miercuri, 24 aprilie 2019


Este România pregătită pentru tehnologia 5G?

Dacă tehnologiile 2G, 3G, 4G aveau ca obiectiv preponderent omul și nevoile lui de comunicare, tehnologia 5G are preponderent în obiectiv conectarea obiectelor create de om cu vaste aplicații in toate industriile, în întreaga societate de unde și rolul de motor al transformării digitale al economiilor naționale. Astfel, noua tehnologie aduce o nouă abordare tehnică și economică și un nou model de afacere pentru operatori.   
Tehnologia 5G oferă viteze mai mari (Gb/s), latență scăzută, și un cost mai scăzut pentru transportul informației, care o fac utilizabillă în toate domeniile: transport (vehicule conectate, etc.), energie, sănătate, educație, orașe inteligente, etc., în transformarea digitală. Însă primele aplicații anunțate par o extensie a tehnologiei LTE - internet de mare viteză oferit la punct fix, alternativă la fibra optică.
Primele servicii comerciale bazate pe tehnologia 5G au fost lansate în 3 april 2019 de către Verizon Wireless în SUA și SK Telecom, KT Corp și LG Uplus în Coreea de Sud.
Ce face România sau Europa? Se pregătesc să acorde licențe 5G, fac teste, sau lansări, Elveția în 5 aprile 2019!  

Guvernul este pregătit să .... ia banii!
România, prin ANCOM, după ceva ezitări, a anunțat licitarea spectrului 5G în acest an, cândva spre finele anului. Au fost puse în discuție o strategie națională 5G și un prim document de poziție al ANCOM.
Independent de aceasta, în decembrie 2018 avea să apară OUG114 cu referiri și la telecomunicații, stabilind modalități de calcul ale prețurilor de pornire - procent din cifra de afaceri - deosebite de restul lumii (€/MHz/locuitor). Astfel, determinarea prețurilor de pornire se face arbitrar pe criterii contabile (necesar de bani la buget) și nu economice (€/MHz/locuitor), având ca scop să aducă la bugetul statului €1 miliard din licitația 5G și €2 miliarde din reînnoirea licențelor 3G, guvernanții având în minte miliardele de euro obținute de Italia in licitația 5G.
Desigur că OUG114/2018 nu a fost primită cu entuziasm, făcându-i pe operatorii să se gândească dacă să cumpere licențe 5G în acest an sau să aștepte vremuri mai bune.

Tarifele mari ale licențelor - obstacol în achiziționarea spectrului
Ce ar însemna pentru operatori cumpărarea licențelor 5G în condițiile impuse de OUG114/2018?
Achizițonarea spectrului 5G, ar însemna minim €1 miliard, rezultând  în medie €250 milioane/operator plătibil în câteva luni, adică în anul 2020. În plus, operatorii noștri ar trebui să investească peste €2 miliarde, pentru a dezvolta reţele 5G până în anul 2025, potrivit preşedintelui ANCOM, Sorin Grindeanu. În medie €0,5 miliarde/rețea. În total, ar rezulta, în medie, circa €0,75 miliarde/operator în 6 ani pentru rețeaua 5G. Potrivit unui oficial Vodafone investițiile in tehnologia 5G ar fi de €1 miliard/rețea, rezultând astfel €1,25 miliarde/operator!
Reînnoirea licențelor 3G (banda 2,1GHz) ar trebui făcută în anul 2020 (Orange și Vodafone), respectiv 2022 (RCS&RDS și Telekom Mobile) pentru minim €2 miliarde, rezultând în medie €500 milioane/operator plătibil în 2020, respectiv 2022. 
Deoarece la prima alocare în 2004 și 2006, licențele 3G au costat US$35 (€27,8) milioane, rezultă că OUG114/2018 mărește prețul licențelor 3G de circa 18 ori!
Presupunând că toți cei patru operatori ar achizționa licențe 5G și 3G și investiții progresive în rețelele 5G (de la €50mn în anul 2020 la €125mn în 2025, în total €500mn) ar rezulta pentru Orange și Vodafone un vârf de plată de €800 milioane în anul 2020 și o sarcină de plată ceva mai bine distribuită (2020 și 2022) pentru RCS&RDS și Telekom. Sume mari pentru piața noastră!



Operatorii sunt circumspecți, unii au probleme
Cu astfel de taxe nu se pot construi afaceri lucrative! Unii operatorii s-ar putea gândi să renunțe la unele frecvențe. La cele mai scumpe?
Să mai spunem că fiecare achiziție de spectru (3G, 4G) a dus la creșterea gradului de îndatorare (datorii/total active) al operatorilor noștri de comunicații mobile astfel că la finele anului 2017 Orange și Vodafone aveau un grad de îndatorare sub 60%, RCS&RDS circa 88% și Telekom circa 142%.


Fără o mărire de capital doar Orange și Vodafone și-ar putea permite o creștere puternică a datoriilor cu circa €500 milioane, ajungându-se la un grad de îndatorare de circa 100%, insuficient pentru a acoperi ambele licențe, 5G și 3G.
RCS&RDS și Telekom Mobile au un grad de îndatorare mare, fapt  care face dificilă atragerea de finanțare la costuri rezonabile. Aceștia ar putea fi în situația de a achiziționa doar a unor frecvențe: 5G (mai ieftin) sau 3G. Dar și în acest caz vor trebui să facă împrumuturi serioase, €500 milioane, foarte delicat de obținut în condițiile date.

Piața - nu este pregătită!
Astăzi operatorii noștri de comunicații mobile par mai degrabă preocupați de recuperarea investițiilor făcute în tehnologia 4G, oferind deja servicii care pot fi realizate și cu tehnologia 5G. Astăzi nu există un ”killer application” pentru tehnologia 5G (Internet la punct fix???), care sa-i facă pe operatorii noștrii să lupte pentru achiziția spectrului, astfel că statul, strategia sa 5G și OUG114 ar trebui să aibă și rolul de a-i convinge să achiziționeze noile licențe și să lanseze cât mai repede noua tehnologie în contextul actual delicat din România:
- costuri rezonabile ale spectrului (licențe și tarife anuale) sunt o condiție necesară succesului tehnologiei 5G, permițând dezvoltarea mai rapidă a rețelelor și adoptarea serviciilor oferite. Dacă România chiar dorește să accelereze procesul de transformare digitală, licențierea gratuită a spectrului și reducerea tarifelor anuale de utilizare, în anumite condiții de dezvoltare, par fi cea mai bună soluție. Oricum, ANCOM nu se poate plânge de lipsă de bani.
- ghișeul unic de autorizare infrastructură Experienta RoNet arată ca fără autorizare rapidă dezvoltarea rețelelor 5G va fi dificilă. Ar fi util un act (OUG, lege, etc.), care să stabilească formatul, termenii solicitărilor de acces și o entitate responsabilă. Germania a făcut aceasta in 2016 https://www.bmvi.de/SharedDocs/EN/publications/5g-strategy-for-germany.pdf?__blob=publicationFile Acest act trebuie să intre în vigoare înainte de alocarea de spectru, prevăzând o autoritate centrală, ANCOM de ex., care să autorizeze construcția infrastructurii 5G (site-uri, fibră optică) în termene rezonabile (circa o saptamană).
- stimularea adoptării serviciilor oferite de tehnologia 5G Utilizarea noii tehnologii în entitățile de stat (administrație, companii, etc.), cultură, educație, sănătate, transport, energie, orașe inteligente, etc. va fi hotărâtoare în accelerarea dezvoltării rețelelor 5G. Sectorul privat a adoptat serviciile propuse de noile tehnologii pe măsură ce au fost relevate afaceri lucrative, însă statul s-a dovedit, mai mereu, reticent. Iar rezultatul a fost situarea perpetuă a României pe ultimul loc în UE în ce privește folosirea tehnologiei informației și a telecomunicațiilor în societate și economie (vezi indexul DESI 2018 - Digital Economy and Society Index prezentat de Comisia Europeană).
Strategia 5G ar trebui să prezinte angajamentul ferm al executivului în folosirea serviciilor propuse de noua tehnologie în toate entitățile de stat pentru creșterea eficienței, debirocratizare și transformare digitală (orașe inteligente, ....).        -
- Încurajarea partajării infrastructurii pentru reducerea investițiilor Tehnologia 5G ar putea permite apariția și în România a unui operator care să ofere infrastructură (turnuri, etc.) operatorilor de comunicații. Fie cu capital românesc (parteneriat operatori, eventual și Radiocom), fie cu capital străin prin intrarea pe piața noastră a unui operator internațional de turnuri.

Câteva recomandări
Pentru a prezerva competiția, documentația licitației (dacă va fi în actualele condiții) ar trebui să prevadă limitări în achiziționarea spectrului în special în benzile sub 1GHz, pentru ca operatorii care nu vor cumpăra spectru 5G în acest an să o poată face mai târziu.
Tarifele mari ale licențelor vor afecta dezvoltarea rețelelor și se vor transfera în prețurile cu amănuntul, frânând adopția, cel puțin la început, și transformarea digitală.
Prevederile telecom din OUG114/2018 ar trebui abrogate, fiind profund dăunătoare procesului de transformare digitală a României, dezvoltării țării! ANCOM ar trebui lăsat să determine prețurile de pornire pe baza costului €/MHz/locuitor din Europa!

La sfârșit de aprilie 2019, România nu este pregătită pentru tehnologia 5G. Fără schimbări majore în modul de abordare nu putem avea mari așteptări.
De ce ar cumpăra operatorii noștri licențe scumpe fără o aplicație imediată?

marți, 16 aprilie 2019


Proba lipsei de cunoștiinte economice elementare

Am citit în Ziarul Financiar din 15 aprilie 2019 o declarație care m-a șocat
„Operatorii vor (…)  să pună presiune pe guvernanţi, transferând toate noile costuri pe spinarea consumatorilor“, a comentat Daniel Zamfir.

Declarația a fost preluată dintr-un mesaj postat pe Facebook
de către președintele Comisiiei eco­nomice a Senatului și intitulat PROBA UNUI ABUZ DE PUTERE ECONOMICĂ.

Și întreb: oare nu ar fi fost bine ca președintele Comisiei ECONOMICE a Senatului să fi fost economist sau măcar să aibă cunoștiințe economice elementare? Adică, să fi fost în stare să înțeleagă că orice entitate lucrativă trebuie să-și acopere toate cheltuielile numai din vânzarea serviciilor, produselor sale? 

Astfel înțelegea că toate cheltuielile trebuie transferate în costuri și suportate de consumatori!