Mărirea tarifului de monitorizare ilegală!
Încalcă Directiva privind Autorizarea.
Potrivit ordonanței de urgență, tariful de
monitorizare perceput de ANCOM fiecărui operator de telecomunicații ar urma să
crească de 7,5 ori de la 0,4% la 3% din cifra de afaceri realizată în anul
anterior.
1. Ce este și cum se stabilește tariful de monitorizare?
Potrivit art. 12 al directivei 2002/20/EC privind autorizarea:
Orice taxă administrativă impusă furnizorilor de
servicii sau reţele prin autorizaţia generală sau cărora li s-a acordat un
drept de utilizare:
(a) acoperă,
în total, numai costurile administrative aferente gestionării, controlării şi
aplicării sistemului de autorizare generală, a drepturilor de utilizare şi a obligaţiilor specifice menţionate la art. 6 alin. (2), care
pot include costuri pentru cooperare, armonizare şi standardizare
internaţională, analize de piaţă, monitorizarea conformităţii şi alte controale
de piaţă, precum şi cheltuieli aferente lucrărilor de reglementare ce implică
elaborarea şi aplicarea legislaţiei secundare şi a deciziilor administrative,
precum deciziile privind accesul şi interconectarea.
(b) este
impusă fiecărui furnizor în mod obiectiv, transparent şi proporţional,
astfel încât să se reducă la maximum costurile administrative
suplimentare şi taxele inerente.
(2) Atunci când ANR impun taxe administrative, acestea publică o prezentare anuală a
costurilor administrative şi a valorii totale a taxelor percepute. Se pot face ajustări luând în
considerare diferenţa dintre valoarea totală a taxelor şi costurile administrative.
Deci, colectarea taxelor
administrative de către o Autoritate Națională de Reglementare se face NUMAI pentru funcționarea adecvată a acesteia.
În acest scop, autoritatea de reglementare trebuie să justifice în fiecare an taxele
încasate de la operatori efectuând ajustări în funcție de cheltuieli, adică
reduceri sau măriri de taxe.
2. Excedentul bugetar al ANCOM cere reducerea taxelor cerute operatorilor
Finanțarea autorității noastre de
reglementare ANCOM se face în principal prin tariful de monitorizare, tariful
de utilizare a spectrului și tariful de utilizare a resurselor de numerotație.
Deși în ultimii 10 ani ANCOM nu a mai perceput tariful de monitorizare (0,4%
din cifra de afaceri) autoritatea a acumulat un excedent bugetar de circa 1
miliard lei, care, probabil a provenit din tarifele prea mari pentru utilizarea
spectrului. Adică circa 100.000 lei încasați în plus în fiecare an! Aceasta a
determinat ANCOM să prevadă in Strategia 5G pentru România, la cap.9.1, pct.1
măsuri privind tariful de utilizare a spectrului, care ar trebui să însemne
reducerea acestor tarife.
Ca atare, la început de an 2019, se
impune mai degrabă scăderea tarifelor de monitorizare (spectru, mai ales),
poate prin strategia 5G.
3. Comisia Europeană va corecta această anomalie dacă guvernul insistă
Ce propune ordonanța ministerului
finanțelor este o nouă taxă mascată în tariful de monitorizare, făcând din
ANCOM un colector de taxe, în flagrantă contradicție cu rolul său de autoritate
independentă de reglementare a telecomunicațiilor.
Să mai spunem că în Uniunea Europeană
au mai fost astfel de cazuri de încercare de deturnare a obiectului de
activitate al ANR, Comisia Europeană intervenind și remediind prompt astfel de
derapaje. De exemplu, prin comunicatul IP/10/1211, din 30 septembrie 2010 http://europa.eu/rapid/press-release_IP-10-1211_en.htm (Commission requests France and Spain to end
'telecoms taxes') Comisia a cerut Franței și Spaniei să renunțe la taxa
de 0,9% pe veniturile totale ale operatorilor de telecomunicații. În anul 2009
guvernul francez și apoi cel spaniol avea sa introducă o taxă de 0,9% din veniturile
totale pentru a compensa veniturile pierdute prin interzicerea publicității la
posturile publice de televiziune. Era vorba de venituri de circa €400 milioane pentru Franța și de €230 milioane pentru Spania, în anul 2010. Comisia Europeana a declanșat procedura de
infringement dând celor două țări un termen de două luni pentru a prezenta
măsuri pentru a se conforma cu normele UE în domeniul telecomunicațiilor. În
cazul în care nu se conformau, Comisia urma să sesizeze Curtea de Justiție a
Uniunii Europene.
Dacă guvernul României nu va retrage
din ordonanța de urgență mărirea arbitrară și ilegală a tarifului de
monitorizare, Comisia Europeană va declanșa procedura de infringement contra
României și o va anula.
4. Tarifului de
monitorizare trebuie redus sub 0,4%!
Pentru că
tot au fost aduse in discuție taxele percepute de ANCOM, autoritatea trebuie să
facă o analiză serioasă a necesitaților sale financiare reducând corespunzător
atât tarifele de monitorizare a spectrului (după licitația din 2019 cantitatea
de spectru va crește, deci va crește și mai mult excendentul bugetar) care se
aplică doar deținătorilor de spectru, cât mai ales tariful de monitorizare,
care se aplică tuturor operatorilor.
Propunerea
de majorare a tarifului de monitorizare la 3% dovedește atât necunoșterea mecanismelor
economice ale telecomunicațiilor, dar mai ales lipsa consultării cu cei care le
cunosc. Acest amatorism se poate dovedi periculos pentru o industrie a
telecomunicațiilor, care ar trebui să fie motorul dezvoltării economiei
naționale (industria 4.0) și care se află înaintea unui moment important -
acordarea licențelor 5G.