vineri, 27 octombrie 2023

 

Repetă ANCOM episodul Adrian Diță?

5. Joaca de-a reforma, sau foaie verde foi de băț, dacă n-ai de lucru, făț’!

 

Să analizăm dacă chiar este necesară ”reforma” ANCOM, dacă ar avea șanse de reușită și dacă are cine sa o implementeze.

 

Reforma, restructurarea unei entități, implică modificări în structura, cultura și resursele entității. Șe face în momente deosebite când entitatea are mari probleme, financiare mai ales. Pentru a o implementa sunt necesare cunoștiințe profunde de management, comportament organizational, financiare, economice, tact, cunoșterea industriei, etc. Însă dacă vrei doar să concediezi trebuie numai o foaie de hârtie si un creion. Să faci lista cu cei de care vrei să scapi.

Reforma are succes daca este înteleasă și agreată de personal, se face numai împreuna cu personalul care i-a înțeles necesitatea, iar aceasta implică un management participativ, un conducător în mijlocul personalului cu mesaje pozitive, cu o bună relaționare. În multe cazuri, mai ales la entități lucrative, pentru reușita reformei se angajează o firmă de consultanță, care să aibă toate aceste cunoștiințe.

Este acesta cazul ANCOM? NU!

 

Să vedem ce se întâmplă în ANCOM.

Din informările care au circulat pe grupurile de WhatsApp din ANCOM și publicate în analizele anterioare s-au desprins câteva acțiuni întreprinse de actualul președinte, acțiuni posibil premergătoare și pregătitoare,

-Interzicerea participării la evenimente publice, adică blocarea funcției de reprezentare a autorității, de comunicare

-denigrarea unor activității ANCOM

Tot conform acestor informări, conducatorul autorității pare a nu da dovadă de tact (arțăgos, conflictual) în relaționarea cu angajații:

- aprecieri subiective asupra pregatirii personalului de specialitate. Nefiind de specialitate (inginer drumuri și poduri) este greu de înțeles cum poate face astfel de aprecieri asupra unor specialiști în telecomunicații și asupra unei activități pe care nu cred că o înțelege.

- jignește inginerii din oficiile județene, reproșând că nu ar aduce bani la bugetul autorității, neînțelegând de fapt rolul acestora și al autorității

-interferează în activitatea sidicatului transmițând liderilor să nu facă demersuri la Comisia Europeană sau Parlamentul României legat de viitoarele reorganizări interne – cenzurarea activității sindicatului pentru ascunderea unor demersuri ”delicate”

- în loc să se zbată pentru ca structura 'core business" să fie protejată, a fost preocupat de păstrarea actualului număr de consilieri, probabil clientelă politică!

Un conducător trebuie să unescă echipa pe care o conduce, nu să o dezbine! Divide et impera aparține trecutului, regimurilor dictatoriale.

 

Informările citate mai sus arată că președintele ANCOM nu înțelege specificul telecomunicațiilor și nici activitatea ANCOM (explicabil - este inginer de drumuri și poduri, politician!!!), iar acestea nu îl califică în a reforma (dacă ar fi cazul) și nici în a conduce ANCOM, autoritatea de reglementare a unei industrii de vârf, ce ar trebui să fie motor al dezvoltării economice.

 

În aceste condiții oare chiar ar fi necesară o ”reformă”. Care ar fi scopul acesteia? Este un moment delicat pentru ANCOM care să necesite o astfel de intervenție? NU! ANCOM funcționează foarte bine cu rezultate caré se văd în piață. De ce să stricăm ceva care funcționează? Doar ca să iți faci de lucru, să te afli în treabă - conform zicalei ”foaie verde foi de băț, dacă n-ai de lucru făț”. Dacă ar fi cazul  oare ar avea cine să o implementeze? Astăzi NU! Și atunci de ce? De ce nu stă liniștit și preferă să ”își ridice lumea în cap”? Greu de înțeles de ce vrea să-și pună lumea în cap, în loc să savureze în tihnă sinecura oferită de PSD.

 

Între conducere și o mare parte dintre angajați s-a creat o prăpastie, astfel că apare întrebarea: dacă actualul președinte specialist în drumuri și poduri va fi în stare să creeze un pod sau măcar un podeț către angajați, sau va avea soarta lui Adrian Diță?

 

Revin cu întrebarea legata de incompatibilitatea (soțul și soția în aceiași instituție) invocată la numire de actualul președinte ANCOM – cine va pleca primul din ANCOM? Soțul sau soția? Sau ambii?  

 

Și închei cu întrebarea din titlu - Repetă ANCOM episodul Adrian Diță? Fără schimbări în comportament, înclin să cred că da, cu același final de acum șase ani. Înainte de alegerile de anul viitor s-ar putea ca PSD să dorească să arate că are și profesionști și va pune un profesionist la conducerea ANCOM. Iar actualului președinte ANCOM s-ar putea să i se dea o funcție conform cu pregatirea, în ministrerul transporturilor, rușinea guvernărilor postdecembriste de vreme ce trenurile circulă cu viteze de acum o sută de ani, suntem ultimii în Europa la număr de Km autostradă și primii la numărul de accidente la milionul de locuitori.Chiar ar trebui un specialist în căi ferate, drumuri și poduri ...

 

Mai jos o altă informare dintre cele care circula in ANCOM

Bocancul politic a ajuns și în direcțiile regionale ale ANCOM, după sediul central. Vineri, Adunarea Generală a Sindicatului ANCOM a decis ca luni, 23 octombrie, să organizeze un vot electronic secret pentru a decide dacă se va trimite totuși, în al 13-lea ceas, o scrisoare de informare către Comisia Europeană în legătură cu efectele devastatoare ale legii prin care guvernul a decis să introducă și Autoritatea în categoria instituțiilor bugetare. La câteva ore după decizie, din partea liderului de grupă sindicală de la direcția teritorială Cluj a fost trimis un e-mail prin care toate grupele sindicale sunt anunțate că cei din Cluj vor vota împotriva trimiterii unei scrisori către CE?! Gestul a stârnit nemulțumiri inclusiv în direcția Cluj, deoarece practic a fost o viciere în avans a votului de săptămâna viitoare și o încercare de dezbinare a liderilor sindicali. Este pentru prima dată în istoria instituției când factorul politic reușește să dezbine direcțiile regionale. E istoric curajul dovedit de profesioniștii din țară ai ANCOM în anul 2017, când practic au reușit să salveze autoritatea de la dezastrul pus la cale de echipa adusă de Adrian Diță. Dar, slugărnicia politică nu are viață lungă, după cum știm, iar în timp efectul acestui gest se va reflecta în interiorul organizației. E o jignire la adresa oamenilor care gândesc ce a făcut liderul sindical de la Cluj, deoarece legea care va intra în vigoare va produce efecte și la București, Iași, Timișoara, direcții care vor rămâne fără Oficii Județene, fără Serviciul de Autorizări și fără alte structuri dacă nimeni nu se va preocupa să scoată ANCOM din registrul bugetarilor. Oare cred salariații DR Cluj că doar ei vor rămâne cu structura actuală și nu vor fi afectați, ca recompensă în schimbul slugărniciei politice a unora? E de râs ce s-a întâmplat acolo...

În același timp, asistăm la o confirmare a faptului că cei care azi conduc ANCOM au reușit să își fidelizeze câțiva directori care pentru a-și păstra funcțiile îi trădează chiar pe cei care în 2017 i-au salvat și i-au repus, prin curaj și demnitate, în pozițiile actuale. Acum situația este mult mai gravă ca în urmă cu șase ani, pentru că există o conducere super politizată, mediocră și o lege devastatoare pentru independența ANCOM. Dar după cum e scris mesajul transmis de liderul de la Cluj (plin de greșeli, agramat) se pare că unii nu au capacitatea să înțeleagă realitatea, iar alții, cei șmecheri și josnici, îi manipulează.

Vorbind serios, se poate redeschide acum tema directorilor cu carnet de partid din ANCOM, ceea ce indică realitatea politizării. Cum va putea ANCOM să fie coordonator al serviciilor digitale în România în actualele condiții? Unde e independența politică și financiară a Autorității? Cum e posibil să decizi în interiorul reglementatorului dimineața și la prânz, iar seara să mergi la ședința de partid de unde să ți se traseze sarcini? Nu în ultimul rând, incidentul de vineri de la Cluj indică nivelul de politizare al acestei direcții și al instituției în general! Doar intervenția autorităților europene mai poate salva ANCOM de la o distrugere în viitorul apropiat...

luni, 23 octombrie 2023

 Repetă ANCOM episodul Adrian Diță?

4. O treime din veniturile ANCOM la bugetul statului - mobilul ”reformei”!!!

 

În fine, pare că iese la iveală mobilul ”reformei” de la ANCOM preconizată de familia Zgonea. Conform informării de mai jos ANCOM ar urma să ”doneze” 33% din venituri guvernului țării, un guvern înglodat în datorii (și nu pentru invstiții) și care pare a fi pierdut controlul de vreme ce trăiește din împrumuturi de azi pe mâine: se împrumută aproape în fiecare luna pe piața internă prin titluri de stat Tezaur, Fidelis, bănci, etc. Plus piața internațională. Și aceasta doar din ambiția politicienilor de a-și păstra privilegiile pe care și le-au acordat (pensii speciale, sporuri speciale, salarii speciale,…numite în popor nesimțite.)

Adică nu ar fi vorba de reduceri ale tarifelor din telecomunicații, cum spuneam anterior, ci dimpotrivă.

  

Telecomunicațiie par a se alătura energiei electrice în a contribui la bugetul șubred al țării. Să amintim că acum circa doi ani prețul energiei electrice a explodat într-un context mondial delicat sub privirile îngăduitoare ale autorității de resort. O explicație la modul pasiv în care autoritatea de reglementari a asistat la creșterea prețurilor poate fi și faptul că circa 70% (?) din energie a fost vândută de companii la care statul era acționar. Iar profitul mare realizat de aceste companii prin mărirea prețului, care a însemnat bani în plus scoși din buzunarele românilor și ale companilor românești, s-a dus la bugetul statului sub formă de dividende. Pare a fi rândul telecomunicaților să scoată bani din buzunarele românilor pentru găurile negre din bugetul țării, iar ANCOM să devină colector de taxe pentru bugetul țării!!!

De asta este bine să ai un pafarist la conducere - acesta va executa orbește ordinele știind că nu meritele profesionale l-au promovat. Și chiar dacă ar vrea tot nu ar putea - nu ar fi în stare să convingă nepricepându-se, fiind pafarist.

 

Ce se va întâmpla cu ANCOM în această situație? Pentru acest an par a nu fi probleme deosebite - au mai rămas trei luni. Ce s-ar putea întâmpla de anul viitor? ANCOM, fie va mări taxele percepute de la operatori cu 50% pentru a-și menține veniturile necesare în condițiile plății către bugetul statului a o treime din aceste venituri, fie nu, în care caz vor fi probleme.

În primul caz, mărirea cu 50% a taxelor percepute operatorilor, aceștia vor transfera noile costuri către românii consumatori de servicii de telecomunicații mărind tarifele, fapt care va duce și la creșterea inflației. S-ar putea să apară presiuni asupra operatorilor pentru a menține tarifele. Măcar până la alegeri. Aceste cheltuieli în plus ale operatorilor apărute într-un context nefavorabil (inflație, legea 5G, …) ar putea duce la încetinirea investițiilor (în tehnologia 5G, de exemplu), și așa destul de încetinite.

În al doilea caz ar urma o restângere a activității, concedieri de personal, investiții reduse, care vor duce la deteriorarea activității autorității cu consecințe grave asupra pieței - competiție, calitatea serviciilor, investiții, tarife, etc. Potrivit https://www.ancom.ro/buget_1498 ANCOM a avut în anul 2022 venituri de 423,1 milioane lei și cheltuieli de 412,6 milioane lei dintre care 172,8 milioane cheltuieli de personal, 317,2 milioane cheltuieli curente, etc. Presupunând pentru anul 2024 venituri de 450 milioane lei ar rezulta 150 milioane lei de ”donat” rămânând circa 300 milioane lei insuficienți pentru funcționarea autorității. Dificil de realizat fără constângeri deosebite – personal, activitate curentă, investiții, etc. care evident vor afecta activitatea și performanțele ANCOM și ale pieței.

 

România fiind membră a UE funcționarea ANCOM se face conform reglementărilor europene – Codul European al Comunicatilor Electronice, transpus cu oarecare întârziere și în legislația locala https://www.ancom.ro/legislatie-europeana_122. Acesta dedică autorităților naționale capitolul I (art. 5-11) din Titlul II.

Conform art. 6 alin. (2), ANCOM trebuie să aibă resursele necesare pentru îndeplinirea sarcinilor atribuite.

(2) Statele membre se asigură că autoritățile naționale de reglementare și alte autorități competente își exercită competențele în mod imparțial, transparent și în timp util. Statele membre se asigură că acestea dețin resurse tehnice, financiare și umane adecvate pentru îndeplinirea sarcinilor care le sunt atribuite.

Art. 9 prevede că ANCOM beneficiază de autonomie în executarea bugetului.

Articolul 9

Capacitatea de reglementare a autorităților naționale de reglementare

(1) Statele membre se asigură că autoritățile naționale de reglementare au bugete anuale separate și că acestea beneficiază de autonomie în executarea bugetului alocat. Bugetele se publică.     

În plus. art. 8 specifică independența ANCOM față de factorul politic și faptul că autoritatea nu primește instrucțiuni (de a ”dona” 33% din venituri, de exemplu) de la nici un alt organism. Adică nici de la coaliția de guvernare. 

Articolul 8
Independența politică și răspunderea autorităților naționale de reglementare

(1) Fără a aduce atingere articolului 10, autoritățile naționale de reglementare acționează în mod independent și obiectiv, inclusiv la conceperea procedurilor interne și organizarea personalului, își desfășoară activitatea într-un mod transparent și responsabil, în conformitate cu dreptul Uniunii, și nu solicită și nici nu primesc instrucțiuni de la niciun alt organism în legătură cu îndeplinirea sarcinilor care le sunt atribuite în temeiul dreptului intern care transpune dreptul Uniunii. Acest lucru nu exclude controlul conform dreptului constituțional intern.

Nimeni nu are voie să transforme ANCOM în colector de taxe pentru bugetul statului, să-i deturneze obiectul de activitate. Nici președintele ANCOM și nicio altă persoană din guvern sau din PSD & Co nu are/au voie să folosească fondurile ANCOM în alte scopuri, adică să-i deturneze veniturile fără a se risca o procedură de infringement.

  

Revin cu aceiași întrebare legată de incompatibilitatea (soțul și soția în aceiași instituție) invocată la numire de actualul președinte ANCOM – cine va pleca primul din ANCOM? Soțul soției sau soția soțului?  

 

Și închei cu întrebarea din titlu - Repetă ANCOM episodul Adrian Diță? Înclin să cred că da, și poate cu același final ca acum șase ani.

 

Mai jos o altă informare dintre cele care circula in ANCOM

Disoluția autorității la Autoritatea Naţională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații! Altfel nu am putea concluzia încă din debutul acestei informări situația în care a ajuns o structură esenţială a statului român. ANCOM e echivalentul FCC din SUA sau Ofcom din UK. Îşi închipuie cineva că într-un stat modern, autoritatea care reglementează comunicaţiile ar putea să fie condusă de o familie??? Împreună cu un fel de curte de tip Ev Mediu...

Ce se întâmplă la ANCOM de câteva luni depășește cele mai imaginative scenarii. Sub conducerea lui Valeriu Zgonea și a soției sale  - care menține un permanent contact cu directorii fideli de la București - (există probe zdrobitoare în acest sens) - ANCOM va urma traseul altor instituții publice care au eșuat în urma politizării fără precedent care se manifestă azi în România. La ANCOM e chiar mai mult decât o politizare banală, e feudalizare în toată regula, pe persoană fizică, cum spunea un alt client al justiţiei.

După ce Curtea Constituțională a respins sesizarea opoziției privind legea prin care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, la sediul central al ANCOM a început adevărata agitație și vânzoleală. Oamenii s-au prins că în curând instituția în care lucrează se va confrunta cu o criză financiară de proporții, având în vedere faptul că ANCOM va pierde lunar 33% din veniturile lunare, ceea ce va conduce în timp la imposibilitatea Autorității de a funcționa. Acum nu se mai discută despre nuanțe, reducerea numărului de funcții de conducere, etc, ci direct despre o destructurare a ANCOM din lipsa fondurilor. Dacă până mai ieri, familia Zgonea, împreună cu secretarul lor personal și doi, trei directori speriați din București au reușit să păcălească oamenii de bună credință din instituție, în prezent chiar și cei mai neimplicați angajați au început să se trezească la realitate.

Deja organigrama pritocită de gașca de la butoane a trecut pe plan secund pentru vechii profesioniști ai Autorității care își văd amenințate poziția, salariul și viitorul profesional. Ca orice diversiune ieftină a picat și schema mincinoasă prin care au fost aburiți sindicaliștii acum câteva săptămâni de directorii care au pupat inelul zgonian. Azi, după decizia CCR, Sindicatul ANCOM a rămas singura redută prin care această instituție STRATEGICĂ  a statului ar mai putea să evite desființarea.