Tehnologia 5G pentru accelerarea digitalizării României!
În 11 iunie 2020,
Comisia Europeană publica noul clasament al utilizării tehnologiei informației
în economie și societate - DESI2020: Digital
Economy & Society Index.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_1025?pk_source=website&pk_medium=link&pk_campaign=desi&pk_content=ip,
clasament în care România mai urca un loc, depășind Grecia și ajungând pe
antepenultimul loc din UE.
Digital Economy and Society
Index, DESI2020
Sursă: Comisia Europeană
Ca și până acum
România stă relativ bine la conectivitate (locul 11 în 2020 în scădere față de
locul 6 în 2018) și slab la utlilizarea tehnologiei informației în economie și
societate: utilizarea serviciilor de Internet, integrarea tehnologiei digitale
și mai ales servicii publice digitale (locul 28 păstrat consecvent și
îndepărtându-se de media UE) .
Tehnologia 5G - o șansă pentru accelerarea procesului de digitalizare
Dacă tehnologiile
2G, 3G, 4G aveau ca obiectiv omul și nevoile lui de comunicare, tehnologia
5G are în obiectiv mai ales conectarea obiectelor create de om cu aplicații
in toate industriile, în întreaga societate de unde și rolul de motor al
transformării digitale al economiilor naționale: o șansă pentru România.
România se tot
chinuie de câțiva ani să organizeze licitația 5G (în 2018 amânare pentru 2019, în
2019 amânare pentru 2020, în 2020?) și tot nu este pregătită pentru o
implementare cu succes a noi tehnologii, care să producă saltul în
digitalizare, în clasamentul DESI:
- Strategia 5G pentru România
și documentația licitației 5G, elaborate sub ”stresul” OUG114/2018, a
lăcomiei guvernului, care vedea în licitație doar o sursă de bani pentru buget ar
trebui rescrise pentru reducerea decalajului digital al țării noastre (DESI2020):
• Prețuri de pornire inadecvate reducerii decalajului digital. Deși prețurile par la nivel
european (€/MHz/locuitor) nu se
ține seamă de decalajul digital al țării noastre și de faptul că implementarea
tehnologiei 5G ar trebui să producă șocul care să ”scoată” România din coada
clasamentului DESI. Oferirea gratuită a spectrului însoțită de
obligații de acoperire națională rapidă și de angajamentul guvernului în
utilizarea noii tehnologii ar putea produce acest șoc.
• Plata taxelor de
licențiere în 15 zile! Lăcomia guvernului! Dacă totuși licențele nu
se vor oferi gratuit, pentru a stimula implementarea și adoptarea rapidă a noilor
servicii ar trebui ca plata licențelor se facă în câțiva ani, permițând
operatorilor o acoperire rapidă.
• Tarife de utilizare a
spectrului prea mari. Deși au fost reduse tarifele pentru unele
benzi de frecvențe și mărite pentru altele, noile tarife propuse sunt încă prea
mari alimentând în continuare excedentul bugetar al ANCOM. Ar trebui reduse la jumătate!https://nicolaeoaca.blogspot.com/search?updated-max=2019-12-04T19:08:00%2B02:00&max-results=7&start=6&by-date=false
• Prezervarea competiției: Spre deosebire de licitația din 2012, documentația
licitației 5G nu
face referiri la folosirea noii tehnologii
de către operatorii de rețele mobile virtuale și nici la
roamingul național. Nu introduce stimulente
pentru operatorii de rețele 5G care se obligă să găzduiască operatori de
rețele mobile virtuale, foarte importanți într-o piață care s-ar putea consolida. A se vedea
vânzarea Telekom Romania!
• Securitatea rețelelor 5G: documentația ar trebui completată cu măsuri pentru securitatea rețelelor
5G, de exemplu EU Toolbox: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/cybersecurity-5g-networks-eu-toolbox-risk-mitigating-measures,
sau măsurile Angliei https://www.ncsc.gov.uk/guidance/ncsc-advice-on-the-use-of-equipment-from-high-risk-vendors-in-uk-telecoms-networks#section_6.
la care păreau a adera și alte țări. Dat fiind multitudinea de obiecte care
se pot conecta la noile rețelele 5G securitațea ciberbetică va fi întotdeauna o
problemă indiferent de furnizorul echipamentului. Ca atare va trebui prevăzut
un cadru (agenție națională) și măsuri pentru prevenirea și detectarea
atacurilor cibernetice.
• Se oferă spre vânzare spectru perturbat în zonele de graniță, fără a se
spune dacă și când va dispărea perturbația
- ghișeul unic on-line pentru autorizare infrastructură funcțional înainte de
licitație! Licențele 5G fără autorizații de construire (site-uri antene,
instalări fibră optică) nu au nicio valoare! Conform documentației licitației noile
frecvențe 5G necesită instalarea a multe zeci de mii de noi site-uri pentru
antene pentru fiecare rețea, care vor trebui interconectate, însemnând tot
atâtea autorizări pe care Strategia 5G pentru România nu le-a rezolvat. (A
se vedea experiența RoNet!) Pentru
ușurarea și uniformizarea accesului la infrastructură și la spațiul public la
nivel național (instalare fibră optică, site-uri pentru antene) ar fi util un act
(OUG, lege, etc.), care să stabilească formatul și termenii solicitărilor de
acces și cine operează ghișeul unic on-line. Germania a făcut aceasta din
2016.https://www.bmvi.de/SharedDocs/EN/publications/5g-strategy-for-germany.pdf?__blob=publicationFile
Actul ar trebui
să intre în vigoare înainte de licitația 5G, prevăzând o autoritate centrală, ANCOM,
de ex., care să opereze ghișeul unic on-line pentru autorizarea construcției de
infrastructura 5G, oferind astfel garanții operatorilor că pot folosi noile
licențe.
În 25 sep 2019,
MCSI anunța o ordonanță de urgență privind procedurile de autorizare a
lucrărilor de construcții, care însă nu face referiri la ghișeul unic.
- resurse
financiare pentru stimularea implementării serviciilor 5G. Guvernul ar trebui să stimuleze financiar
proiecte pilot pe baza tehnologiei 5G (orașe inteligente, sănătate, educație,
etc). https://www.commsupdate.com/articles/2020/06/15/hong-kong-5g-scheme-gets-enthusiastic-response/?utm_source=CommsUpdate&utm_campaign=d179a4f201-CommsUpdate+15+June+2020&utm_medium=email&utm_term=0_0688983330-d179a4f201-8850141
Ar trebui folosite fonduri din telecomunicații: rezultatul licitației 5G, excedentul
bugetar al ANCOM.
- stimularea
adoptării serviciilor 5G -
angajamentul executivului pentru folosirea noilor servicii. Utilizarea noii
tehnologii în entitățile de stat (administrație, companii, etc.) din cultură, educație,
sănătate, transport, energie, orașe inteligente, etc. va fi hotărâtoare în
accelerarea dezvoltării rețelelor 5G și reducerea decalajului digital. Strategia
5G trebuie să prezinte angajamentul ferm al executivului în folosirea
serviciilor propuse de noua tehnologie în toate entitățile de stat pentru
creșterea eficienței, debirocratizare și transformare digitală.
- memorandumul România-SUA constituie,
alături de contextul național, principalul motiv de incertitudine. România,
fiind țară membră UE, ar trebui să aibă o abordare europeana, urmând de exemplu
modelul englez, la care par a se ralia Franța, Germania. https://www.ncsc.gov.uk/guidance/ncsc-advice-on-the-use-of-equipment-from-high-risk-vendors-in-uk-telecoms-networks#section_6.
Dilema României este deci - cu sau fără fabricanții chinezi? Și aceasta pare a
bloca de aproape un an acordarea licențelor 5G.
Piața mondială a fabricanțior de echipamente
Principalii
furnizori mondiali de rețele de telecomunicații sunt ZTE, Ericsson, Nokia,
Cisco și Huawei, în ultima vreme intrând pe piața tehnologiei 5G Samsung și
NTT. Huawei este lider de piață detașat cu venituri de aproape US$120 miliarde,
dar trebuie luat in considerație faptul că venituirile fabricanților chinezi
includ și pe cele din vânzarea de dispozitive (telefoane, tablete, ..).
Venituri ($M)
Care ar putea fi
explicația pentru locurile în clasament și poziția autoritară a fabricantului
Huawei? În primul investițiile pe care fabricanții le alocă pentru cercetare și
dezvoltare. Și la acest capitol Huawei este lider autoritar cu circa US$18
miliarde în anul 2019.
Cheltuieli Cercetare & Dezvoltare ($M)
Cât de pregătiți sunt
fabricanții pentru noua tehnologie se poate vedea și analizând numărul
patentelor 5G înregistrate de fabricanți.
Numărul patentelor 5G
Și aici Huawei este
lider, explicația trebuind căutată în investițiile pe care fabricantul le-a
făcut în cercetare și dezvoltare.
Piața românească a
fabricanților
Pe piața noastră
a furnizorilor de rețele de telecomunicații sunt prezenți principalii jucători mondiali
ZTE, Ericsson, Nokia, Cisco și Huawei, la care se adaugă câțiva jucători
locali: Kathrein și Romkatel achiziționate anul trecut de către Ericsson și
Intrarom, filală locală Intracom.
Cel mai important furnizor, prin prisma veniturilor din
rețele de telecomunicații, pare a fi grupul Ericsson & Kathrein cu o cifră de afaceri estimată la aproape €350 milioane în anul 2018, urmat de
Huawei cu afaceri de circa €200
milioane (50% din furnizarea de rețele
de telecomunicații) și Nokia cu circa €100 milioane.
Sursă: Ministerul
Finanțelor
Huawei are o
prestație deosebită atât pe plan mondial dar și local, iar interzicerea
acestuia de la realizarea noilor rețele 5G ar perturba serios piața noastră -
competiție, prețuri, termene.
Fabricanții chinezi trebuie să participe la realizarea noilor rețele 5G din
România!
Care ar fi
efectele interzicerii fabricanților chinezi de la realizarea noilor rețele 5G
din România? Costuri mai mari, întârzieri, adoptare mai greoaie a noilor
servicii, adică întârzierea digitalizării sau retrogradare în clasamentul DESI.
https://nicolaeoaca.blogspot.com/search?updated-max=2020-03-24T10:59:00%2B02:00&max-results=7
Dacă efectul economic
al interzicerii fabricanților chinezi (costuri mărite, întârzieri) poate fi
suportat mai ușor de către economii mari precum cea din SUA - piață mare
(populație - circa 328 miloane locuitori, PIB - US$62,800/locuitor) și unde
deja s-au lansat servicii comerciale 5G anul trecut, nu același lucru se poate
spune despre economiile mai mici și în
diferite stadii de dezvoltare din Europa și unde lansarea comercială a serviciilor
5G se face mai încet.
Regatul Unit al
Marii Britanii cu o populație de circa 68 milioane locuitori și un PIB nominal
de circa US$41,000/locuitor (anul 2018) ar putea suporta ceva mai greu
interzicerea fabricanților chinezi de vreme ce operatoril Vodafone atenționa
recent guvernul britanic asupra întârzierilor și costurilor. https://www.totaltele.com/506152/UK-needs-Huawei-for-5G-lead-says-Vodafone?utm_campaign=364200%20-%20Total%20Telecom%20Newsletter%2010062020&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&evtuEID=0.0000&evtuID=CTRHD000002167356&elqTrackId=f14fb4986e744aee839bcd73edc5e5dd&elq=40530d466cb74af2bc241561be56fb46&elqaid=164509&elqat=1&elqCampaignId=50775
România este o
țară și mai mică cu o economie în dezvoltare - circa 20 milioane locuitori, PIB
nominal de circa US$12.500/locuitor (2018), venitul mediu €6/SIM, ultimii doi indicatori fiind printre
cei mai mici din Uniunea Europeană, astfel că impactul interzicerii
fabricanților chinezi ar fi și mai puternic: întârzieri și costuri și mai mari,
adoptare mai groaie a noilor servicii, distanțarea României în coada
clasamentului DESI, al utilizarii tehnologiei informației în economie și
societate https://nicolaeoaca.blogspot.com/search?updated-max=2020-03-24T10:59:00%2B02:00&max-results=7
și aceasta în contextul în care guvernanții noștrii pronunța tot mai des
cuvântul digitalizare, presați de
pandemia de coronavirus.
Ce ar trebui făcut?
România, care
prin ANCOM, a anunțat licitația 5G pentru finele acestui an, ar trebui să se
ralieze tendințelor europene permițând participarea fabricanilor chinezi la
realizarea noilor rețele 5G în țara noastră, în condiții de securitate, desigur.
Și pentru a depăși problemele de securitate care rezultă din memorandumul
România-SUA, după modelul englez https://www.ncsc.gov.uk/guidance/ncsc-advice-on-the-use-of-equipment-from-high-risk-vendors-in-uk-telecoms-networks#section_6, monitorizarea securității rețelelor noastre ar trebui încrednțată unei
agenții naționale dedicate – CERT.ro sau ...
România ar trebui să rezolve URGENT dilema fabricanților
chinezi permițându-le să participe la realizarea rețelelor 5G în condiții de
securitate pentru ca ANCOM să poată lansa în consultație publică documentația
licitației 5G în timp util.
Implementarea
rapidă a noilor rețele 5G va conduce la digitalizarea acccelerată a economiei
și societății noastre, mult clamată de guvernanți la vremuri de pandemie, la
evadarea României din coada clasamentului DESI, la creștere economică imediată
- investiții importante, locuri de muncă, dar mai ales progres economic pe
termen lung.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu