndatorare din ultimii ani.    

Impactul declarațiilor
Discuția declanșată nu cred că a prins bine, nici pentru operator și nici pentru Bursa de Valori București! Să mai spunem că RCS&RDS este singurul operator de telecomunicaţii din România listat la bursă, iar listarea sa a fost una deosebită.
Reprezentanții guvernului ar trebui să aibă și alte canale de comunicații cu BVB decât Facebook! Mai ales către o piața sensibilă cum este piața de capital.
Mai degrabă guvernul ar trebui să se uite în propria ogradă. Statul român deține un pachet de 45,99% din capitalul RomTelekom şi se chinuie de peste zece ani să vândă. Ultima încercare a fost în anul 2013, când au angajat un consorţiu condus de UBS să listeze operatorul la bursă. De atunci şi până acum nu s-a întâmplat  nimic. Probabil că dacă operatorul RomTelekom era listat la BVB ar fi avut o situaţie similară pentru că nici acesta nu o duce prea bine, stagnează ca număr de clienţi şi venituri. Competiția cu Orange și Vodafone nu este ușoară nici pentru RCS&RDS și nici pentru Telekom!

Concluzii
Probabil că în timp RCS&RDS va mări tarifele în condițiile creșterii calitații pentru a putea concura cu marii operatori. Iar aceasta va însemna investiții, adică noi datorii!
Piața românească are nevoie de competiție, are nevoie de RCS&RDS si operatorul ar trebui ajutat sa depășeasca momentul. Cel puțin neintervenind public!
Ministerul Comunicațiilor ar trebui să intervină apărând operatorii și competiția pe piața telecomunicațiilor românești.