joi, 19 octombrie 2023

 

Repetă ANCOM episodul Adrian Diță?

3. Mobilul ”reformei” – promovarea clientelei politice?

 

Este oare necesară ”reforma”, restructurarea ANCOM preconizată de familia Zgonea? Care ar fi rostul acesteia și ce s-ar urmări?

 

Am văzut în analiza anterioară că ANCOM trebuie să fie și este independent financiar de bugetul țării și nu se pune problema reducerii cheltuielilor pentru a se încadra în buget. Adică nu sunt necesare reduceri de personal.

 

În plus, ANCOM funcționează cu foarte bune rezultate pe o piață a telecomunicațiilor încă competitivă, cu tarife adaptate puterii de cumpărare a românilor și servicii de calitate. Avem probleme cu implementarea târzie și greoaie a tehnologiei 5G, dar nu din vina ANCOM ci a guvernanților, recte ministerul de resort, prin amânari repetate (din 2018) a licitației, diverse obstacole în stimularea adoptării tehnologiei dintre care cele mai importante sunt legea 5G, lege confuză care a adus și la o întârziere de doi ani, aprobarea dificilă a lucrarilor de infrastructură prin lipsa ghișeului online unic, lipsa unor proiecte pilot 5G, etc. Toate acestea provocate mai ales de dispariția ministerului telecomunicațiilor, opera PNL, prin lipsa specialiștilor în minister și a dezinteresului.

 

De ce si-ar mai dori ”reforma”, restructurarea autorității șoții Zgonea când totul merge bine? Să menționăm că prin restructurare aceștia par a înțelege mai ales reducere de personal. Astfel de restructurări fac mai ales entitățile lucrative cu mari probleme financiare. Nu este cazul autorităților naționale de reglementare în telecomunicații protejați de directivele europene, în general, și al ANCOM, în special, după cum am vazut.

 

Atunci, de ce?

O astfel de ”reformă”, adică concedieri de personal, ar pune pune presiune pe angajații autorității, i-ar intimida, ”le-ar închide gura”, aceștia acceptând orice li se cere, fapt care ar permite conducerii să facă ce dorește fără o opoziție puternică din partea angajaților.

Un prim motiv ar putea fi aducerea în ANCOM a clientelei politice a partidelor de guvernamânt PSD, PNL. Pentru a angaja trebuie mai întâi eliberate posturi, care se face prin concedieri - să ne reamintim de episodul Adrian Diță, de ce au pățit unii angajați dar și de repercusiunile asupra autorității prin procesele câștigate de angajații concediați. Se apropie alegerile din 2024 și toată lumea trebuie mulțumită și liniștită pentru a avea liniște și motivație în partide. Mai sunt și promisiuni, obligații.

Un alt motiv ar putea fi numirea, instalarea unor noi șefi, obedienți conducerii, mai ușor de realizat într-o atmosferă tensională. Să ne reamintim de episodul Adrian Diță.

O astfel de abordare autoritară, dictatorială poate fi explicabilă la entitățile cu grave probleme financiare (aproape de faliment, rezultate financiare foarte slabe: în 19 oct. 2023 Nokia anunța intenția de a disponibiliza până la 14,000 angajați până la finele anului 2026, încercând să reducă costurile cu €1.2 milioane anual) și la unii conducători dictatoriali.

 

După cum era de așteptat pachetul de măsuri al guvernului a primit girul CCR, astfel că ”reforma” are drum liber. Oare vor avea curajul să o aplice? Să se fi uitat episodul Adrian Diță de acum circa șase ani?

 

Revin cu aceiași întrebare legata de incompatibilitatea (soțul și soția în aceiași instituție) invocată la numire de actualul președinte ANCOM - cine va pleca primul din ANCOM? Soțul sau soția?  

Și închei cu întrebarea din titlu - repetă ANCOM episodul Adrian Diță? Înclin să cred că da.

 

Mai jos alte informări dintre cele care circula in ANCOM

A. În ANCOM nu s-a schimbat nimic după blocarea la CCR a legii prin care guvernul și-a asumat răspunderea. De parcă nimic nu s-ar fi întâmplat, secretarul instituției lucrează chemând la ordine directori chiar și pe actualii vicepreședinți, în vederea conturării unei organigrame noi. Tot mai mulți angajați din instituție se întreabă ce mandat a primit secretarul din partea lui Valeriu Zgonea, care mereu subliniază că a fost numit în funcție de Parlament. Pe cale de consecință, ar trebui ca Zgonea să conducă procesul de reorganizare, deoarece nu secretarul a fost nominalizat de PSD și votat de majoritatea parlamentară. Cu toate acestea, secretarul ANCOM poartă discuții cu toate direcțiile, se implică în construcția viitorului buget, poartă negocieri cu sindicatul ce pare că se trezește din adormirea forțată în care a ajuns după ce Valeriu Zgonea a cerut liderilor de sindicat să nu facă niciun demers pentru a sensibiliza Comisia Europeană în legătură cu riscul distrugerii acestei autorități de reglementare. Secretarul ANCOM se comportă precum președintele Autorității. Nu e un secret pentru nimeni că acesta a fost omul de bază al fostului secretar al instituției, adică a soției lui Valeriu Zgonea. Și astfel totul se învârte în același cerc interior! Sindicatul ar putea fi trezit la viață însă mai repede decât își imaginează cineva deoarece se anunță potențiale procese legate de faptul că actuala conducere refuză unele drepturi câștigate de salariați prin CCM, trăgând de timp și sperând ca legea austerității să plece spre promulgare de la CCR cât mai repede. Acesta este și motivul pentru care calendarul stabilit de Zgonea pentru ca fiecare direcție să prezinte varianta proprie de organigramă nu a fost modificat. În mod normal, după blocarea la CCR a legii totul trebuia oprit, însă tăvălugul nu se oprește la ANCOM.

Singura speranță a profesioniștilor ANCOM este legată de alegerea vicepreședinților, care va avea loc peste cinci zile. Cei mai mulți speră ca în ultimă instanță Parlamentul să-i susțină în continuare pe actualii vicepreședinți, Bogdan Iana și Eduard Lovin, care pe moment nu s-au implicat prea mult în detensionarea situației probabil sperând la un nou mandat. Dacă va fi așa, atunci este de așteptat ca cei doi, dacă vor fi aleși, să se opună intențiilor declarate a lui Valeriu Zgonea de a modifica din temelii structura organizatorică a ANCOM. Dacă însă Parlamentul va alege doi vicepreședinți politici atunci este clar că instituția ar putea intra în cea mai neagră perioadă din istoria sa, pentru că familia Zgonea nu ține cont de nimic, decât de interesele rămase ascunse inclusiv pentru directorii care încearcă să le cânte în strună celor doi soți. Se știe că înțelegerea dintre Zgonea și liderii PSD în momentul nominalizării a fost ca soția să plece din instituție, apropiații celor doi indicând chiar ministerul în care se va angaja doamna. Și totuși, Valeriu Zgonea și-a permis să încalce ce și-a asumat în fața partidului care l-a susținut!

B. Ultimele 72 de ore au însemnat un adevărat coșmar pentru salariații de bază ai ANCOM, care au ajuns să fie conduși de o troică desprinsă parcă din opera lui Caragiale. De parcă nu era destul cuplul Zgonea - împreună cu pajul de serviciu și singurele (sunt doar două) deținătoare ale secretelor "reginei" - din această săptămână, ancomiștii s-au procopsit (cum se spune la Strehaia) și cu un duo spectaculos de vicepreședinți. Majoritatea din Parlament a ignorat audierile din comisia de profil și a votat doi secunzi ai lui Zgonea care cu siguranță vor ține capul de afiș al presei de acum înainte, în cel mai rău sens. Deja media a acoperit pe larg audierile din comisie, unde ridicolul a fost aproape fără precedent. Nici nu are importanță pentru cei care țin ANCOM de azi de zile în fruntea instituțiilor din România cum se numesc cei doi, pentru că ei oricum sunt secunzii unui președinte care deja a ratat startul și, foarte important, a început să se teamă (la propriu) de reacția structurii tăcute a ANCOM. Valeriu Zgonea a venit în forță și i-a luat la rând pe toți cei care au deranjat-o pe soția sa în perioada în care aceasta a fost secretar general al instituției. A inventat câte un motiv de conflict cu cei care nu s-au aliniat în fața doamnei în mandatele Grindeanu și Stoica. Chiar și despre cei doi are doar vorbe urâte când se simte sigur și 'neascultat", pentru că cei doi foști președinți au avut o relație proastă cu madame, ultimul fiind și cel care a tamponat-o cu martori de nenumărate ori. De bună ce era, evident! Cam aici se află azi ANCOM, într-un fel de telenovelă coșmar în care șeful instituției a venit, după ani de zile de prezențe prin instanțe, ca să-și răzbune consoarta.

Agenda ascunsă a lui Zgonea însă este una dubioasă și face trimitere către grupul de interese care a girat domnia de șapte luni (2017) a celor care au mai încercat să 'le ia maul" (cum spun interlopii) celor din ANCOM. Vin nori negri ( vezi opera lui Henryk Sienkiewicz ) pentru instituție, dar important e că structura se trezește. Și la fel de important e că cei din ANCOM nu sunt singuri, tot la fel ca în 2017!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu