Serviciile publice online în Europa
Un nou studiu privind serviciile de
guvernare electronică din UE publicat in 3 octombrie 2016 de către Comisia
Europeană
relevă faptul că serviciile publice
online devin tot mai accesibile în Europa, 81% acum. O analiză mai profundă a
transparenței, mobilității transfrontaliere și calității generale a utilizării
arată însă creșteri inegale și un număr semnificativ de țări rămase în urmă.
Printre acestea din urmă și România.
Evoluție inegală
a țărilor membre UE - România sub media UE
Privind harta Europei se observă o
mare variație în performanța guvernării electronice în regiune.
Diagonala sud-vest -- nord-est împarte harta în țări cu performanțe peste media
UE, țările deasupra diagonalei, și țări cu performanță sub media UE, țările de
sub diagonală. Din păcate, geografic și nu numai, România este sub diagonala
menționată. Adică cu performante sub media UE. Desigur din cauza poziției
geografice! Progresul este măsurat ca diferența de performanțe între datele
disponibile la ultima evaluare (2014-2015) și prima (2012-2013). Performanța
este măsurată ca o medie a scorurilor pentru patru indicatori de referință: focalizare
pe utilizator, transparență, mobilitate transfrontalieră, facilitatori cheie.
Focalizare pe utilizator
Guvernele au progresat în a face
serviciile publice digitale, dar s-au concentrat mai puțin asupra calității
livrării din perspectiva utilizatorului, în special în ceea ce privește
ușurința și viteza de utilizare. În timp ce disponibilitatea online a serviciilor
în UE28 + Elveția + Islanda a atins nivelul de 81% (+9 puncte procentuale față
de 2012-2013), iar gradul de utilizare on-line 83% (+4 puncte față de 2012-2013),
ușurința și viteza de utilizare a acestor servicii on-line, așa cum este
percepută de către ”cumpărători misterioși”, care au testat serviciile on-line,
a avansat puțin, crescând cu doar 1 punct procentual față de evaluarea din
2013.
Transparența
Indicatorul de transparență
examinează măsura în care guvernele sunt transparente cu propriile
responsabilități și performanțe, procesul de furnizare a serviciilor, precum și
datele cu caracter personal implicate. Indicatorul a crescut cu 8 puncte
procentuale față de 2012-2013 la nivelul EU28+ ajungând la 56% în 2014-2015. Cu
toate acestea, punerea în aplicare a bunelor proceduri de servicii transparente
este încă în urmă, în mare parte din Europa - scor de 47% la EU28+.
Transparența datelor cu caracter personal a rămas la 55%. In intreaga Europa
guvernele mai trebuie să facă îmbunătățiri pentru a avea face organizațiile lor
mai transparente - scor mediu 64%.
Mobilitatea
transfrontalieră
Serviciilor de guvernare electronică
încă le lipsesc nivelul adecvat de sprijinire a cetățenilor și întreprinderilor
care doresc să se deplaseze sau să opereze la nivel transfrontalier. Serviciile
legate de afaceri sunt mai avansate în ceea ce privește mobilitatea
transfrontalieră decât serviciile legate de cetățean, chiar dacă acesta din
urmă a crescut mai mult față de prima măsurătoare (+13 puncte față de afaceri +11),
mobilitatea afacerii având un scor mai mare - 64 % față de 52% pentru cetățeni.
Facilitatori
cheie
Indicatorul măsoară disponibilitatea
a cinci elemente tehnice esențiale pentru serviciile publice: identificare
electronică (eID), documente electronice (eDocuments), Surse autentice, siguranță
electronică (eSafe), semnătură unică (Single Sign On - SSO). Tehnologia
facilitatorilor cheie, care ar putea conduce la responsabilizarea
utilizatorului și eficiență, nu este utilizată la întregul său potențial,
scorul de referință fiind 54%.
”Cumpăratori
misterioși” simulează "evenimente
de viață" ale cetățenilor
Raportul utilizează o metodologie
stabilită de noul cadru de referință pentru guvernare electronică 2012-2015
(eGovernment Benchmark Framework 2012-2015), care prevede utilizarea de ”cumpărători misterioși”, adică potențiali utilizatori, care evaluează site-urile
și serviciile guvernamentale prin simularea acțiunilor cetățenilor. Raportul
analizează serviciile conexe oferite on-line pentru evenimente de viață:
operațiuni regulate de afaceri, schimbarea locației, deținerea de autoturisme,
etc. Alte trei evenimente de viață (căutare locuri de muncă, studii și înființarea
unei afaceri) au fost analizate în detaliu în raportul de anul trecut.
Analiza evenimentelor individuale de
viață arată că persoanele care conduc afacerile pot utiliza versiunea online a
serviciilor publice pentru marea majoritate (90%) din interacțiunile lor de
rutină cu administrațiile publice (de exemplu, declarare TVA, plata
contribuțiilor sociale), în timp ce mutarea are cel mai mare scor la categorie
cetățeni (85%). De la un scor care pleacă destul de jos, 68%,
disponibilitatea serviciilor de e-governare pentru proprietarii de automobile
s-au îmbunătățit foarte mult în ultimii doi ani (+8 puncte procentuale), dar
străinii pot conta doar pe disponibilitatea informațiilor, nu și pe serviciul
real.
Performanțele României
În studiul Comisiei
Europene, România este inclusă în grupul 4, al țărilor neofite, la care atât
digitizarea cât și utilizarea sunt reduse în concordanță cu performanțele sale.
Este rodul și al adoptării reduse a Internetului de către români, dar mai ales al reticenței guvernanților în a realiza
o interfață electonică prietenoasă între cetățeni și administrație.
Nici la accesarea
site-urilor publice de pe telefoane mobile nu stăm prea bine, România fiind
plasată în cadranul din stânga jos: 45% dintre români accesează site-urile
publice de pe telefonul mobil, 44% creștere a accesului Interent la punct mobil
și o modestă accesibilitate prietenoasă a site-urilor publice.
Este rezultatul unei adopții încă
scăzute a telefoanelor inteligente, cauzată de factori economici, demografici, etc.
dar și al reticenței guvernanților în a transpune în on-line relaționarea cu
cetățenii țării.
România ar trebui să accelereze
trecerea la serviciile publice online acționând asupra ofertei, conectând tot ce
a rămas neconectat, informatizând administrația, dar și asupra cererii, crescând
gradul de adopție a Internetului de către români, mai ales în zonele rurale. În
decembrie avem alegeri și ar fi de așteptat ca principalele partide să includă
în strategia lor de guvernare 2017-2020 măsuri pentru accelerarea trecerii la
serviciile publice online. Primul partid care și-a prezentat startegia de
guvernare vorbește numai despre reduceri de taxe și impozite concomitent cu mărirea
salariilor și pensiilor. Nimic despre telecomunicații, România digitală,
România Inteligentă. Timp ar mai fi !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu