Noul mandat al președintelui ANCOM
La 1 aprilie 2015
își termina primul mandat la ANCOM Marius Cătălin Marinescu, primul președinte
al autorității naționale de reglementare a telecomunicațiilor care ducea la bun
sfârșit un mandat complet. Ceilalți președinți au avut mandate întrerupte de
intervenții politice brutale, care au dus și la atenționări din partea Comisiei
Europene și chiar au inspirat consolidarea legislativă a puterii președinților
autorităților de reglementare a telecomunicațiilor din UE, astfel că ultimul
președinte a putut rezista un mandat întreg.
A fost un mandat
de șase ani, un mandat mult prea lung. Șase ani sunt cam mulți pentru a ține
motivat președintele unei autorități care monitorizează o industrie cu venituri
de circa €4 miliarde. Un mandat mai scurt, de 4 sau 5 ani, ar ține mult mai
motivat președintele.
Cum ar trebui să
arate ANCOM pe termen mediu? Să aibă un președinte bun cunoscător al pieței, al
telecomunicațiilor ca tehnologie și ca afacere, un bun mediator și un bun comunicator.
Să aibă și un vicepreședinte, care să preia atribuțiile acestuia la nevoie. Să
menționăm că în mandatul 2009-2015 au fost prevăzute două poziții de
vicepreședinte, neocupate pe întreaga durată a mandatului, fără a fi afectată buna
funcționare a autorității. Dat fiind puternicul impact al comunicațiilor
electronice asupra economiei naționale, președintele și vicepreședintele ANCOM ar
trebui aleși în urma unui concurs de competențe, în care fiecare candidat să-și
prezinte public strategia.
Președintele ANCOM
ar trebui remunerat corespunzător activității și pieței pe care o monitorizează
cu un salariu aproape de vârful și nu de media salariului din telecomunicații
cum a fost în ultimul mandat, adică cu un salariu de 2-3 ori mai mare decât cel
din mandatul 2009-2015, limitat din considerente demagogice.
Care ar putea fi
noul mandat pentru conducerea ANCOM?
1. Să dezvolte compețiția, păstrând numărul de (mari) competitori pe piață, stimulând cote de piață cât
mai egale, încercând să atragă noi competitori, ca de exemplu operatorii de
rețele (mobile) virtuale. Până în decembrie 2014 România era una dintre
puținele țări din UE care nu avea operatori de rețele mobile virtuale. Noroc cu
Lycamobile și eforturile sale, care au scos România de pe lista rușinii, a țărilor
fără operatori de rețele mobile virtuale.
În noul mandat,
conducerea ANCOM s-ar putea întâlnii cu tendințe mult mai puternice de
consolidare a pieței sub diverse forme - partajare rețele, achiziții, fuziuni,
parteneriate, externalizare de activități, etc. astfel că menținerea unei piețe
competitive va fi o sarcină importantă, poate cea mai importantă.
În noul mandat
ANCOM, ar trebui să accelereze punerea pe costuri a tarifelor de terminare în
rețelele mobile pentru ca la finalul viitorului mandat valoarea tarifului de
terminare să fie sub €0,002/minut, (eventual chiar să dispară!), astfel încât
telefonia fixă să nu mai subvenționeze telefonia mobilă, iar penetrarea telefonelor
mobile să scadă spre 100%, adică românii să nu mai fie nevoiți să aibă în
buzunare două sau chiar trei telefoane mobile conectate în diferite rețele pentru
a evita uriașele taxe vamale impuse de operatorii de telefonie mobilă. În felul
acesta societatea noastră ar plăti cât trebuie pentru serviciile de comunicații
electronice.
2. Să protejeze românul utilzator al serviciilor de
comunicații electronice, prin tarife la nivelul
puterii sale de cumpărare. Aceasta înseamnă tarife de terminare în rețelele
mobile bazate pe costurile unui operator eficient, dar și tarife rebalansate
care să permită convorbiri și în alte rețele la prețuri rezonabile astfel ca
românul să aibă în buzunar doar un singur telefon mobil.
Conducerea ANCOM
ar mai trebui să ia măsuri care să mărească libertatea de mișcare și puterea de
negociere a românului utilizator de servicii de comunicații electronice. În
primul rând ar trebui să interzică vânzarea telefoanelor mobile codate. Cel
puțin doi operatori de telefonie mobilă oferă telefoane codate în reţelele
proprii astfel că nu pot fi folosite în alte reţele fără a fi decodate. De ce
telefonul mobil cumpărat cu plata în rate în cadrul unui abonament pe unu sau
doi ani este codat? O casă cumpărată cu plata în rate nu este “codată” - se
poate folosi cum se doreşte: proprietarul poate locui in ea, o poate închiria
sau vinde. Pe când la un telefon mobil cumpărat in rate (cu contract care
prevede obligaţii) nu există deplinătatea uzufructului: eşti obligat sa-l
foloseşti numai intr-o reţea, deşi este al tău. La telefonia fixă niciun operator care oferă telefoane nu le codează. De ce
operatorii mobili trebuie să cheltuiască în plus pentru a coda telefonul şi a
limita astfel folosirea unui produs pe care consumatorul îl plateşte integral
pe durata contractului? Apoi, tarifele NU trebuie să
mai fie denominate in Euro, deoarece moneda
naţională este leul, contabilitatea în România se ţine in lei, iar românii,
consumatori ai serviciilor de telecomunicaţii, sunt plătiţi in lei. Merele, ceapa,
roşiile, chiar şi cele importate, au preţuri în lei. De ce unii operatori
denominează tarifele în Euro făcând imprevizibile uneori cheltuielile cu
telecomunicaţiile mai ales în perioade de turbulenţă a pieţelor valutare? Pachetul de reglementări al Comisiei Europene din dec. 2009, printre
altele, limita durata contractelor
pe care le oferă operatorii de telecomunicaţii la 24 luni, dar prevedea şi
faptul că operatorii trebuie să ofere consumatorilor şi contracte cu o durată maximă de 12 luni. Și noul pachet de reglementări
susține micșorarea duratei contractelor la un an. La noi, operatorii oferă,
preponderent, contracte cu durata de doi ani, fapt ce limiteaza libertatea de
mișcare a utilizatorilor finali, astfel ca în noul mandat contractele cu
durata de un an ar trebui să fie preponderente. Toate acesea influenţează mobilitatea şi capacitatea de
alegere şi decizie a consumatorului, care se vede limitat de multe ori în
alegerea pe care trebuie să o facă şi care plăteşte mai mult decât ar trebui.
Noul mandat ar trebui să conducă la un utilizator român mult mai mobil, cu
putere de negociere sporită și, implicit, la o competiție sporită (calitate,
tarifare) în păstrarea clienților.
3. Să contribuie la creșterea telecomunicațiilor și
implicit a economiei naționale, stimulând investițiile
în rețele de mare viteză care să conecteze toți românii și întreaga Românie, ușurând
astfel dezvoltarea afacerilor în toate regiunile țării și realizând o relație
facilă și prietenoasă a cetățeanului cu administrația de stat, un sistem de
învățământ, cultură, sănătate, etc. modern și eficace.
O autoritate
autoritară, independentă, capabilă să realizeze o reglementare predictibilă și
echidistantă sunt stimuli pentru investiții în rețele de nouă generație și mare
viteză și pentru competiție în interes național, contribuind și la dezvoltarea
economică a țării. La finalul mandatului ar trebui să avem o Românie digitală,
în care utilizarea internetului fix să ajungă aproape de media UE, contribuind
astfel și la creșterea PIBului țării.
Publicat și în Ziarul Financiar din 14 aprilie 2015 și HotNews din 5 mai 2015.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu