Comunicațiile fixe din România în anul 2015
2. Venituri
Veniturile generate de comunicațiile fixe din Romania au crescut
ușor în ultimii ani favorizate și de creșterea economică înregistrată de
economia națională, dar și de creșterea utilizării unor servicii - Intermet, recepția
programelor TV.
RCS&RDS depășește RomTelekom (Telekom) și la venituri?
Potrivit rezultatelor financiare prezentate de Ministerul
Finanțelor, rezultate determinate conform standardului românesc de
contabilitate, în anul 2015 RCS&RDS a raportat venituri totale de 3,346
miliarde lei corespunzând la €752,8 milioane la cursul mediu BNR de 4,445 lei
pentru un Euro, din care dacă se scad €74,5 milioane atribuite comunicațiilor
mobile (a se vedea ”Comunicațiile mobile românești în anul 2015”) ar rezulta
pentru comunicații fixe venituri de circa €678 milioane, în creștere cu 15,9%
față de anul anterior. Potrivit Ministeruli Finanțelor, Telekom (RomTelekom) a avut
venituri totale de 2,942 miliarde lei, adică €661,9 milioane, valoare mai mică
cu 2,5% față de anul 2014. UPC România a raportat venituri totale de 738 milioane lei corespunzând la €165,9
milioane, valoare mai mare cu 11,9% față de anul 2014. Operatorul DCS a
raportat venituri de 210 milioane lei, adică €47,3 milioane, în scădere cu 0,8%
față de anul anterior.
Surse: Ministerul Finanțelor,
estimări autor
Se poate remarca creșterea în anul 2015 a veniturilor totale, conform
standardului contabil românesc, la operatorii RCS&RDS și UPC România, dar
mai ales faptul că veniturile RCS&RDS ar fi depășit, pentru prima dată,
veniturile Telekom/RomTelekom. Spun ”ar fi” deoarece veniturile RCS&RDS au fost detrerminate pe baza unor presupuneri asupra veniturilor generate de
comunicațiile mobile, operatorul nepublicând informații separate pentru cele
două linii de afaceri (comunicații la punct mobil și fix).
Astfel, pentru prima oară, RCS&RDS pare a avea o cotă de piață după
venituri din comunicații la punct fix mai mare decât fostul RomTelekom.
Profitul net
Toți cei patru operatori au raportat pierderi în anul
fiscal 2015, pe primul loc situându-se UPC Romania cu pierdere de €51,8
milioane urmat de Telekom cu pierdere de €27,6 milioane, RCS&RDS cu
pierdere de €5,2 milioane și DCS cu pierdere de €2 milioane.
Să remarcăm faptul că în intervalul de timp analizat,
perioadele cu profit nu sunt prea lungi și chiar și atunci operatorii nu se pot
lăuda cu valori prea mari ale profitului net, semn al unei piețe cu probleme.
Sursă: Ministerul Finanțelor
Marja profitului net
Analizând evoluția marjei profitului net, determinată ca
raportul dintre profitul net și veniturile totale, se constată că o bună parte
a timpului din perioada analizată operatorii de comunicații fixe au realizat
pierdere și că atunci când au avut profit marja profitului a fost mică, semn al
unei industrii competitive, ajunsă la maturitate sau chiar dincolo și
amenințată/substituită de comunicațiile mobile. Dacă analizăm rezultatele celor
patru operatori constatăm valori mult mai mici în perioadele cu profit decât la
comunicațiile mobile și o ușoară
tendință de reducere a pierderilor în ultimul an.
Sursă: Ministerul Finanțelor
Se remarcă situația financiară ”deosebită” a operatorului
UPC Romania - pierderi de prea multă vreme, începând cu anul 2006, adică imediat
după preluarea Astral Telecom și accentuate după anul 2008, o explicație putând
fi căutată, la început, în tarife ridicate și apoi în pachetul limitat de
servicii. Să amintim că RCS&RDS oferă din anul 2007 și servicii de comunicații
mobile care i-au permis să ofere pachetul maxim cu 2x3 servicii în timp ce UPC
putea/poate oferi pachete cu numai trei servicii - Tv, Internet și telefonie,
toate la punct fix. La aceasta s-a adăugat și faptul că RCS&RDS și
RomTelekom au obținut drepturi de retransmisie a campionatului național de
fotbal, a altor evenimente sportive, dar mai ales crearea unor canale Tv proprii
(știri, sport, etc.) care au dus la creșterea bazei de clienți și, deci, și a
veniturilor.
Concluzii
Veniturile mici, dar în creștere ușoară, pierderi, însă
în ușoară scădere sunt semne ale unei piețe competitive, ajunsă la maturitate,
puternic concurată de comunicațiile mobile, dar și defavorizată de
reglementare. Asimetria tarifelor de terminare (tarife de terminare pentru
convorbiri telefonice mult mai mari în rețele mobile decât în cele fixe!!!) a
făcut ca telefonia fixă, afacere pe partea descendentă a ciclului de viață să
subvenționeze de foarte multă vreme telefonia mobilă, afacere la maturitate. Eliminarea
asimetriei prin eliminarea tarifelor de terminare în rețelele mobile, alături
de accesul reglementat la rețelele mobile pentru toți operatorii de comunicații
fixe ar putea duce la o posibilă redresare a telefoniei fixe, a comunicațiilor
fixe.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu