joi, 6 aprilie 2017
miercuri, 5 aprilie 2017
20 de ani de telefonie mobilă digitală în România
Joi 6 aprilie 2017 va avea loc la hotel Ramada North
începând cu ora 9 un eveniment dedicat aniversării a 20 de ani de comunicații mobile
digitale în România ”20 de ani de telefonie mobilă în România. Drum întins spre 5G!”
Evenimentul organizat
de Fimedia reunește reprezentanți ai operatorilor GSM care acum 20 de ani
lansau primele servicii de comunicații mobile digitale, reprezentanți ai
autorităților, ai fabricanților care au contribuit la realizarea rețelelor și alte
personalități.
Un prilej de
trecere în revistă a evoluției unei piețe relativ tânără, 24 de ani, la care sunteți
invitați să participați.
vineri, 24 martie 2017
Un președinte pentru ANCOM - Alexandru Petrescu!
O știre de astăzi
24 martie 2017 anunța plecarea domnului Cătalin Marinescu din funcția de
președinte al autorității naționale de reglementare a telecomunicațiilor, ANCOM,
după 8 ani la conducerea instituției cu rezultate remarcabile. A fost cel mai lung și cel mai eficient mandat de la
înființarea autorității din 23 septembrie 2002. Timpul și priceperea permit să
construiești!
A fost mandatul în care România a
organizat prima licitație de spectru din istoria sa în anul 2012, licitație în
care s-au acordat 485 MHz in benzile de frecvențe de 800 MHz, 900 MHz,
1800 MHz si 2600 MHz și care a adus statului român venituri de peste €682
milioane.
A fost un mandat în care ANCOM s-a
impus prin prestația sa pe plan intern, ca autoritate autoritară și pe plan
internațional, atât în regiunea noastră, unde a reușit să coaguleze interese regionale
(promovarea licitațiilor ca modalitate de alocare a spectrului de frecvențe, armonizarea
folosirii dividendului digital, etc.) propunând, fondând și menținând activ un
grup regional, cât și pe plan european prin poziții de prestigiu și mare
responsabilitate în diverse organisme internaționale.
A fost un mandat în care s-a pus
ordine în activitatea de reglementare și monitorizare a comunicațiilor
electronice românești prin transpunerea și aplicarea, relativ rapid, a
recomandărilor și legislației Uniunii Europene în plan local.
Ce-l așteaptă pe
noul președinte ANCOM ? Păstrarea competitivității industriei în
condițiile unei tendințe tot mai puternice de concentrare pe plan mondial,
eliminarea tarifelor de terminare în rețelele de telefonie mobilă, deschiderea
rețelelor de comunicații mobile, protejarea românului consumator al serviciilor
de comunicații electronice, licitația pentru licențe 5G, accesul la Internet de
mare viteză în sfera serviciului universal, etc.
Piața românească
de comunicații electronice este una matură cu o competiție puternică, tarife și
venituri în concordanță cu nivelul de trai și are nevoie în continuare de un
profesionist, un specialist la conducerea autorității de reglementare care să
mențină intersul investițiilor în această piață
.
Acum ceva vreme
se anunțase candidatura domnului Alexandru Petrescu, pe atunci director
executiv al Poștei Române, la funcția de președinte ANCOM, iar acum prin vacantarea
postului acesta poate deveni președintele autorității. Experiența și pregătirea
îi pot fi de folos in viitoarea funcție, atât dânsului cât și autorității.
Presupunând că
dânsul ar putea fi în continuare interesat de această funcție, delicată pare a
fi numirea, dat fiind faptul că este ministru al actualului guvern și ar trebui
deci o demisie din guvern. Cum primul ministru al guvernului a fost relativ recent
și ministru al telecomunicațiilor sunt convins că va înțelege importanța
numirii unui profesionist la conducerea autorității care monitorizează o
industrie cu venituri de aproape 4 miliarde euro și care stă la baza
progresului economic al oricărei țări.
Numirea domnului
Alexandru Petrescu la conducerea ANCOM ar fi benefică atât pentru industrie,
pentru autoritate cât și pentru actuala guvernare.
luni, 6 martie 2017
România consecventă în clasamentul DESI!
În 3 martie 2017, Comisia Europeană a publicat DESI 2017,
indexul pentru
economia și societatea digitală al țărilor membre UE aferent anului 2017, in care
România își păstrează cu consecvență poziția din anii trecuți.
Indexul DESI 2017
Indexul DESI este unul compozit
format din cinci indicatori - conectivitate (utilizarea accesului de banda
largă la punct fix sau mobil, viteze, tarife), capital uman (utilizare
internet, competențe digitale de bază și avansate), folosire internet (utilizarea
conținutului de către cetățeni, comunicare și tranzacții on-line), integrarea
tehnologiei digitale (digitizarea afacerilor și e-commerce) si servicii publice
digitale (eGuvernare).
În clasamentul UE după indexul compozit DESI2017
România ocupă cu consecvență locul 28, ultim, rezultat al prestațiilor
la toți cei cinci indicatori.
Sursă: Comisia Europeană
Sursă: Comisia Europeană
Evoluția acestui indice compozit începând cu anul 2014 nu
este una deosebită, România părând a se distanța în coada clasamentului.
Sursă: Comisia Europeană
- Conectivitate
Comunicatul Comisiei Europene arată că 74% din locuințele europene sunt
conectate la Internet, din care peste o treime la viteze foarte mari. Numărul
abonamente de mare viteză a crescut cu 74% în ultimii doi ani, iar rețelele
mobile 4G acoperă, în medie, 84% din populație.
Sursă: Comisia Europeană
Conectivitatea este
indicatorul la care România are cea mai buna performanță și clasare dintre toți
cei cinci indicatori ai indexului compozit - locul 21 în 2016 și, în scădere, locul
22 în 2017. O contribuție importantă la această clasare o are
proporția ridicată de abonamente la servicii de mare viteză la punct fix,
România clasându-se pe locul 2 atât în 2016 cât și în 2017, rod al rețelelor de mare viteză construite de operatorii noștri. Deasemenea, din ce
în ce mai multe persoane utilizează serviciile mobile de mare viteză. Deși
spectrul disponibil este în creștere, acoperirea rețelelor fixe și mobile (4G)
de mare viteză rămâne una dintre cele mai scăzute din UE.
Evoluția din ultimii ani nu dă speranța unei recuperări
spectaculoase.
Sursă: Comisia Europeană
- Capitalul uman
Indicatorul capitalul uman combină
aptitudinile digitale de bază ale populației și utilizarea internetului, luând
în considerare și abilități avansate, precum și numărul de specialiști TIC, absolvenții
în știință, tehnologie, inginerie și matematică. Rezultatele arată că, în timp
ce folosirea internetului este în creștere, 44% dintre europeni încă nu dispun
de abilități digitale de bază.
Sursă: Comisia Europeană
În clasamentul acestui indicator
România ocupă cu consecvență ultimul loc, la mare concurență cu vecinii de la
sud, in principal din cauza utilizării reduse a internetului, dar și a aptitudinile digitale de bază ale populației și a
specialiștilor TIC. O mai bună clasare, locul 16 în 2016 și 17 în 2017, se
înregistreaza la absolvenții în știință, tehnologie, inginerie și matematică.
Evoluția în timp a acestui indicator arată o ușoară distanțare de media UE.
Sursă: Comisia Europeană
- Utilizarea Internetului
Utilizarea Internetului analizează o gamă largă de
activități pe care oamnei le pot face on-line. Procentul de utilizatori de
internet care citesc știrile on-line (70%), folosesc internetul pentru a
efectua apeluri video sau audio (39%), utilizează rețele sociale (63%), magazin
on-line (66%) sau de a folosi servicii bancare online
(59%) a crescut usor in ultimii doi ani.
Sursă: Comisia Europeană
La acest indicator distanțarea României
față de penultima clasată este mai mare, fapt cauzat și de evoluția din
ultimii ani când, prin scorurile realizate, România s-a depărtat tot mai mult de
restul țărilor UE. România are însă o bună clasare la rețele sociale (locul 3 în
2016 și 8 în 2017) și chiar la apeluri video (locul 15 în 2016 și 2017), având
o clasare slabă la cumpărături (locul 28 în ambii ani), la servicii bancare,
video la cerere, muzica video, jocuri (locul 27) care au condus la clasarea pe
ultimul loc la acest indicator. Tendința din ultimii ani este de distanțare
față de restul țărilor.
Sursă: Comisia Europeană
- Integrarea tehnologiei digitale de către afaceri
Companiile europene adoptă din ce în ce mai mult tehnologiile
digitale, precum utilizarea softwarelui de afaceri pentru schimbul de informații
electronice (de la 26% în 2013, la 36% din companii în 2015), trimiterea
facturilor electronice (de la 11% în 2014, până la 18% din companii în 2016)
sau folosirea social media pentru a adresa clienții și partenerii (de la 14% în
2013 la 20% din companii în 2016).
Sursă: Comisia Europeană
Și la acest indicator România se
clasează pe ultimul loc, evoluția din ultimii ani arătând chiar o distanțare
față de media UE. Clasarea persistentă pe ultimul loc este cauzată în principal
de vânzările transfrontaliere și social media (locul 28), vânzările online ale
IMM-urilor (locul 27), e-commerce și cloud (locul 26), partajarea electronică a
informațiilor și facturi electronice (locul 24)
Sursă: Comisia Europeană
- Servicii publice digitale
Crește utilizarea servicii publice tot mai sofisticate
disponibile on-line. Astfel, 34% dintre utilizatorii de internet au returnat
formulare completate administrației publice on-line în anul 2017, în loc de
predarea unei copie pe hârtie, față de până la 27% în 2013.
Sursă: Comisia Europeană
Și la acest indicator România se clasează pe ultimul loc,
”distanța” față de media UE părând a se reduce ușor. Clasarea se datorează utilizatorilor: eGuvernare (în scădere de la 8% în 2016 la 6% în 2017; locul
28), completarea online (locul 28).
Sursă: Comisia Europeană
Anul 2017 pare a arăta o distanțare a
României față de (media) Uniunii Europene, țara noastră pierzând teren la utilizarea
Internetului, deși avem rețele de mare viteză, la integrarea tehnologiei digitale de către afaceri, conectivitate,
și câștigând ceva teren la serviciile publice digitale și capital uman. Astfel România
pare a-și fi consolidat ultimul loc în clasamentul după indexul DESI2017.
Trebuie să fie și o țară pe ultimul loc - nu pot fi chiar toate
pe primul loc!
Guvernarea tehnocrată, guvernare de tranzit apărută într-un moment de criză politică și fără sprijin parlamentar, nu pare a fi contribuit prea mult la digitalizarea României poate și din cauza mandatului scurt și a contextului. Noua alianță la guvernare, cu o puternică majoritate parlamentară și cu un mandat de 4 ani ar avea toate motivele și condițiile pentru transformarea digitală a economiei și societății românești. Numai să dorească să o facă. Deocamdată atenția și eforturile par a fi concentrate pe viața din închisori, dar timp ar mai fi.
Guvernarea tehnocrată, guvernare de tranzit apărută într-un moment de criză politică și fără sprijin parlamentar, nu pare a fi contribuit prea mult la digitalizarea României poate și din cauza mandatului scurt și a contextului. Noua alianță la guvernare, cu o puternică majoritate parlamentară și cu un mandat de 4 ani ar avea toate motivele și condițiile pentru transformarea digitală a economiei și societății românești. Numai să dorească să o facă. Deocamdată atenția și eforturile par a fi concentrate pe viața din închisori, dar timp ar mai fi.
vineri, 20 ianuarie 2017
joi, 12 ianuarie 2017
În atenția noului guvern - o propunere de strategie de
guvernare pentru telecomunicații
4. Administrarea activelor de telecomunicații ale
statului
România deţine operatori de telecomunicaţii, fiind repezentată în
administrare de diferite ministere: Telekom (RomTelekom, Cosmote),
Radiocomunicaţii, administrate de către MCSI, Telecomunicaţii CFR administrată
de Ministerul Transporturilor, sau Teletrans care aparţine de Ministerul
Energiei. MCSI mai are în portofoliu și Poșta Română. Administrarea acestor active
a fost o problemă în aproape toate guvernările: rezultate financiare nu prea
bune, poziţii de piaţă slabe, scăderea valorii de piaţă, etc. Noua guvernare ar
trebui să reconsidere modul în care administrează aceşti operatori pentru a-i
transforma în competitori puternici pe o piaţă tot mai competitivă şi matură.
1. Mărirea valorii de piaţă a operatorilor de
telecomunicaţii
Ministrul ”telecomunicaţiilor” ar trebui să aibă în vedere mărirea valorii de piaţă a operatorilor
RomTelekom (Telekom), Radiocomunicaţii, etc., pe care statul român îi deţine.
Valoarea de piaţă a unei companii reflectă calitatea procesului de administrare,
prestaţia administratorilor. In ţările cu economii de piaţă, poate cel
mai important rol al administratorilor unei companii este să-i crească valoare
de piaţă, fiind demişi daca nu reuşesc. Valoarea de piaţă este, deci, o măsură
a calităţii reprezentării statului în administrarea acestor societăţi,
rezultatele de până acum cerând o abordare profesionistă. În consiliul de
administraţie (RomTelekom, Cosmote, etc.) statul român ar trebui reprezentat de
cei mai buni experţi, specialiști, personalități chiar, capabili(e) să
înţeleagă afacerea şi industria şi să aibă o viziune asupra acesteia şi a
strategiei de dezvoltare. La o mare companie precum (Rom)Telekom, o personalitate
precum Daniel Dăianu, pentru a da doar un exemplu. O valoare de piaţă mare
înseamnă un operator cu o poziţie puternică pe piaţă şi încasări mari la
vânzarea acestuia. Finanțarea dezvoltării afacerilor, care a afectat negativ evoluția
din ultimii ani a unora dintre operatori deținuți de statul român, ar trebui să
fie, deasemenea, luată în considerație cu prioritate.
2. Listarea operatorului Telekom/RomTelekom
În toamna anului 2013, guvernul României
începea a patra tentativă pentru a vinde pachetul pe care statul român îl mai
deținea în operatorul RomTelecom, 45,99%, după alte trei tentative eșuate în
2005, 2008 și 2010. A fost angajat consilierul juridic (Bulboacă și Asociații),
a fost angajat și consorțiul (Swiss Capital, UBS,Mușat și Asociații, BT
Securities) care să realizeze vânzarea pachetului. Până în august 2014 și apoi finele anului 2015 acest
consorțiu trebuia să fi prezentat o propunere pentru vânzarea optimă
(maximizarea valorii) a pachetului - listare la bursă sau vânzare directă,
fuziune RomTelekom - Cosmote înainte de vânzare. Până acum nimic!. Cum
consorțiul angajat cu vânzarea pachetului avea tot interesul să-l vândă pentru
a-și încasa onorariul, se pare că guvernul se desparte greu de participația pe
care o deține în RomTelekom. Este adevărat că nici condițiile nu sunt cele mai
bune și mă refer mai ales la performanțele operatorilor.
Ar trebui reluată listarea operatorului
RomTelecom/Telekom, selectarea consultantului fiind deja făcută. În paralel
ar mai putea fi făcut ceva, pentru mărirea valorii de piaţă a
operatorului.
Reluarea procesul
investițional înainte de listare - dezvoltarea rețelelor LTE și fibră
Și fostul RomTelekom și fostul Cosmote Romania au aceiași problemă -
investițiile scăzute din ultimii câțiva ani, care au făcut ca rețelele fixe
(fibră optică) și mobile (LTE) să nu aibă acoperiri competitive. Rețeua de
fibră optică RomTelekom (2 milioane locuințe planificate pentru finele anului
2016) este mai puțin dezvoltată decât rețeua UPC Romania sau RCS&RDS. Rețeaua
LTE a fostului Cosmote este mai puțin dezvltată decât rețelele LTE ale operorilor
Orange și Vodafone. Și, colac peste pupăză, s-a încercat îndreptarea acestei
greșeli cu o altă greșeală și mai mare - oferirea accesului la rețeaua fixă
RomTelekom operatorului Orange România contra accesului la rețeaua mobilă a
acestuia. La licitația de spectru din 2012 Cosmote a achiziționat doar un bloc
de 2x5MHz în banda de 800MHz. Cauza comună a acestei probleme de dezvoltare a
rețelelor este subfinanțarea, o legătură putându-se face și cu problemele din
ultimii ani ale companiei mamă OTE și ale Greciei. Dezvoltarea rapidă a
rețelelor de fibră optică și mai ales LTE este o condiție esențială pentru
revenirea operatorului, pentru creșterea valorii de piață a acestuia.
