Este România pregătită pentru tehnologia 5G?
Dacă
tehnologiile 2G, 3G, 4G aveau ca obiectiv preponderent omul și nevoile lui de
comunicare, tehnologia 5G are preponderent în obiectiv conectarea obiectelor
create de om cu vaste aplicații in toate industriile, în întreaga societate de
unde și rolul de motor al transformării digitale al economiilor naționale. Astfel,
noua tehnologie
aduce o nouă abordare tehnică și economică și un nou model de afacere pentru
operatori.
Tehnologia 5G oferă viteze mai mari (Gb/s),
latență scăzută, și un cost mai scăzut pentru transportul informației, care o
fac utilizabillă în toate domeniile: transport (vehicule conectate, etc.),
energie, sănătate, educație, orașe inteligente, etc., în transformarea
digitală. Însă primele aplicații anunțate par o
extensie a tehnologiei LTE - internet de mare viteză oferit la punct fix,
alternativă la fibra optică.
Primele servicii comerciale bazate pe tehnologia 5G au
fost lansate în 3 april 2019 de către Verizon Wireless în SUA și SK Telecom, KT Corp și LG Uplus în Coreea de Sud.
Ce face România sau Europa? Se pregătesc să acorde
licențe 5G, fac teste, sau lansări, Elveția în 5 aprile 2019!
Guvernul este pregătit să .... ia banii!
România, prin ANCOM, după ceva ezitări, a anunțat licitarea
spectrului 5G în acest an, cândva spre finele anului. Au fost puse în discuție o
strategie națională 5G și un prim document de poziție al ANCOM.
Independent de aceasta, în decembrie 2018 avea să apară
OUG114 cu referiri și la telecomunicații, stabilind modalități de calcul ale
prețurilor de pornire - procent din cifra de afaceri - deosebite de restul
lumii (€/MHz/locuitor). Astfel,
determinarea prețurilor de pornire se
face arbitrar pe criterii contabile (necesar de bani la buget) și nu economice
(€/MHz/locuitor), având ca scop să aducă la bugetul statului €1 miliard din
licitația 5G și €2 miliarde din reînnoirea licențelor 3G, guvernanții având în
minte miliardele de euro obținute de Italia in licitația 5G.
Desigur că OUG114/2018 nu a fost primită cu entuziasm,
făcându-i pe operatorii să se gândească dacă să cumpere licențe 5G în acest an
sau să aștepte vremuri mai bune.
Tarifele mari ale licențelor - obstacol în achiziționarea spectrului
Ce ar însemna pentru operatori cumpărarea licențelor 5G
în condițiile impuse de OUG114/2018?
Achizițonarea spectrului 5G, ar însemna minim €1 miliard, rezultând în medie
€250 milioane/operator plătibil
în câteva luni, adică în anul 2020. În plus, operatorii noștri ar trebui să
investească peste €2 miliarde, pentru a dezvolta reţele 5G până în anul 2025, potrivit
preşedintelui ANCOM, Sorin Grindeanu. În medie €0,5 miliarde/rețea. În total, ar rezulta, în medie, circa €0,75
miliarde/operator în 6 ani pentru rețeaua 5G. Potrivit unui oficial
Vodafone investițiile in tehnologia 5G ar fi de €1 miliard/rețea, rezultând astfel
€1,25 miliarde/operator!
Reînnoirea licențelor 3G (banda 2,1GHz) ar trebui făcută în anul 2020 (Orange și Vodafone), respectiv 2022 (RCS&RDS și Telekom Mobile)
pentru minim €2 miliarde, rezultând în medie €500 milioane/operator plătibil
în 2020, respectiv 2022.
Deoarece la prima alocare în
2004 și 2006, licențele 3G au costat US$35 (€27,8) milioane, rezultă că
OUG114/2018 mărește prețul licențelor 3G de circa 18 ori!
Presupunând că toți cei patru operatori ar achizționa
licențe 5G și 3G și investiții progresive în rețelele 5G (de la €50mn în anul 2020
la €125mn în 2025, în total €500mn) ar rezulta pentru Orange și Vodafone un vârf de plată de €800
milioane în anul 2020 și o sarcină de plată ceva mai bine distribuită (2020 și
2022) pentru RCS&RDS și Telekom. Sume mari pentru piața noastră!
Operatorii sunt circumspecți, unii au probleme
Cu astfel de taxe nu se pot construi afaceri lucrative!
Unii operatorii s-ar putea gândi să renunțe la unele frecvențe. La cele mai
scumpe?
Să mai spunem că fiecare achiziție de spectru (3G, 4G) a
dus la creșterea gradului de îndatorare (datorii/total active) al operatorilor
noștri de comunicații mobile astfel că la finele anului 2017 Orange și Vodafone
aveau un grad de îndatorare sub 60%, RCS&RDS circa 88% și Telekom circa
142%.
Fără o mărire de capital doar
Orange și Vodafone și-ar putea permite o creștere puternică a datoriilor cu circa €500 milioane, ajungându-se la un grad de îndatorare de circa 100%, insuficient pentru a acoperi ambele licențe,
5G și 3G.
RCS&RDS și Telekom Mobile au un grad de îndatorare mare, fapt care face dificilă atragerea de finanțare la costuri rezonabile. Aceștia ar
putea fi în situația de a achiziționa doar a unor frecvențe: 5G (mai ieftin)
sau 3G. Dar și în acest caz vor trebui să facă împrumuturi serioase, €500
milioane, foarte delicat de obținut în condițiile date.
Piața - nu este pregătită!
Astăzi
operatorii noștri de comunicații mobile par mai degrabă preocupați de
recuperarea investițiilor făcute în tehnologia 4G, oferind deja servicii care
pot fi realizate și cu tehnologia 5G. Astăzi nu există un ”killer application”
pentru tehnologia 5G (Internet la punct fix???), care sa-i facă pe operatorii
noștrii să lupte pentru achiziția spectrului, astfel că statul, strategia sa 5G
și OUG114 ar trebui să aibă și rolul de a-i convinge să achiziționeze noile
licențe și să lanseze cât mai repede noua tehnologie în contextul actual delicat
din România:
- costuri
rezonabile ale spectrului (licențe și tarife anuale) sunt o condiție necesară
succesului tehnologiei 5G, permițând dezvoltarea mai rapidă a rețelelor și
adoptarea serviciilor oferite. Dacă România chiar dorește să accelereze
procesul de transformare digitală, licențierea
gratuită a spectrului și reducerea tarifelor anuale de
utilizare, în anumite
condiții de dezvoltare, par fi cea mai bună soluție. Oricum, ANCOM nu se poate
plânge de lipsă de bani.
- ghișeul unic de autorizare infrastructură
Experienta RoNet arată ca fără autorizare rapidă dezvoltarea rețelelor 5G va fi
dificilă. Ar fi util un act (OUG, lege, etc.), care să stabilească formatul,
termenii solicitărilor de acces și o entitate responsabilă. Germania a făcut
aceasta in 2016 https://www.bmvi.de/SharedDocs/EN/publications/5g-strategy-for-germany.pdf?__blob=publicationFile Acest act trebuie să intre în vigoare înainte de alocarea de spectru,
prevăzând o autoritate centrală, ANCOM de ex., care să autorizeze construcția infrastructurii
5G (site-uri, fibră optică) în termene rezonabile (circa o saptamană).
- stimularea adoptării serviciilor oferite de tehnologia 5G Utilizarea noii tehnologii în entitățile de stat (administrație, companii,
etc.), cultură, educație, sănătate, transport, energie, orașe inteligente, etc.
va fi hotărâtoare în accelerarea dezvoltării rețelelor 5G. Sectorul privat a
adoptat serviciile propuse de noile tehnologii pe măsură ce au fost relevate
afaceri lucrative, însă statul s-a dovedit, mai mereu, reticent. Iar rezultatul
a fost situarea perpetuă a României pe ultimul loc în UE în ce privește
folosirea tehnologiei informației și a telecomunicațiilor în societate și
economie (vezi indexul DESI 2018 - Digital Economy and Society Index prezentat
de Comisia Europeană).
Strategia 5G ar trebui să prezinte
angajamentul ferm al executivului în folosirea serviciilor propuse de noua
tehnologie în toate entitățile de stat pentru creșterea eficienței,
debirocratizare și transformare digitală (orașe inteligente, ....). -
- Încurajarea partajării
infrastructurii pentru reducerea investițiilor Tehnologia 5G ar putea permite apariția și în România a unui operator care
să ofere infrastructură (turnuri, etc.) operatorilor de comunicații. Fie cu
capital românesc (parteneriat operatori, eventual și Radiocom), fie cu capital
străin prin intrarea pe piața noastră a
unui operator internațional de turnuri.
Câteva recomandări
Pentru a prezerva competiția, documentația licitației
(dacă va fi în actualele condiții) ar trebui să prevadă limitări în
achiziționarea spectrului în special în benzile sub 1GHz, pentru ca operatorii
care nu vor cumpăra spectru 5G în acest an să o poată face mai târziu.
Tarifele mari ale licențelor vor afecta dezvoltarea
rețelelor și se vor transfera în prețurile cu amănuntul, frânând adopția, cel
puțin la început, și transformarea digitală.
Prevederile telecom din
OUG114/2018 ar trebui abrogate, fiind profund dăunătoare procesului de transformare
digitală a României, dezvoltării țării! ANCOM ar trebui
lăsat să determine prețurile de pornire pe baza costului €/MHz/locuitor din
Europa!
La sfârșit de aprilie 2019, România nu este pregătită pentru tehnologia 5G. Fără schimbări majore în modul de abordare nu putem avea mari așteptări.
De ce ar cumpăra operatorii noștri licențe scumpe fără o aplicație imediată?