Accelerarea fuziunii operatorilor RomTelekom şi Cosmote
Romania
Ministrul ar trebui să ceară accelerarea fuziunea operatorilor Telekom/RomTelekom, în
care România deţine 45,99% şi Telekom Mobile/Cosmote România, în care RomTelekom
deţine 30%, înainte de listarea Telekom/RomTelekom. Aceasta înseamnă
transformarea a doi operatori, Telekom/RomTelecom şi Telekom Mobile/Cosmote,
fiecare cu aceiași problemă - investițiile - şi fiecare acţionând de ceva vreme
tot mai concertat într-o piaţă din ce in ce mai convergentă şi mai competitivă,
ajunsă la maturitate, într-un operator puternic capabil să concureze cu
Vodafone şi Orange şi să recâştige poziţia de lider.
Ministrul ar trebui să nu recomande
vânzarea întregului pachet deţinut de stat, după modelul Franţei sau
Germaniei, unde statul deţine încă o poziţie minoritară confortabilă în
structura acţionariatului. Vânzarea ar putea fi făcută prin listare duală (bursa
din Bucureşti şi din Germania sau Franța, de exemplu) oferta publică iniţială
putând însemna vânzarea unui pachet de 15-25%, în funcţie de context până în
anul 2020.
Se va vinde totuși un pachet de 15-25% din participația
statului român în RomTelekom până în 2020?
3. Listarea operatorului Poșta Română
Poșta Română este
un operator deasemenea cu probleme, unele venind din trecut, mai ales dintr-o
administrare defectuoasă. Procesele de restructurare, de diversificare a
activităților au condus la o relativă stabilizare în ultima vreme. Ar trebui
continuat ținând seama de marele și poate unicul atu în România al acestei
companii - o rețea de distribuție de mare capilaritate, cu adevărat națională
care ajunge peste tot în România, prin care operatorul poate să vândă aproape
orice. S-ar putea adăuga la portofoliu, de exemplu, servicii de comunicații mobile
prin crearea unui operator de rețea mobilă virtuală. Și multe alte servicii.
Listarea
companiei la Bursa din București s-ar putea face după rezolvarea acestor
probleme, probabil în anul 2018 sau 2019, prin vânzarea unui pachet minoritar
important.
4. Restructurarea și reluarea privatizării operatorului S.N.
Radiocomunicaţii
În anul 2000
Radiocomunicaţii a început procesul de privatizare, proces întrerupt imediat
după alegerile din acel an, deşi se ajunsese într-un stadiu avansat şi s-au
făcut plăţi către consultant, ABN Amro Securities, care terminase raportul
asupra companiei. Din 2001 procesul de privatizare a tot fost amânat, motivul
invocat fiind nevoia de a avea o bază puternică de clienţi, care nu s-a putut
realiza din cauza unei administrări defectuoase.
Cu o evoluţiei
modestă în ultimii ani, Radiocomunicaţii stagnează având nevoie de un partener
strategic, care să o restructureze, să o repoziţioneze. Operatorul are o
licenţă WiMAX (tehnologie care a pierdut lupta cu LTE) a cărei utilizare nu prea
pare a fi lucrativă. Nici retransmiterea posturlor naționale de TV și radio în
întreaga țară, rațiune de a fi a operatorului, nu merge prea bine, Radiocomunicații
punând România în situația de a nu respecta acordul internațional privind
trecerea la Tv digitală. Ar trebui reluat
procesul de selectare a consultantului financiar printr-o licitaţie
internaţională. În paralel ar trebui accelerat procesul de restructurare
a operatorului, cu scopul de a-i creşte valoarea de piaţă. Spuneam cândva că,
înainte de privatizare operatorul ar trebui reorganizat separând partea care
reprezintă interesele statului (transmiterea programelor TV, radio) de cea care
se adresează pieţei fiind activităţi cu investiţii şi eficienţe diferite.
Înainte de aceasta ar trebui făcut însă altceva.
Crearea unei noi entităţi din Radiocomunicaţii - pas premergător privatizării
Radiocomunicaţii are personal care se ocupă cu instalarea
de echipamente radio (antene, radiorelee, turnuri, etc.) pentru nevoile
proprii, fiind dificil de obţinut contracte de la ceilalţi operatori de
telecomunicații competitori. Externalizarea acestei activităţi şi a
personalului prin crearea unei noi entităţi cu obiect de activitate instalarea
şi operarea echipamentelor radio (antene, turnuri, etc.), prezintă unele
avantaje:
- fiind o companie specializată
şi nu un operator cum este Radiocomunicaţii, poate aborda operatori de
comunicaţii mobile (Vodafone, Orange, Telekom Mobile, RCS&RDS), sau de
comunicaţii fixe (Telekom, UPC, furnizori de Internet, etc.) oferindu-le
servicii de instalare, întreţinere şi operare a echipamentelor de
telecomunicații.
- noua entitate ar putea intra şi
în administrarea turnurilor cu antene, afacere care este posibil să apară pe
termen mediu și în România ca urmare a maturizării pieţei comunicaţiilor
mobile, fază în care reducerea costurilor impune externalizarea activităţilor
care nu sunt de bază.
- ar creşte eficienţa, cifra de afaceri şi valoarea de
piaţă a operatorului Radiocomunicaţii.
Prin crearea unei astfel de
entităţi s-ar putea evita concedierile ce pot apare în urma preluării
operatorului, prin privatizare, de către un partener strategic pentru care
instalarea de echipamente nu este o activitate de bază.
Primul client al noii entităţi va
fi chiar Radiocomunicaţii care îi va asigura contracte pentru câteva luni,
urmând să devină independentă prin atragerea de contracte din piaţă.
Noua entitate se va crea prin
detaşarea angajaţilor şi a activelor aferente activităţii, care se constituie
aport la capital. Acţionar în noua entitate poate fi Radiocomunicaţii, eventual
și statul român.
5. Administrarea unitară a activelor de telecomunicaţii deţinute de stat
Noul ministru ar trebui să propună primului
ministru ca administrarea tuturor activelor de telecomunicaţii să se facă de
aceiaşi autoritate, de exemplu ministerul ”telecomunicaţiilor”. Ar trebui cerut
transferul administrării operatorilor
Telecomunicaţii CFR şi Teletrans, de la ministerele respective la MCSI,
care are în administrare şi alţi operatori, sau la o entitate specializată.
Deşi rezultatele MCSI în administrarea operatorilor de stat nu sunt deosebite,
este bine ca administrarea tuturor activelor de telecomunicaţii să se facă de către
aceiaşi autoritate, expertiza în telecomunicaţii a celor două ministere nefiind
deosebită. Sau, administrarea acestor active s-ar putea face de către un fond
deținut de stat, transferând toate acțiunile acestui fond.
Telecomunicaţii
CFR si Teletrans administrează reţele de fibră optică pe baza cărora oferă
servicii unui grup restrâns de utilizatori, astfel că nu se folosește întreaga
capacitate de transmisie și majoritatea veniturilor provin de la companiile
mamă,. Restructurarea acestora, adică transformarea administrării unor infrastructuri de telecomunicaţii în
afaceri, este un proces complex care ar trebui făcut rapid, de exemplu prin
privatizare. Atragerea unor parteneri strategic, prin vânzarea unui pachet de
control şi nu întregul operator, ar accelera evoluţia
operatorilor, acesta aducând pe lângă expertiza căpătată pe pieţe liberalizate,
accesul la finanţare. Prezenţa fondurilor de investiţii în structura
acţionariatului ar putea fi o garanţie a creşterii valorii operatorului pe
termen mediu.
marți, 3 ianuarie 2017
Un minister pentru ECONOMIA DIGITALĂ!
Desi a fost mărit numărul ministerelor din
noul guvern, din pacate nu am regăsit ministerul pentru ECONOMIA DIGITALĂ, pe
care îl propuneam în strategia de guvernare pentru telecomunicații prezentată
pe blogul personal http://nicolaeoaca.blogspot.ro, minister esențial în procesul de transformare digitală a economiei
României.
Poate nu am fost eu prea convingător, sau poate
că decidenții nu au apucat să citească ce recomandă Comisia Europeană, sau
poate că nu au înțeles rolul economiei și societății digitale.
O șansă ar mai fi totuși -
prin prestația sa, noul ministru al Economiei să transforme ministerul în
Ministerul Economiei DIGITALE!
Abonați-vă la:
Postări (Atom)